ایران به تلاش‌های خود برای روان سازی حمل و نقل بین المللی ادامه می‌دهد

[ad_1]

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه تاکید کرد: تلاش جمهوری اسلامی ایران برای ساماندهی حمل و نقل و ترانزیت بین المللی ادامه خواهد داشت.

به گزارش ایسنا، این مطلب را مهدی صفری معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه در رابطه با نتایج اجلاس سران اکو عنوان کرد که رئیس جمهوری در سخنرانی آذرماه امسال در اجلاس اکو در عشق آباد اعلام کرد. امسال. ، تلاش جمهوری اسلامی ایران برای توسعه روابط تجاری بین کشورهای منطقه و بهره برداری از تمامی ظرفیت های حمل و نقل در کشورهای منطقه. خوشبختانه در جلسه اخیر شورای برنامه ریزی اکو که به میزبانی دبیرخانه اکو در تهران برگزار شد، دستور کار روسای اکو و نمایندگان کشورهای عضو در مورد برنامه اجرایی اکو برای سال آینده و نحوه اجرای قطعنامه ها در دستور کار قرار گرفت. اجلاس سران در حوزه های مختلف از جمله تجارت، سرمایه گذاری، حمل و نقل، فناوری اطلاعات و ارتباطات، کشاورزی، انرژی، معدن، محیط زیست، سلامت، همکاری بانکی، بلایای طبیعی، مبارزه با مواد مخدر، مبارزه با فساد، همکاری قضایی و پلیسی، پژوهشی، فرهنگی، گردشگری و … موافقت کردند. از طرف جمهوری اسلامی ایران هیئتی 50 نفره متشکل از مدیران و کارشناسان کلیه ارگانها
در کمیته های 9 گانه این شورا کارشناسان دولتی و خصوصی شرکت کرده اند که باید از حضور موثر همه این عزیزان قدردانی کنم.

صفری همچنین با اشاره به یازدهمین اجلاس وزیران حمل و نقل اکو که در هفته جاری با حضور وزرای اعضا برگزار شد، تصمیمات خوبی در خصوص تقویت حمل و نقل ریلی، جاده ای و دریایی بین کشورهای عضو اتخاذ شد. این تصمیمات شامل درخواست از بانک توسعه و تجارت اکو برای میزبانی کنفرانس بین المللی برای جذب سرمایه گذاری برای پروژه های حمل و نقل اکو، حمایت از حمل و نقل بیشتر کالا در طول کریدورهای ریلی و جاده ای اکو و ایجاد حلقه های مفقوده از جمله راه آهن رشت – آستارا و راه آهن ECO احیای مسیرهای قدیمی، حمایت از سازوکار واحد برای صدور روادید مدیران و رانندگان شرکت‌های حمل‌ونقل منطقه، ایجاد شرایط در نقاط مرزی برای تردد بدون مانع و سریع مواد غذایی، دارو، کمک‌های بشردوستانه و کالاهای مرتبط، تلاش‌های بیشتر برای تضمین دسترسی بیشتر کشورهای اکو که خروجی به دریا ندارند، به آب های آزاد، ایجاد شبکه های حمل و نقل دریایی اکو از جمله ایجاد خطوط کشتیرانی فرامرزی در دریای خزر و تقویت شبکه حمل و نقل هوایی بین کشورهای عضو. برای اهداف گردشگری هیئت ما به ریاست رستم قاسمی نیز در این دیدار حضور فعال داشت.

خواندن
احتمال نیاز به تزریق دز چهارم یا بیشتر واکسن کرونا
قدرت گرفته از پارسیان لیرز

معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه همچنین در ششمین نشست «کارگروه ملی دیپلماسی حمل و نقل و ترانزیتی» که 29 دی ماه در منطقه آزاد چابهار این شهرستان برگزار شد، سخنرانی کرد. به گفته وی، در این نشست که در حاشیه همایش لجستیک چابهار برگزار شد، روسای ادارات ذیربط از جمله وزارت راه و شهرسازی، گمرک، وزارت صمت، راه، کشتیرانی، راه آهن، اتاق بازرگانی و صنعت، وزارت کشور، مرکز پژوهش‌های مجلس، شرکت زیرساخت و وزارت امور خارجه راه‌های توسعه هر چه بیشتر جایگاه منحصربه‌فرد چابهار در حمل‌ونقل و ترانزیت چندوجهی منطقه‌ای و بین‌المللی را مورد بحث و بررسی قرار دادند و مشکلات موجود را نیز شناسایی کردند. با هدف حل آنها. نتایج این جلسه و همچنین جلسات قبلی «کارگروه ملی» به اطلاع ارگان ها و نهادهای تصمیم گیرنده خواهد رسید.

صفری در پایان به مذاکرات در حال انجام برای انعقاد «توافقنامه کریدور خلیج فارس-دریای سیاه» (ایران، آذربایجان، ارمنستان، گرجستان، بلغارستان و یونان) اشاره کرد. دور ششم مذاکرات در ماه می سال آینده در صوفیه بلغارستان برنامه ریزی شده است و متن توافق برای امضا آماده می شود. در حال حاضر مذاکرات غیررسمی با سفرای کشورهای طرف قرارداد در تهران و سایر پایتخت‌ها در جریان است، بنابراین ممکن است به زودی شاهد ایجاد یک کریدور حمل‌ونقل مهم با مسیرهای مختلف برای تسهیل تجارت بین کشورهای منطقه و جهان خارج باشیم. اخیراً با همکاری جمهوری آذربایجان و گرجستان، برنامه آزمایشی انتقال محموله از ایران به دریای سیاه اجرا شد.

انتهای پیام/

[ad_2]
source

درباره ی admin_asooweb

مطلب پیشنهادی

چاپ پرچم ساحلی سوریه (10)

چاپ پرچم ساحلی بادبانی انواع پرچم ساحلی بادبانی     در هم اکنون حاضر، چاپ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *