ضرورت سرمایه‌گذاری برای برنامه‌های تشخیص زودهنگام سرطان‌ها

[ad_1]

رئیس ستاد پیشگیری از سرطان گفت: تشخیص زودهنگام سرطان از درصد زیادی از مرگ و میر بیماران جلوگیری می کند، بنابراین باید در این زمینه برنامه ریزی کرد.

به گزارش ایسنا، دکتر علی قنبری مطلق با بیان اینکه مطالعه اخیر بر روی وضعیت یک میلیون و 300 هزار داده از مراکز مختلف نشان می دهد که به ازای هر 4 هفته تاخیر در تشخیص سرطان، احتمال مرگ بیمار بین 10 تا 20 درصد افزایش می یابد. تاخیر 4 هفته ای 10 مورد در هزار مورد، به ازای هر 8 هفته تاخیر 20 مورد از هر 1000 مورد و به ازای هر 12 هفته تاخیر 30 مورد منجر به 30 مورد مرگ می شود.

وی ادامه داد: این بررسی ها نشان می دهد که کاهش فواصل تشخیص و درمان چه تاثیری بر اثربخشی اقدامات پیشگیری از سرطان دارد.

رئیس ستاد پیشگیری از سرطان گفت: در کشور ما به دلیل اینکه برای تشخیص و درمان سرطان دیر است، هزینه های گزافی که برای سرطان می پردازیم کمتر موثر است.

وی گفت: ما باید برای تشخیص زودهنگام سرطان سرمایه گذاری کنیم.

او گفت: «دلیل دقیق مدیریت و توزیع عادلانه منابع مالی، تأکید بر پیشگیری و تشخیص زودهنگام سرطان به اندازه درمان سرطان است.» اگر این مسیر را طی نکنیم موفق نخواهیم شد. شواهد دیگر از اثربخشی نشان می دهد که اگر به موقع تشخیص داده شود، مرگ و میر ناشی از سرطان دهانه رحم طی 5 دهه گذشته 50 درصد کاهش یافته است.

رئیس سازمان پیشگیری از سرطان گفت: به دلیل نبود برنامه سیستماتیک برای تشخیص زودهنگام سرطان، اگرچه غربالگری آنلاین آغاز شده است، اما هنوز به طور کامل توسعه نیافته است و هزینه های هنگفتی به نظام سلامت تحمیل می شود. ” در هر صورت مردم این خدمات را دریافت می‌کنند و شرکت‌های بیمه نیز هزینه‌ها را پرداخت می‌کنند، اما مشکل اینجاست که می‌توان آزمایش‌ها را در هر سنی و بیشتر از زمان لازم سفارش داد و نتایج را نمی‌توان ارزیابی کرد.

خواندن
واکنش وزارت خارجه آمریکا به رونمایی موشکی جدید ایران
قدرت گرفته از پارسیان لیرز

مطلق ادامه داد: برآوردهای سه ساله شرکت های بیمه نشان می دهد که سالانه بیش از 500 هزار ماموگرافی، یک میلیون سونوگرافی پستان، یک میلیون و 350 هزار تست پاپ اسمیر و دو میلیون آزمایش اسید گایاک تحت پوشش قرار می گیرد. بیشتر هزینه های درمان سرطان صرف شیمی درمانی می شود. به عنوان مثال، در سرطان سینه، حدود 56 درصد از هزینه صرف شیمی درمانی و حدود 12 درصد برای جراحی، تشخیص و رادیوتراپی می شود.

17000 دلار برای درمان سرطان سینه

وی افزود: در ایران هزینه درمان سرطان سینه برای هر نفر ۱۷ هزار دلار است که رقم بسیار قابل توجهی است. به این ترتیب، طرح غربالگری زودهنگام سرطان در چهار شهر بافت، شهرز، نقده و مراغه در همین زمینه آغاز شد و نتایج آن نشان داد که تنها 4 تا 5 درصد افراد به خدمات سطح 2 نیاز دارند.

مطلق گفت: از سال 96 به فکر توسعه برنامه بودیم و باید در این راستا گام هایی برداشته می شد. ابتدا باید بررسی می‌کردیم که چه اسناد منبعی از این برنامه پشتیبانی می‌کنند و دریافتیم که برنامه ششم توسعه، سیاست مشترک سلامت، سند چشم‌انداز 20 ساله از برنامه تشخیص زودهنگام حمایت و پشتیبانی می‌کنند.

وی ادامه داد: در پایان سال 96 معاونت های مختلف وزارت بهداشت بر سر پروتکل مشخصی به توافق رسیدند. این برنامه در سال 1400 به روز شد و دستورالعمل های بالینی مختلفی برای آن تدوین شد.

رئیس اداره پیشگیری از سرطان گفت: سرطان یک بیماری بسیار پیچیده است. بنابراین نوشتن دستورالعمل مثلاً برای سطح اول بسیار سخت بود تا بهورز و ماما بدانند چه باید بکنند و چه وظایفی دارند. در نهایت با کمک متخصصان مختلف بسته ای از خدمات برای ارزیابی و ارجاع افراد در مرحله تشخیص سرطان به سطح اول تهیه و اجرا شد.

وی یادآور شد: نکته مهم این است که باید فاصله تشخیص و درمان را که در کشورهای توسعه یافته 1.2 ماه و در کشورهای توسعه نیافته ایران 6.5 ماه است، کوتاه کنیم. این فاصله منجر به تشخیص دیرهنگام سرطان در ایران می شود. بنابراین اگر به فردی بگوییم به پزشک متخصص مراجعه کند، یعنی آن 6 ماه را از دست داده ایم، اما اگر شبکه بهداشت و درمان ما همزمان با بیماری فرد، بیماری را تشخیص دهد، این زمان کوتاه می شود.

خواندن
Article 043
قدرت گرفته از پارسیان لیرز

رئیس اداره پیشگیری از سرطان گفت: در بحث زیرساخت‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری، مراکز تشخیص زودهنگام بیماری‌های سرطانی تهیه و از تجهیزات رایگان استفاده شد.

تدوین مقررات مربوط به مراکز تشخیص زودهنگام سرطان

وی از تدوین سند شبکه بهداشت و درمان خبر داد و گفت: این سند نظام ارجاع را تعریف می کند و هر استان نحوه شناسایی بیماران در شهرهای کوچک و ارجاع آنها به خدمات تخصصی تر را مشخص می کند. مقررات مراکز تشخیص زودهنگام نیز در سال 1998 تدوین و ابلاغ شد.

رئیس اداره پیشگیری از سرطان ادامه داد: «تست ایرانی تناسب» نیز با هزینه کم تولید و در دسترس قرار گرفت. علاوه بر این، آزمایش HPV با وجود تمام سختی های آن، در دنیا بسیار پرهزینه است و در ایران با هزینه کم در کشور محقق شده است.

وی با اشاره به آموزش های آبشاری برای بهورزان، ماماها و پزشکان در شبکه، گفت: بسته آموزشی تدوین و به مراکز تخصصی وزارت بهداشت ارائه شده است تا در آینده هر فردی در شبکه خدمات ارائه دهد. مراکزی می توانند مجوز ارائه این خدمات را داشته باشند.» در حوزه تخصصی مشکل تر است. از آنجایی که در حال حاضر برنامه پزشک خانواده نداریم، مردم مستقیماً به متخصصان مراجعه می کنند.

وی افزود: از این رو در جلسات مختلف با انجمن های علمی و تخصصی، مقرر شد تشویق متخصصانی که اولویت پذیرش مراجعه کنندگان از شبکه را برای تشخیص زودهنگام دارند، در نظر گرفته شود.

رئیس اداره پیشگیری از سرطان گفت: جلسات مختلفی با سازمان های بیمه گر در حوزه مدیریت مالی برگزار کرده ایم. محاسبات نشان داد که با اجرای برنامه تشخیص زودهنگام می توانید بلافاصله درآمدی برای ادامه برنامه دریافت کنید.

خواندن
اگر امروز هیچ چیز دیگری نمی خوانید، این گزارش را در رژیم غذایی کتوژنیک هدفمند بخوانید
قدرت گرفته از پارسیان لیرز

پوشش برنامه تشخیص زودهنگام سرطان

مطلق افزود: در تیرماه امسال شورای عالی بیمه پوشش طرح تشخیص زودهنگام را تصویب کرد و چون بار مالی داشت به شورای دولت ارجاع شد و مردادماه نیز دولت اعلام کرد. «شرایط حمایت بیمه‌ای برنامه این است که تشخیص‌های اولیه در قالب سامانه ارجاع و مطابق پروتکل ملی باشد و در سامانه نیز ثبت شود.

وی افزود: در حال حاضر در مرحله اتصال سامانه برنامه به سامانه های بیمه ای هستیم تا برنامه تا پایان سال راه اندازی شود. همچنین سازمان های بیمه گر با همکاری خوب، سرویس HPV را از 600 هزار تومان به 85 هزار تومان رساندند و تحت پوشش قرار دادند. آنها همچنین به پزشکان عمومی در شبکه بهداشت اجازه دادند بدون نیاز به متخصص ماموگرافی تجویز کنند و ماماها را برای انجام تست HPV برای گروه های پرخطر طبق پروتکل آموزش دادند.

توسعه یک سیستم تصویربرداری سرطان

وی از برگزاری نشست با خیرین و دستگاه های مردمی برای جذب مردم برای مشارکت در اجرای برنامه های ضد سرطان خبر داد و گفت: در سامانه ایجاد شده است.

رئیس اداره پیشگیری از سرطان ادامه داد: سامانه مدیریت اطلاعات سرطان نیز به طور مستمر موضوع تشخیص زودهنگام را در شبکه رصد می کند تا اطلاعات غربالگری و سطوح مختلف تخصصی به روز شود. بنابراین، همه دانشگاه ها از نظر زمانی قابل مقایسه هستند.

به گفته ولد، وی در پایان خاطرنشان کرد: در این راستا شاخص های نظارت و ارزیابی به دانشگاه ها آورده شده است و دانشگاه ها هر لحظه می توانند بر کار کادر پزشکی، ماما و سایر سطوح تخصصی نظارت کنند.

انتهای پیام/

[ad_2]
source

درباره ی admin_asooweb

مطلب پیشنهادی

چاپ پرچم ساحلی سوریه (10)

چاپ پرچم ساحلی بادبانی انواع پرچم ساحلی بادبانی     در هم اکنون حاضر، چاپ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *