عدم درمان به موقع، علت ۲ فوتی ناشی از هاری در تهران / لزوم کنترل جمعیت سگ‌های بلاصاحب

[ad_1]

رئیس اداره کنترل و مبارزه با بیماری های مشترک انسان و دام وزارت بهداشت با اشاره به اینکه 80 درصد موارد هاری ناشی از گزش انسان توسط سگ های بیمار است، همچنین بر کنترل جمعیت سگ های ولگرد تاکید کرد. گفت: آنها مشکل دارند که منابع کافی برای جمع آوری و نگهداری سگ ها را ندارند و این باید مورد توجه قرار گیرد.

دکتر بهزاد امیری در گفت وگو با ایسنا، ‌ وی گفت: هاری یک بیماری ویروسی است که از طریق نیش حیوانات هار به انسان منتقل می شود. مغز را آنسفالیت می گویند، اگر به این حالت برسیم، هاری در بدن می نشیند و فرد به این بیماری مبتلا می شود. متاسفانه زمانی که هاری به این مرحله برسد دیگر قابل درمان نیست و 100% کشنده است.

وی افزود: گوشتخواران و سگ های مختلف می توانند هاری را منتقل کنند. بنابراین، به استثنای سگ ها; گرگ، روباه، شغال، کفتار، شیر، پلنگ و حتی انواع گربه‌ها و حیوانات اهلی مانند بز، گوسفند، قاطر و غیره به بیماری هاری مبتلا می‌شوند و در صورت گاز گرفتن انسان باعث انتقال بیماری می‌شوند. به یک شخص . تاکنون هیچ گونه انتقال بیماری هاری از انسان به انسان گزارش نشده است و تنها انتقال ثابت شده از انسان در جهان از طریق پیوند قرنیه یک فرد متوفی مبتلا به هاری به فرد سالم صورت گرفته است.

وی با تاکید بر اینکه ابتلا به هاری ناشی از گزش سگ نسبت به سایر حیوانات بیشتر است، گفت: بیش از 80 درصد موارد هاری در کشور ناشی از سگ گزیدگی است. به همین دلیل سازمان جهانی بهداشت برای کشورهای مبتلا به هاری هدف گذاری کرده است که تا سال 2030 انتقال هاری به انسان از طریق سگ گزیدگی به صفر برسد که این موضوع نیز در دستور کار ما قرار دارد.

رئیس اداره کنترل و مبارزه با بیماری های مشترک انسان و دام وزارت بهداشت درباره آمار سالانه هاری در کشور تصریح کرد: سالانه بیش از 200 هزار مورد حیوان گزیدگی در کشور ثبت می شود که این رقم قطعا بیشتر از این تعداد اما این تعداد افرادی است که به مراکز ما مراجعه کرده و در سامانه ثبت نام می کنند. بیشتر این نیش ها توسط سگ ها انجام می شود. در سال 1399 213 هزار و 500 حیوان گزیدگی داشتیم و در سال 1398 این تعداد 234 هزار و 161 مورد بود که کاهش آمار از سال 1998 تا 1999 نیز به دلیل همه گیری کرونا بود که باعث شد مردم کمتر با حیوانات ارتباط برقرار کنند.

خواندن
۲ کشته در پی حریق و ریزش ساختمان در حال ساخت در نیویورک
قدرت گرفته از پارسیان لیرز

وی افزود: البته به دلیل ما در سراسر کشور مراکز پیشگیری و درمان هاری فعال داریم و خدمات پیشگیری پس از گزیدگی به صورت رایگان و شبانه روزی به تمامی ایرانیان و شهروندان ارائه می شود. خوشبختانه توانستیم هاری را شکست دهیم. قطعااز ابتدای امسال تا سیزدهم باخمن تعداد موارد هاری و مرگ ناشی از هاری به 14 مورد رسید.

وی با اشاره به اینکه در سال های گذشته همواره آمار حیوانات گزیدگی افزایش یافته است که دلیل این امر عدم اقدام مناسب برای کنترل جمعیت سگ های ولگرد است، گفت: نگهداری از حیوانات این خانه ای است که آنها نیز بخشی از آن هستند. آمار نیش

امیری در خصوص کنترل جمعیت سگ های ولگرد گفت: جلسات متعددی در این خصوص داشتیم و حتی مکاتباتی با وزیر کشور وقت آقای رحمانی فضلی داشتیم. وظیفه جمع آوری سگ های ولگرد از سوی سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور برعهده آنهاست و در این راستا این سازمان دستورالعملی را تدوین کرده است که چگونه مراکز نگهداری از سگ های ولگرد در خارج از شهر در نظر گرفته شود و در صورت بیمار بودن، اقدام به درمان و عقیم سازی کنند. و سپس بارهای دیگر این سگ ها را آزاد کنید یا به همه بدهید. این اقدامات در بسیاری از شهرها انجام شده است اما با توجه به تعداد زیاد سگ های ولگرد و ادامه این عملیات بدون منابع مالی کافی امکان پذیر نخواهد بود، اکنون شهرداری ها با این مشکل مواجه شده اند که منابع کافی برای جمع آوری و نگهداری سگ ها کافی نیستند و باید در نظر گرفته شوند. البته انجمن های حمایت از حیوانات نیز می توانند به کمک بیایند.

خواندن
شعله‌ور شدن آتش کرونا در کودکان / سنین زیر ۱۲ سال؛ گروه هدف اُمیکرون
قدرت گرفته از پارسیان لیرز

وی گفت: مردم باید بدانند که دادن غذا به سگ ها و گربه های ولگرد کاملا اشتباه است. زیرا شرایطی را ایجاد می کنند که جمعیت این حیوانات را افزایش می دهد و مردم را از این جمعیت پیشی می گیرد. بنابراین خطر گزش برای فرد افزایش می یابد. حدود 20 سال پیش، ایالتی به نام ستاد دفع سگ های ولگرد داشتیم که به مراقبت از حیوانات و محیط زیست تغییر کرد و سگ کشی به کنترل جمعیت سگ های ولگرد تبدیل شد. اما به دلیل کمبود منابع کافی، این کار ناقص بوده و به هدف کامل خود نرسیده است.

او ادامه داد: به نظر می رسد روباه ها مخزن ویروس هاری هستند. از آنجایی که مدت طولانی تری تبدیل به هاری می شوند و می توانند بیماری را به سگ منتقل کنند و از آنجایی که ویروس هاری در کشور ما یک ویروس بومی است، باید اقدامات مداخله ای به موقع انجام شود. یکی دیگر از تهدیدات هاری برای دام این است که هر حیوان آلوده باید از بین برود که همچنان باعث آسیب می شود. شهرداری ها باید با سازمان حفاظت محیط زیست برای واکسیناسیون سگ های ولگرد همکاری کنند. زیرا اگر واکسیناسیون به 75 درصد برسد می توان گفت که اطمینان زیادی وجود دارد که احتمال انتقال هاری از سگ به انسان به صفر می رسد. متاسفانه ما طرح واکسیناسیون حیوانات وحشی نداریم. آنها با حضور در بسیاری از جعبه های خط مقدم، توانستند هاری را در کشور خود کنترل کنند.

وی درباره اقدامات مهمی که افراد باید بلافاصله پس از گازگرفتگی توسط حیوانات به ویژه سگ ها انجام دهند، گفت: از نزدیک شدن به سگ های ولگرد و ولگرد خودداری کنید زیرا بیشتر گزش حیوانات برای انسان اتفاق می افتد. از مزاحمت و نزدیک شدن به حیوانات خودداری کنید. از آنجایی که سایر حیوانات اهلی و وحشی نیز می توانند به ویروس هاری مبتلا شوند، خطر گزش توسط هاری وجود دارد. در صورت گزش یا تماس با حیوانات که منجر به جراحت یا خراش روی پوست می شود، بلافاصله برای شستشو و ضد عفونی زخم به نزدیکترین مرکز درمانی مراجعه کنید. در مرحله بعد فرد باید سه بار در روز صفر، روز سوم و روز هفتم واکسینه شود. اگر روز اول زخم عمیق باشد، علاوه بر واکسن، سرم ضد هاری نیز به داخل زخم تزریق می شود تا ویروس هاری در همان محل خنثی شود.

خواندن
مسیر طراحی سایت برای طراح شدن از کجا شروع کنیم؟
قدرت گرفته از پارسیان لیرز

وی افزود: یکی از اولویت های ما تکمیل دوره واکسیناسیون است چرا که عدم تکمیل دوره باعث ابتلای فرد به بیماری هاری می شود. از مردم خواهشمندیم در صورت گزش حیوان با مراکز ما تماس بگیرند که متاسفانه دو مورد اخیر مرگ ناشی از هاری در استان تهران به دلیل عدم مراجعه به مراکز درمانی و عدم درمان به موقع بوده است.

امیری تاکید کرد: توجه داشته باشید که گاز گرفتن گربه (به دلیل لیسیدن پنجه) گزش محسوب می شود و برای پیشگیری از هاری نیاز به درمان دارد. شستن محل گزش با آب و صابون اولین قدم برای پیشگیری از هاری است. بنابراین اگر سفر طولانی به کلینیک دارید، در اولین قدم حتما زخم را با آب و صابون فراوان بشویید. اگر سگ و گربه نگهداری می کنید، سالانه آنها را واکسینه کنید و سطح آنتی بادی آنها را بررسی کنید. برای افراد در معرض خطر، مانند محیط بانان، پرسنل دامپزشکی و غیره، ما واکسیناسیون قبل از مواجهه را برای دریافت واکسن قبل از گزش در نظر گرفتیم.

انتهای پیام/

[ad_2]
source

درباره ی admin_asooweb

مطلب پیشنهادی

آموزش نصب و پیکربندی و استفاده از Git در لینوکس ایرانیکا سرور

» درج کنیم. برای مثال، اگر بخواهیم مقدار متغییر را ببینیم، از دستور «» استفاده …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *