هفت خان صدور پروانه ساختمانی در پایتخت

[ad_1]

تمدید پروانه ساخت تقریباً همه دست اندرکاران صنعت ساختمان را هیجان زده کرده است، زیرا در خوش بینانه ترین حالت، پروانه ساختمانی برای چندین ماه به دست متقاضی می رسد، در حالی که قیمت ها در نوسان است و شرایط ساخت و ساز خاص است. به گونه ای است که این فرآیند طولانی صدور مجوز، متقاضیان را از دادن کمک هزینه ساختمانی به رقبای خود منصرف می کند.

به گزارش ایسنا، برای شروع ساخت و ساز پروانه ساختمانی الزامی است. اما گسترش آن در روزگار ما باعث پیدایش بسیاری از تولیدکنندگان، به ویژه تولیدکنندگان انبوه شده است. به طوری که پورخاجب، دبیر انجمن انبوه سازان دلیل اصلی تاخیر در تکمیل ساخت و ساز در ایران طولانی بودن پروسه صدور مجوز است. وی گفت: تاریخ نشان داده است که مجوز ساخت یک شرکت خارجی در ایران 10 روزه صادر می شود، اما برای پاسخگویی به احوالپرسی تنها 10 روز فرصت داریم.

این در حالی است که مدیران شهری نیز تلاش زیادی برای کوتاه کردن زمان صدور پروانه داشته اند و بارها مورد انتقاد قرار گرفته اند که چرا این روند را به تعویق می اندازند و باعث دلسردی سازندگان و در نتیجه کاهش ساخت و ساز در تهران شده اند، بنابراین زاکانی شهردار تهران اخیراً در شورای شهر تهران، با بیان اینکه ساخت و ساز امروز زیان ده است، گفت: صدور پروانه هفت تا ده ماه طول می کشد که در نظر داریم آن را به کمتر از دو ماه کاهش دهیم.

این در حالی است که شهرداری صدور پروانه را منوط به وضعیت تاسیسات و بازرسی شهرداری های مناطق می داند و حتی مواردی وجود داشت که پروانه ساختمانی به مدت 80 روز صادر می شد. اما معاون شهردار تهران با تشریح دلایل طولانی شدن این موضوع و راهکارهای رفع این مشکل به ایسنا گفت: آسیب شناسی برای حل مشکلات در فرآیند صدور مجوز انجام شد و به این موضوعات در اولویت رسیدگی خواهد بود.

حمید صارمی در گفت وگو با ایسنا وی در خصوص اصلاح فرآیند صدور پروانه و کاهش زمان آن می گوید: طبق ماده 100 و بند 24 ماده 55 قانون شهرداری، صدور پروانه ساختمانی از وظایف شهرداری ها است. پروانه ساختمانی و ضمائم آن بیانگر نقشه های ساختمانی مجاز، کاربری ملک، نحوه عقب نشینی و گذر، نمای ساختمان، مهندسین طراح و ناظر، تعداد آپارتمان ها، کاربری ملک و … می باشد. با هماهنگی شورای اسلامی شهر، عوارض ساخت و ساز محاسبه و دریافت می شود.

خواندن
سفر وزیر راه به جهرم/فرودگاه جهرم بین‌المللی شد
قدرت گرفته از پارسیان لیرز

وی افزود: علاوه بر این طرح ها، جنبه های مختلف مقررات ملی ساختمان از جمله مقررات آتش نشانی، استانداردهای معماری و همچنین راه های حفظ درختان و عوارض مربوط به مصوبه سازمان تامین اجتماعی در خصوص انتصاب کارگران ساختمانی مورد توجه قرار گرفته است. جوایز و در خصوص حق الزحمه مدیران، سازمان نظام مهندسی همچنان دریافت می کند و پس از اعلام وصول، پروانه ساختمانی صادر می شود، ادامه می دهد: ساختمان ها و تعریف وظایف مهندسان طراح و ناظر و صحت انجام وظایف آنها به عنوان الزامات صدور مجوز در قوانین و مقررات تلقی می شود، صدور مجوز به یک معضل گسترده تبدیل شده است.

صارمی تاکید کرد: کاهش زمان صدور مجوز، کاهش هزینه های صدور مجوز برای شهروندان و شهرداری ها، قابل پیش بینی بودن فرآیند صدور مجوز و شفافیت فرآیندهای آن، دسترسی به کیفیت های مورد نیاز قانون گذاران در فرآیندهای صدور مجوز از اهداف اصلی مدیریت شهری در صدور مجوز است. از سوی دیگر، موسسات صدور مجوز کارآمد نیز نیازمند توجه هستند که هر یک بر اساس قوانین و مقررات مصوب، نقش خاصی را در فرآیند یا به عنوان تقسیم کار ایفا می کنند.

معاون شهرسازی شهرداری تهران با تاکید بر اینکه نقش و جایگاه قانونی هر نهاد بر اساس قوانین مربوطه تعیین می شود، می افزاید: حل همه مشکلات این بخش و همین نگاه، صدور مجوز را کار بسیار سختی کرده است! در ازای عمر شهرداری ها، آیین نامه ها، ضوابط و مقرراتی تدوین، تصویب و ابلاغ شد و بر نقش و جایگاه هر یک از نهادهای موجود، گستردگی و سردرگمی افزود، اما با همه این اوصاف، نقش شهرداری به عنوان موثرترین نهاد غیرقابل انکار است.

خواندن
هر آنچه که درباره طراحی یا خرید سایت فروشگاهی باید بدانید! وبلاگ گرین وب
قدرت گرفته از پارسیان لیرز

وی بیان می‌کند: کاهش زمان صدور مجوز در سال‌های اخیر همواره مورد توجه بوده و در سال‌های اخیر گام‌های موثری در این زمینه برداشته شده است که مهمترین آن در تهران، فرآیند صدور مجوز الکترونیکی و سپس برون‌سپاری و انتقال قطعات است. صدور مجوز به دفاتر خدمات الکترونیکی شهر.

صارمی می افزاید: انتقال پرونده ها به ادارات برای تسریع و تسهیل در امور اجرایی، کاهش کارآفرینی و اجرای شهر و دولت الکترونیک، تامین رضایت شهروندان، ایجاد بستر مناسب برای رشد و توسعه بخش خصوصی و استفاده از مشارکت مردمی در قالب سرمایه گذاری خصوصی بود. اما برآوردها نشان می دهد که برون سپاری دفتر خدمات الکترونیکی نه تنها شکست خورده است. بلکه ممکن است موضوع را پیچیده کند، اگرچه ارزیابی منصفانه و دلایل دقیق تمدید مجوز و سایر اهداف از حوصله این مصاحبه خارج است. اما به عنوان یک گام مهم در بهبود کیفیت صدور مجوز، کار اصلاحی بعدی را هدایت خواهد کرد.

12 مسائل مربوط به تمدید مجوز

وی در خصوص اقدامات انجام شده در راستای تحقق اهداف مدیریت شهری در صدور پروانه ها می گوید: از آنجایی که شناخت وضعیت موجود و آسیب شناسی آن مقدمه ارزیابی و تصمیم گیری برای بررسی است، مشکلات موجود در فرآیند صدور مجوز را می توان در چند مورد خلاصه کرد. سوالات.” اولاً مراکز و سازمان‌های زیادی با صدور پروانه ساختمانی سروکار دارند و سپس قوانین، مقررات، بخشنامه‌ها و رویه‌های ناهماهنگی در این فرآیند وجود دارد، از جمله تقسیم کار نامناسب بین شهرداری‌ها. در مناطق و دفاتر خدمات الکترونیکی، اتخاذ و ابلاغ مقررات مربوط به صدور مجوز در شرایط غیر هماهنگ مورد توجه قرار گیرد.

به گفته معاون شهردار تهران، از جمله به دلیل ضعف توانایی های تخصصی شهرسازان در ستاد و مناطق، رواج تخلف از هنجارها و ضوابط شهرسازی به بهانه کسب درآمد در شهرسازی، سوء استفاده از سمت و سمت. و وجود امضاهای طلایی در فرآیندهای صدور پروانه آشنایی سازندگان و شهروندان با قوانین و مقررات، عدم توجه به آموزش عمومی، ناآگاهی دارندگان پروانه مهندسی از قوانین و مقررات و بخشنامه های مربوط به صدور پروانه، عدم توجه به کیفیت ساخت و ساز مهندسی و نگاه سوداگرانه به مسکن و خدمات عمومی و ناآگاهی از دانش مهندسی در طراحی فرآیندهای مربوط به صدور مجوز و آشنایی با پیچیدگی های کار در شهرداری را نباید نادیده گرفت.

خواندن
۲۲۶ پروژه شهرستان ری همزمان با ایام دهه فجر به بهره‌برداری رسید
قدرت گرفته از پارسیان لیرز

اولویت بندی حذف ضررهای موجود در صدور مجوز

شرح اقدامات کوتاه مدت و میان مدت

صارمی با بیان اینکه بررسی زیان های صدور پروانه و طبقه بندی آنها منجر به اولویت بندی اقداماتی شد که در تمامی جهات و در چارچوب سیاست های مدیریت شهری و شرایط اجتماعی-اقتصادی اولویت بندی شدند، افزود: در مرحله اول و برای مدت کوتاهی از طریق مراجع ذی صلاح باید برخی ضوابط و مقررات طرح تفصیلی از جمله ضریب اشغال و تعداد طبقات مجاز ساختمان ها را بر اساس شهرسازی و واقعیت های ساختمانی حاکم بر جامعه اصلاح کنند. ایجاد انضباط در صدور مجوز و جلوگیری از فعالیت های غیرقانونی و در عین حال بهبود ساختارهای آموزشی موجود و ارتقای طبقه بندی خدمات و در دستور کار قرار دادن مسائل شفافیت با اقدامات شخصی و بهینه سازی سایت های فناورانه.

با تاکید بر اینکه باید اقدامات میان مدتی برای بهبود زمان صدور پروانه ها انجام شود که این مهم با حمایت شهردار و شورای اسلامی شهر در برنامه زمان بندی و به ترتیب اولویت در دستور کار این معاونت قرار دارد. وزیر معماری و شهرسازی گفت: صدور مجوز، گسترش خدمات و استفاده از فرصت‌های جامعه حرفه‌ای، اصلاح ساختار و سازماندهی کار بین شهرداری‌ها، دفاتر خدمات الکترونیک، ساماندهی نظام‌های مهندسی، تبیین ضوابط و مقررات و بخشنامه‌ها، ایجاد یک سیستم آنلاین درخواست از موسسات صدور مجوز کارآمد می تواند در میان مدت اجرا شود. اما اقدامات درازمدت نیازمند توجه جدی در مجلس شورای اسلامی است، زیرا تغییرات ساختاری در مدیریت یکپارچه اقتصاد شهری و انطباق شرح و وظایف و مسئولیت ها و اختیارات دولت شهری به ویژه در پایتخت تنها قابل انجام است. در یک سیستم قانونگذاری منسجم. مونتاژ.

انتهای پیام/

[ad_2]
source

درباره ی admin_asooweb

مطلب پیشنهادی

آموزش نصب و پیکربندی و استفاده از Git در لینوکس ایرانیکا سرور

» درج کنیم. برای مثال، اگر بخواهیم مقدار متغییر را ببینیم، از دستور «» استفاده …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *