رویکرد “گام در برابر گام” پدرسن شکست سازمان ملل یا پیروزی؟

[ad_1]

رسانه های عربی از اوضاع سوریه و تلاش های نماینده دائم سازمان ملل برای حل این بحران خبر دادند.

به گزارش ایسنا، بشیر البکر در تحلیلی برای روزنامه لندنی العربی الجدید نوشت: شکست خورد، اکنون آخرین کارت های خود را بازی می کند. او همیشه به پایتخت های مرتبط با موضوع سوریه از مسکو گرفته تا دمشق، تهران و استانبول سفر می کند و هر وقت می خواهد صندوق مخفی خود را جلوی شورای امنیت خالی کند، به نیویورک می رود!

وی در جریان سفر خود به پایتخت سوریه در 12 دسامبر، با فیصل مقداد، وزیر امور خارجه سوریه دیدار کرد و وی گفت که جا برای ازسرگیری روند سیاسی وجود دارد.

پدرسن تاکید کرد که در جریان رایزنی های خود با مقامات کشورهای عربی، آمریکایی و اروپایی، امکان برقراری روابط بین این کشورها و دمشق را مورد بررسی قرار داده و آن را فرصتی جدی برای بررسی امکان همگرایی گام به گام با دمشق می داند. هدفش ایجاد اعتماد است و در مصاحبه ای با روزنامه الوطن سوریه گفت که آمریکایی ها، اروپایی ها و اعراب قصد دارند روابط خود را با رژیم سوریه باز کنند.

فرستاده سازمان ملل به سوریه تاکنون چیزی جز ناامیدی به دست نیاورده است و مانند استفان دی میستورا است که در نوامبر 2018 پس از چهار سال ماموریت، همزمان با ورود ارتش روسیه در سپتامبر 2015، از سمت خود کناره گیری کرد.

پدرسن در پایان سال 2018 به قدرت رسید و سعی کرد بر موانع بزرگی که دی میستورا با آن روبرو بود فائق آید. او می خواست در قضیه سوریه سیاست متفاوتی را در پیش بگیرد، اما در این مدت تاکنون چیزی به دست نیاورده است، اما دو سال را در جلسات بی نتیجه، جلسات کمیته تدوین قانون اساسی سوریه در ژنو گذراند و یک سطر هم ننوشت.

خواندن
ورق سیاه هرگز پایان می‌یابد، تا...
قدرت گرفته از پارسیان لیرز

زمانی که متوجه شد راه بسته شده و به بن بست رسیده، سعی کرد سیاست خود را به طور کلی تغییر دهد و اکنون در تلاش است تا راه حلی بیابد و بدون انحراف از سیاست آمریکا، رضایت روسیه و ایران را جلب کند.

اینگونه بود که رویکرد «گام به گام» متولد شد، نه به پدرسالاران، بلکه به مؤسسه آمریکایی کارتر، که در ژانویه 2021 معادله ای را پیشنهاد کرد که بر اساس آن پایان دادن به درگیری سوریه روابط را به یک «چهره مرحله‌ای» نزدیک‌تر می‌کرد. “.

این رویکرد شامل پیش نیازهایی مانند برداشتن گام های متقابل است. اقداماتی مانند لغو تحریم‌های کرونا، کمک به بازسازی زیرساخت‌های غیرنظامی مانند بیمارستان‌ها و مدارس و کاهش تدریجی تحریم‌های آمریکا و اروپا. از سوی دیگر، رژیم سوریه باید اقداماتی مانند آزادی زندانیان سیاسی، تامین امنیت برای بازگشت داوطلبانه آوارگان، حفاظت از شهروندان، اجازه دادن به کمک‌ها برای انتقال آزادانه به همه مناطق، انتشار سلاح‌های شیمیایی بر اساس توافقنامه 2013 و ورود به پروسه «اصلاحات سیاسی» و اصلاحات امنیتی.

از جمله این اقدامات، مشارکت جدی رژیم سوریه در روند سیاسی ژنو تحت نظارت سازمان ملل است.

رویکرد «مرحله‌ای» بارها در تابستان گذشته مورد بحث قرار گرفت که اولین مورد آن در نشست شورای امنیت در 25 ژوئن بود که هر پدرسن در سخنرانی خود بدون پرداختن به جزئیات درباره آن صحبت کرد.

پدرسن این رویکرد را در نشست وزرای خارجه در رم در هجدهم همان ماه، که در آن ایالات متحده و روسیه توافق کردند که کمک های بین المللی را از طریق گذرگاه ها به سوریه بیاورند، تأیید کرد.

خواندن
صفحهٔ درخواستی شما یافت نشد.
قدرت گرفته از پارسیان لیرز

وی در این نشست خواسته های رژیم سوریه در خصوص وجود نیروهای خارجی، تحریم ها و بازسازی این کشور را مطرح کرد.

نماینده سازمان ملل در سوریه گفت: نقطه شروع باید مجموعه ای از «گام های کوچک و ملموس» برای غلبه بر چالش «چه کسی اولین قدم را برمی دارد» باشد.

وی تعدادی از زمینه ها از جمله تنش زدایی، برقراری آتش بس سراسری، اجرای عملیات ضد تروریستی، برخورد با بازداشت شدگان و ربوده شدگان، کاهش بحران انسانی، و کمک به ایجاد بازگشت امن و پناهندگان داوطلبانه را تشریح کرد. .

هنگامی که این موضوع برای سومین بار مطرح شد، از حمایت قوی برخوردار شد زیرا عبدالله دوم پادشاه اردن در سفر به واشنگتن و دیدار با جو یدن، رئیس جمهور ایالات متحده در 22 ژوئیه، ابتکار عمل را به دست گرفت.

ملک عبدالله دوم گفت که کشورش رویکرد جدیدی در قبال بحران سوریه دارد که هدف آن «تغییر تدریجی رفتار رژیم سوریه» در ازای برخی امتیازات است و این تأثیر مستقیم بر موقعیت مردم سوریه خواهد داشت.

پادشاه اردن این رویکرد را در واشنگتن پیشنهاد کرد و برای متقاعد کردن ولادیمیر پوتین در این زمینه به مسکو سفر کرد و یکی از نکات وی این بود که روسیه برای افزایش حضور نظامی خود در دو پایگاه خمیمیم و طرطوس و جلوگیری از گسترش ارتش روسیه اقدام کرده بود. کشور. نفوذ آن در خاورمیانه

پدرسن در پایان رایزنی های خود با حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران در ژانویه گذشته تاکید کرد که “هیچکس در حال حاضر درباره تغییر رژیم صحبت نمی کند.” پس از این اظهارات، مخالفان سوری خاطرنشان کردند که نماینده سازمان ملل فراتر از مأموریت خود عمل کرده است.

خواندن
معرفی پیانو های دیجیتال حمل و نقل پیانو (6)
قدرت گرفته از پارسیان لیرز

پدرسن تا آنجا پیش رفت که اواخر سال گذشته به خبرنگاران گفت که مقامات روسیه و ایالات متحده به او گفتند که آماده اتخاذ رویکردی مرحله‌ای هستند.

وی گفت که در حال مذاکره با دمشق و تیم مذاکره کننده برای برگزاری دور جدیدی از جلسات کمیته قانون اساسی است که هر ماه برگزار می شود و این امر تأثیر مثبتی بر رویکرد “مرحله ای” خواهد داشت. و از بین بردن بی اعتمادی بین ذینفعان.

ائتلاف اپوزیسیون سوریه در واکنش به این اظهارات اعلام کرد که رویکرد «گام به گام» به راه حل سیاسی منجر نمی شود، بلکه روند سیاسی را از مسیر خود منحرف می کند و نتیجه به نفع نظام خواهد بود.

انتهای پیام/

[ad_2]
source

درباره ی admin_asooweb

مطلب پیشنهادی

چاپ پرچم ساحلی سوریه (10)

چاپ پرچم ساحلی بادبانی انواع پرچم ساحلی بادبانی     در هم اکنون حاضر، چاپ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *