اوکراین، بهانه غرب برای ایجاد یک فروپاشی مشابه ۱۹۸۹ در روسیه

[ad_1]

ایسنا/ خراسان رضوی یکی از اعضای انجمن ژئوپلیتیک ایران گفت: به نظر می رسد سناریوی غرب برای روسیه شبیه به فروپاشی سال 1989 است و اوکراین دلیل و مشوق آن است.

دکتر کیومرث یزدان پناه در گفت وگو با ایسنا، در تشریح ارزیابی خود از تشدید تنش اخیر بین روسیه و اوکراین گفت: جغرافیای اوکراین آسیب دیده است. اگر کشور به بخش‌های جغرافیایی کوچک‌تری تقسیم شود، این امر به نفع کل قفقاز شمالی خواهد بود، زیرا واقعیت ژئوپلیتیکی این کشور نشان می‌دهد که بخش مهمی از آشفتگی سیاسی ناشی از جغرافیای سیاسی آن است که زمینه را فراهم می‌کند. رقابت و دخالت قدرت های خارجی

وی افزود: اوکراین پلی است بین دو مرکز رقیب مستقیم یعنی روسیه و اروپا و مرکز مداخله غیرمستقیم آمریکا، اما سطح مداخلات پرهزینه و مداخلات خشونت‌آمیزتر دو بازیگر فعال منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای است. از جمله قدرت شرقی، فدراسیون روسیه و قدرت غربی. یعنی «ایالات متحده» ایجاد شد. با این حال، این رقابت ها بیهوده نیست، زیرا اوکراین به دلایل بسیاری برای این قدرت های جهانی از اهمیت ژئواستراتژیک و استراتژیک برخوردار است. در واقع، مهمترین ویژگی های ژئوپلیتیک اوکراین همیشه برای قدرت ها جذاب است.

شکل گیری جنگ دور از دسترس نیست

یکی از اعضای هیئت علمی دانشگاه تهران در خصوص احتمال وقوع جنگ بین اوکراین و روسیه گفت: با توجه به سابقه درگیری و مداخله مستقیم نظامی روسیه در اوکراین و اهمیت منطقه برای روسیه، دور از تصور نیست.

یزدان پناه ادامه داد: باید توجه داشت که اوکراین به قدری برای موازنه ژئواستراتژیک روسیه مهم است که روس ها را متقاعد می کند که خطر بالای جنگ و هزینه های مربوط به آن را بپذیرند و حتی مستقیماً با آمریکا مقابله کنند. از سوی دیگر، اوکراین تنها پل مؤثر بین آسیای بزرگ و اروپا است و مانور ژئوپلیتیکی قدرت‌های اروپایی در دو بخش شرقی و جنوبی اروپا را به سمت خروج از آسیا محدود می‌کند. در واقع اگر اوکراین از دست برود، روسیه عملا محاصره را در این مناطق احساس خواهد کرد.

خواندن
درباره ی دستگاه لیبل حرارتی
قدرت گرفته از پارسیان لیرز

وی افزود: اما لحظه تعیین‌کننده در جریان‌های اخیر در اطراف روسیه این است که این رویدادها در پایان دوره ریاست‌جمهوری پوتین رخ می‌دهد که سابقه اشغال شبه جزیره کریمه و یک جنگ شکست‌خورده قبلی در اوکراین را در کنار ارتش عظیم دارد. مداخله در سوریه.» مرد اخیراً سرنگون شده کاخ سفید به ضعف روسیه نیز اشاره کرد و شاید یک بازی جدید در اوکراین همان تئوری سردرگمی رقیب و دامی برای روسیه باشد، زیرا حتی جنگ نیز مانع از تداوم ضد روسی و غرب گرایی نخواهد شد. احساسات. سیاست رهبری اوکراین، این روند در همبستگی با توجه مردم اوکراین است.

یکی از اعضای انجمن ژئوپلیتیک ایران با تاکید بر اینکه اوکراین برای روسیه بسیار مهم است، افزود: به عبارتی می توان گفت که اوکراین خط قرمز روسیه در طول و عرض جغرافیایی این کشور در امتداد خطوط غربی است. لازم به ذکر است که روس ها با توجه به شرایط متغیر خود به ویژه از نظر توسعه نظامی، در مقابل تهدیدات، تحریم ها و واکنش های ایالات متحده و سایر اعضای ناتو و همچنین الحاق دو منطقه فعال اوکراین را به خطر می اندازند. اوکراین یک نقطه ارتباط مستقیم جغرافیایی با غرب را از دست خواهد داد.

یزدان پناه گفت: ادامه بحران کنونی آسیب جدی به روابط دوجانبه دو کشور وارد می کند و این امر پیامدهای اقتصادی، امنیتی و انسانی گسترده ای را برای طرف اوکراینی به همراه خواهد داشت. در نتیجه روسیه باید بسیار مراقب باشد تا در تله خطرناک غرب در اوکراین نیفتد.

اوکراین به ناتو خواهد پیوست

خواندن
در کمترین زمان، حکم مقتضی برای پرونده قتل زن اهوازی صادر می‌شود
قدرت گرفته از پارسیان لیرز

او گفت: “اوکراین در راه عضویت در ناتو است و این اتفاق خواهد افتاد.” خود اوکراینی ها در بالاترین سطح به دنبال پیوستن به ناتو هستند. در حال حاضر هیچ چیز مهم‌تری برای اوکراینی‌ها وجود ندارد، اما کل این روند به رفتار و واکنش روسیه بستگی دارد.

یکی از اعضای انجمن ژئوپلیتیک ایران ادامه داد: در حالی که اوکراینی‌ها به دنبال پیوستن به ناتو هستند و آن را تنها دفاع قابل اعتماد در برابر تهدیدات سایر کشورها به‌ویژه روسیه می‌دانند، روس‌ها این را اقدامی ناامنی برای خود و منطقه اوراسیا می‌دانند. بنابراین، آنها آماده هستند تا با خطر بالای یک جنگ بزرگ و پرهزینه با پیامدهای گسترده، از این اقدام جلوگیری کنند. به عبارت دیگر روسیه در مرحله سختی قرار دارد که تصمیم گیری را برای کرملین بسیار دشوار می کند.

استاد ژئوپلیتیک دانشگاه تهران گفت: حضور اوکراین در ناتو فرسایش ژئوپلیتیکی و مشکل بزرگی برای روسیه خواهد بود.

وی افزود: علاوه بر نگرانی عمیق روسیه، حمایت تاریخی مشترک مسکو و کیف که تا حدودی برای روس‌ها شایسته است، روس‌ها را نیز نگران از دست دادن بخشی از هویت ذاتی خود کرده است، زیرا اکثر اوکراینی‌ها دو زبانه و دوزبانه هستند. زبان روسی، نزدیک به یکدیگر؛ به خصوص در بخش‌های شرقی و جنوبی اوکراین، جایی که روسی زبان‌ها به وضوح در اکثریت هستند و تحت نفوذ روسیه قرار گرفته‌اند. بنابراین، حداقل یک سوم از جمعیت اوکراین که عمدتاً در بخش شرقی این کشور و نزدیک مرز روسیه زندگی می کنند، به زبان روسی صحبت می کنند و احساس نزدیکی به روسیه می کنند.

یزدان پناه افزود: از سوی دیگر اوکراینی های ساکن در مناطق غربی و شمالی کشور نیز به طور گسترده به زبان روسی صحبت می کنند. از این منظر، اگر اوکراین به ناتو بپیوندد، احتمال اشغال مناطق جنوبی و شرقی این کشور توسط روسیه بسیار زیاد خواهد بود و این به معنای آغاز درگیری بی پایان بین روسیه و اروپا و ایالات متحده است.

خواندن
یخچال پرده هوا (روباز فروشگاهی) راهنمای کامل خرید
قدرت گرفته از پارسیان لیرز

بحران های اخیر یک بازی خطرناک برای روسیه است

یکی از اعضای انجمن ژئوپلیتیک ایران با بیان اینکه موضوع اوکراین برای روسیه موی بینی و پاشنه آشیل کامل این کشور شده است، گفت: در شرایط کنونی اعمال تحریم های سخت توسط آمریکا اعمال شده است. و اروپا یک فشار اقتصادی مضاعف بر روسیه است، اما روسیه کشوری بدون . و این یک ابزار فشار نیست، بلکه فقط تابعی از رقبای غربی است. روسیه ممکن است سخت ترین تحریم ها را علیه اروپا در بخش انرژی اعمال کند.

وی ادامه داد: اما این بازی خطرناک ممکن است خطری پنهان برای روسیه داشته باشد و این دومین فروپاشی ژئوپلیتیکی و تولد سایر کشورها از جغرافیای بزرگ این کشور در مناطق غربی است. روسیه با علم به اینکه عضویت هر یک از کشورهای منطقه اوراسیا، قفقاز و آسیای مرکزی در ائتلاف ناتو حضور نظامی غرب را در مرزهای خود افزایش می دهد، سعی می کند قبل از هرگونه اقدام نظامی یا رویارویی از این امر جلوگیری کند. از سوی دیگر، به آرامی، اوکراین به شدت نگران اشغال کریمه توسط روسیه است و روابط نظامی خود را با ایالات متحده از سال 2014 تا حد زیادی گسترش داده است. بنابراین، از هر نظر، پرونده اوکراین و ناتو آغازی جدید برای بحران های امنیتی و نظامی با پیامدهای آن است.

انتهای پیام/

[ad_2]
source

درباره ی admin_asooweb

مطلب پیشنهادی

آموزش نصب و پیکربندی و استفاده از Git در لینوکس ایرانیکا سرور

» درج کنیم. برای مثال، اگر بخواهیم مقدار متغییر را ببینیم، از دستور «» استفاده …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *