اقدام جدید آمریکا؛ بازی با حاصل جمع صفر

[ad_1]

دولت بایدن حتی نتوانسته است به توافقی علاقه نشان دهد، زیرا موضوعاتی که تحریم‌ها بر آن‌ها اعلام شده اساساً موضوعاتی نیستند که با موانع بزرگ تحریم‌های آمریکا مواجه شوند.»

به گزارش ایسنا، سایت نور نیوز در ادامه معرفی می کند: این خبر شامگاه جمعه از سوی وزارت امور خارجه آمریکا اعلام شد. این کشور با اعمال برخی کاهش تحریم ها شرایطی را برای همکاری کشورها و شرکت های خارجی با ایران در پروژه های نیروگاه اتمی بوشهر، نیروگاه آب سنگین اراک و راکتور تحقیقاتی تهران ایجاد کرده است.

این استثنائات قبلاً توسط مایک پمپئو وزیر امور خارجه سابق در ماه می 2020 لغو شده بود.

وزارت خارجه آمریکا نیز تاکید کرد؛ استثناهای پیشنهادی برای تسهیل مذاکرات در وین است که به دستیابی به توافقی در مورد بازگشت متقابل به شورای امنیت سازمان ملل کمک می کند.

این اقدام واشنگتن از سوی برخی رسانه ها به عنوان نشانه ای از نزدیک شدن به مذاکرات وین تعبیر شد، زیرا هیئت های سیاسی در وین برای رایزنی های بیشتر به پایتخت ها بازگشتند که البته نمی توان آن را اشتباه فهمید.

ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه، گفت: «ما کاری را انجام دادیم که دولت قبلی انجام داد: به شرکای بین‌المللی خود اجازه دادیم تا خطر گسترش سلاح‌های هسته‌ای و امنیت هسته‌ای را افزایش دهند.

در حالی که نتیجه مذاکرات وین به تصمیم سیاسی ایالات متحده برای چشم پوشی از زیاده خواهی و به موقع بودن گره خورده است، اقدام جدید واشنگتن بیشتر خودنمایی می کند تا فنی یا اقتصادی که نشان دهد این کشور در دستیابی به توافق فعال است.

خواندن
رایزنی وزرای خارجه عراق و عربستان درباره دور پنجم مذاکرات تهران-ریاض
قدرت گرفته از پارسیان لیرز

واقعیت این است که؛ در چند ماه گذشته، واشنگتن و شرکای اروپایی اش به طور مداوم نسبت به توسعه سریع برنامه هسته ای ایران ابراز نگرانی کرده اند، اما در وهله اول اقداماتی را انجام داده اند که به نوعی باعث کاهش سرعت پیشرفت چندین برنامه هسته ای ایران می شود!

اقدام آمریکا به دلیل ناکارآمدی در فعالیت ها در سه حوزه ذکر شده کاملاً بی فایده بوده و تنها دریچه ای برای کاهش فشارهای سیاسی بر این کشور است که روند مذاکرات را کند کرده و امکان دستیابی به توافق را کاهش داده است. .

دولت بایدن با اقدام جدید خود حتی نتوانست علاقه‌ای به توافق نشان دهد، زیرا موضوعاتی که به دلیل تعلیق تحریم‌ها مطرح می‌شود اساساً مسائلی نیستند که با بادهای مخالف تحریم‌های آمریکا مواجه شوند.

جمهوری اسلامی ایران از آغاز دور جدید مذاکرات، رسماً اعلام کرد که برای رفع تحریم های سرکوبگرانه و غیرقانونی وارد مذاکره شده و این موضوع و تلاش های خود را در اولویت قرار خواهد داد.

در شرایط کنونی اقدامی که می تواند نشانه علاقه و اراده طرفین برای دستیابی به یک توافق خوب تلقی شود، اتخاذ اقدامات موثر در زمینه رفع تحریم های غیرقانونی و سرکوبگرانه اقتصادی، توسل به مبلغ صفر است. بازی ها وضعیت فعلی محسوب می شود و منجر به حرکت جدیدی نمی شود.

انتهای پیام/

[ad_2]
source

درباره ی admin_asooweb

مطلب پیشنهادی

آموزش نصب و پیکربندی و استفاده از Git در لینوکس ایرانیکا سرور

» درج کنیم. برای مثال، اگر بخواهیم مقدار متغییر را ببینیم، از دستور «» استفاده …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *