“خانه شهرداران” تهران تخریب شد

[ad_1]

عمارت گلستان معروف به شاه آداسیا یا «خانه شهردار» تخریب شد.

به گزارش ایسنا، عکس ها و فیلم های جدیدی از خانه «شهرداران» یا عمارت گلستان منتشر شده که کارگرانی را در حال تخریب عمارت ساخته شده در دوره پهلوی دوم نشان می دهد. این خانه سه طبقه که در منطقه آکداسیه تهران واقع شده متعلق به محمد ظهیری بوده که پیش از انقلاب ریاست وزارت آب و برق را بر عهده داشت. ظهیری این خانه را که دارای تزئینات فراوان از جمله گچ بری و آینه کاری بود در سال 1348 (براساس اطلاعات منتشر شده در سایت سفرنویس) ساخت. این خانه بعداً به فردی به نام لیلا فریدی واگذار شد که در سال 1379 به شهرداری تهران تحویل داده شد. گفته می شود این خانه قبل از انقلاب محل سکونت شهرداران تهران بوده است. بعد از انقلاب مدتی دو شهردار از جمله مرتضی الویری در این خانه زندگی کردند. بعدها محمود احمدی نژاد که شهردار تهران شد، این عمارت را کاخ شهرداران دانست و از سکونت در آن خودداری کرد. پیش از او محمدحسن ملک مدنی که از سال 1380 تا 1360 شهردار تهران بود، حاضر به سکونت در این خانه نشد.

شهرداری تهران در اسفندماه عمارت گلستان را به مساحت 848.3 متر به قیمت پایه 81 میلیارد تومان به حراج می گذارد. فروش این خانه که محل برگزاری مراسم محسوب می شد و دارای تزئینات مجلل بود، اعتراض فعالان میراث فرهنگی را برانگیخت که بیم آن دارند پس از تغییر مالکیت تخریب شود. اما مسئولان میراث فرهنگی تهران و وزارت میراث فرهنگی، فرهنگ و صنایع کردی پس از بازدید از این عمارت در سال 1388، اولویت ثبت آن در فهرست آثار ملی را ندارد و حتی اقداماتی را برای حفاظت از آن انجام دادند. به عنوان یک رویداد گردشگری انجام ندادند و با وجود رای شورای شهر تهران مبنی بر لزوم حفظ این عمارت، اما در مراجع میراث فرهنگی و شهرداری تشخیص داده شد که عمارت گلستان شرایط لازم برای ثبت را ندارد. و یک اثر تاریخی و حتی ارزشمند محسوب نمی شود.

"خانه شهرداران" تهران ویران شد

داخل عمارت گلستان یا خانه شهردار قبل از تخریب، ۱۳۷۷

قبل از این اتفاقات، خانه ظهیری در دهه 80 در اختیار سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران بود و به عنوان فرهنگسرای رفت و آمد هنرمندان و پیشکسوتان مورد استفاده قرار گرفت و برای مدت کوتاهی به دبیرخانه مدیریت شهری تبدیل شد. فیلم

زمانی که ملک آکداسیا به مرکز ارتباطات شهرداری تهران واگذار شد، صحبت از فروش آن به میان آمد. در سال 1377 رئیس وقت مرکز با انتشار پیامی در توییتر اعلام کرد که این ساختمان طبق ضوابط و روال قانونی در اختیار سازمان املاک قرار گرفته است تا در اجرای پروژه های فرهنگی مانند کنوانسیون رازی استفاده شود. مرکز.” ساختمان بلدیه و… پس از تشدید واکنش ها به اقدامات شهرداری، غلامحسین محمدی که در آن زمان رئیس مرکز ارتباطات شهرداری تهران بود، به این واکنش پاسخ داد: این ساختمان: «خانه تاریخی» نامیده می شود، اما این گفته ها دور از واقعیت است…؛ «از آنجایی که مجوز این خانه در دهه 50 صادر شده و عملاً در دهه 70 منقضی شده است و مطمئن باشید اگر شهرداری تهران فقط نشانه های کوچکی از اهمیت فرهنگی و تاریخی این خانه پیدا شد، قطعاً برای حفظ آن گام برداریم.

"خانه شهرداران" تهران ویران شد

داخل عمارت گلستان یا خانه شهردار قبل از تخریب، ۱۳۷۷

وی همچنین گفت: حدود 20 سال است که شهرداری در ملک آکداسیا سکونت ندارد در حالی که هزینه نگهداری آن ماهیانه 25 میلیون تومان است و این ملک به بهترین نحو از طریق مزایده به فروش می رسد و ملک فاقد ارزش تاریخی است و معماری خاص این ملک وجود ندارد و افراد مشهوری که ما بخواهیم حفظ کنیم ندارد.» این ملک دارای سه فرش با ارزش بود که در انبار مرکز ارتباطات شهر است، تجهیزات ارزشمند دیگری در آن نبود.

"خانه شهرداران" تهران ویران شد

داخل عمارت گلستان یا خانه شهردار قبل از تخریب، ۱۳۷۷

عمارت گلستان یا همان خانه شهردار تهران، علیرغم تلاش برای متقاعد کردن مسئولان میراث فرهنگی و شهرداری تهران برای حفظ این مکان، سال گذشته فروخته شد و روز دوشنبه 16 بهمن 1392 تخریب شد.

"خانه شهرداران" تهران ویران شد

تخریب عمارت گلستان یا تالار شهر، دوشنبه 16 بهمن 1387

"خانه شهرداران" تهران ویران شد

ملک آکداسیا یا عمارت گلستان معروف به خانه شهرداران قبل از تخریب

انتهای پیام/

[ad_2]
source

خواندن
فرودگاه بین المللی صنعا بمباران شد
قدرت گرفته از پارسیان لیرز

درباره ی admin_asooweb

مطلب پیشنهادی

چاپ پرچم ساحلی سوریه (10)

چاپ پرچم ساحلی بادبانی انواع پرچم ساحلی بادبانی     در هم اکنون حاضر، چاپ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *