اعتراض انجمن صنفی مدیران رسانه به قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده

[ad_1]

کانون مدیران رسانه در بیانیه‌ای اعتراض خود را نسبت به قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده که مشمول مالیات آگهی‌های روزنامه‌ها و مجلات (کاغذی و الکترونیکی) می‌شود، برای بررسی، بازنگری و اصلاح به رئیس مجلس تقدیم کرد.

به گزارش ایسنا، در متن بیانیه این انجمن آمده است:

«دکتر کلیباف عزیز

رئیس افتخاری مجلس شورای اسلامی

سلام و خداحافظ

با توجه به بند دوم اصل دوم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، مطبوعات و خبرگزاری ها نقش موثری در توسعه اطلاع رسانی و پیشبرد اهداف و راهبردهای کشور دارند.

همانطور که می دانید قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده مصوب 2 خرداد 1400 از 13 دی ماه سال جاری لازم الاجرا است. بر اساس بند (3) بند (ب) ماده (9) این قانون، «تبلیغات کالاها و خدمات داخلی روزنامه ها و مجلات» مشمول مالیات بر ارزش افزوده با نرخ 9 درصد است.

با توجه به ابهام در تفسیر مفاد این ماده قانونی، خواهشمند است دستور رسیدگی به مشکلات رسانه ای را در موارد زیر صادر نموده و مساعدت لازم را جهت رفع این مشکلات به عمل آورید.

1- انواع تبلیغات دولتی از قبیل مزایده، مسابقه، آگهی های اجرایی، رای گیری، احضاریه، عزل، اخطار، ثبت نام و … تبلیغ کالا و خدمات داخلی محسوب نمی شود و توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در اختیار نشریات قرار می گیرد. اسلام. مدیریت. شایان ذکر است که مبلغ این گونه تبلیغات توسط سازمان ها و شرکت های دولتی پرداخت می شود و مالیات آن معادل پرداخت مالیات از دولت به دولت است.

۲- گزارش، تولید محتوا و گزارش‌های خبری سفارشی توسط شرکت‌ها، مؤسسات دولتی و خصوصی، تبلیغ کالاها و خدمات لوکس محسوب نمی‌شود.

خواندن
دادگاه عراق روند نامزدی زیباری برای ریاست‌جمهوری را متوقف کرد/ حزب دموکرات اما مصمم است
قدرت گرفته از پارسیان لیرز

3- با توجه به اینکه نشریات الکترونیکی نیز مشمول معافیت بندهای الف و ب ماده (9) قانون مذکور و همچنین جزء 3 بند (ب) این ماده قانونی، خدمات زینک، چاپ و انتشار روزنامه می باشد. صرف نظر از کاغذی یا الکترونیکی، خدمات نشر و انتشار و توزیع از آن مستثنی بوده و خدمات نگهداری سرور و میزبانی خدمات انتشاراتی محسوب می شود.

4- با توجه به بند (3) بند (ب) ماده 9 قانون مذکور، خدمات انتشاراتی روزنامه ها اعم از کاغذی و الکترونیکی، نشریات و خدمات انتشار و توزیع آنها مشمول معافیت می باشد. بنابراین فعالیت نمایندگی و نظارت بر رسانه ملی ارائه دهنده این خدمات نیز مستثنی است.

5- ضعف اقتصاد رسانه ای از یک سو و شرایط بسیار بد اقتصادی حاکم بر صندوق رسانه ای کشور از سوی دیگر به هیچ وجه با تلاش و توانمندی اصحاب رسانه مطابقت ندارد. اما هیچ مشکل اقتصادی و سیاسی خبرنگاران و مدیران رسانه ها را مجبور به کنار گذاشتن رسالت خطیر خود نکرده است.

6- مشکلات اقتصادی این بخش هر سال جدول درآمدی آنها را کوچک و کوچکتر می کند. در چنین شرایطی دولت و مجلس قبلی با تصویب بند (3) بند (ب) ماده 9 قانون مالیات بر ارزش افزوده، 9 درصد بابت تبلیغات و خدمات شخصی پرداخت می کنند که قاعدتاً باید از این قانون دریافت شود. طرف دوم، اما معمولاً صاحبان کالا و خدمات نیز چند ماه پس از انتشار آگهی، عمده هزینه تبلیغات خود را پرداخت می کنند – این 9 درصد هزینه اضافی عملاً بر عهده مدیران رسانه است.

7. تصويب شتابزده اين قانون در پايان سال مالي (14 دي 1400) انجام اين امر را با مشكل مواجه كرد. با توجه به اینکه مطبوعات به دلیل جای خالی در سامانه هشت رقمی ثبت نام قرار نمی گیرند، اجرای آن در دو ماه و روز باقی مانده از سال جاری تقریبا غیرممکن است و پیشنهاد می شود قانون بودجه 1401 نادیده گرفته شود. با استعانت از جناب عالی و نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی قسمت آخر بند 3 بند ب ماده 9 قانون مالیات بر ارزش افزوده اصلاح می شود.

خواندن
گاز آرگون مشخصات، کاربرد، فروش، تولید، توزیع، قیمت و خرید گاز آرگون
قدرت گرفته از پارسیان لیرز

انجمن صنفی کارفرمایان مدیران رسانه »

انتهای پیام/

[ad_2]
source

درباره ی admin_asooweb

مطلب پیشنهادی

آموزش نصب و پیکربندی و استفاده از Git در لینوکس ایرانیکا سرور

» درج کنیم. برای مثال، اگر بخواهیم مقدار متغییر را ببینیم، از دستور «» استفاده …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *