تا چهار سال آینده چه تعداد دانشجوی پزشکی خواهیم داشت؟

[ad_1]

با توجه به تصویب افزایش ظرفیت پذیرش در رشته پزشکی، در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی، تا چهار سال آینده ظرفیت پذیرش در این رشته از ۸۰۰۰ هزار نفر سال جاری ، به مرور به ۱۶ هزار و ۵۸۹ نفر افزایش خواهد یافت.

به گزارش ایسنا، طبق آمار اعلام شده از سوی وزارت بهداشت، در سال ۱۴۰۰ تعداد ۸۰۰۰ دانشجوی پزشکی عمومی در دانشگاه‌ها یا دانشکده‌های علوم پزشکی کشور پذیرفته شدند.

از سوی دیگر در پی تصمیم اتخاذ شده از سوی مسئولان شورای عالی انقلاب فرهنگی و وزارت بهداشت، ظرفیت پذیرش دانشجویان پزشکی عمومی دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی تا سال ۱۴۰۴ بیش از دو برابر خواهد شد.

بر این اساس، مقرر شده است که در سال ۱۴۰۱ حدود ۲۰ درصد یا به عبارتی ۱۶۰۰ نفر به ظرفیت پذیرش دانشجویان پزشکی کشور اضافه شود.

با این حساب در مجموع ۹ هزار و ۶۰۰ دانشجوی پزشکی در سال آینده وارد دانشگاه ها یا دانشکده های علوم پزشکی خواهد شد.

همچنین در سال ۱۴۰۲ نیز تعداد ۱۹۲۰ دانشجوی جدید یعنی معادل ۲۰ درصد به ظرفیت پزشکی کشور اضافه می شود و در مجموع ۱۱ هزار و ۵۲۰ دانشجوی پزشکی جدیدالورود خواهیم داشت.

در سال ۱۴۰۳ نیز تعداد ۲۳۰۴ ظرفیت جدید در جمع دانشجویان پزشکی خواهیم داشت که به طور جمع در سه سال آینده ۱۳ هزار و ۸۲۴ دانشجوی جدیدالورود در رشته پزشکی وارد دانشگاه ها یا دانشکده های علوم پزشکی می شوند.

در نهایت در سال ۱۴۰۴ با احتساب ظرفیت ۲۰ درصدی جدید حدود ۲۷۶۵ نفر به جمع دانشجویان پزشکی کشور اضافه می شود که در مجموع ۱۶ هزار و ۵۸۹ دانشجوی جدیدالورود رشته پزشکی عمومی خواهیم داشت. بنابراین و با توجه به ابن افزایش ظرفیت ها آمار دانشجویان رشته پزشکی تا چهار سال آینده بیش از دو برابر خواهد شد. 

خواندن
معرفی پارک فناوری پردیس و شبکه‌های نوآوری فن‌بازار برای دانشجویان و متخصصان ایرانی مقیم هلند
قدرت گرفته از پارسیان لیرز

به گزارش ایسنا، این محاسبه افزایش ظرفیت از آنجا ناشی می شود که چند روز پیش آیت الله سیدابراهیم رئیسی رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی ماده واحده «افزایش ظرفیت پزشکی در مقطع عمومی» را برای اجرا ابلاغ کرد.

در این مصوبه تاکید شد: با توجه به سرانه پزشک به جمعیت که ۱۳ در ۱۰ هزار در سال جاری است و به منظور دستیابی به سرانه پزشک به جمعیت ۲۰ در ۱۰ هزار در سال ۱۴۱۰، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی موظف است به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی نماید که ظرفیت پذیرش دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالیِ تحت نظارت آن وزارتخانه برای رشته پزشکی در مقطع عمومی، از سال ۱۴۰۱ به مدت حداقل چهار سال، در هر سال ۲۰ درصد نسبت به سال قبل افزایش یابد.
 پس از چهار سال نیز ، درباره ثابت ماندن یا افزایش ظرفیت با پیشنهاد ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصمیم‌گیری خواهد شد.

انتهای پیام

[ad_2]
خبرهای مهم

درباره ی admin_asooweb

مطلب پیشنهادی

آموزش نصب و پیکربندی و استفاده از Git در لینوکس ایرانیکا سرور

» درج کنیم. برای مثال، اگر بخواهیم مقدار متغییر را ببینیم، از دستور «» استفاده …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *