عسلویه رکوردار بالاترین میزان آلایندگی میکروپلاستیک در کشور/بالابودن آلودگی آب در سواحل کیش

[ad_1]

نتایج تحقیقات دانشمندان پژوهشگاه اقیانوس‌شناسی و علوم جوی نشان می‌دهد که عسلویه آلوده‌ترین منطقه کشور از نظر پراکندگی پلاستیک و میکروپلاستیک است و آب‌های اطراف جزیره کیش به دلیل وجود این آلودگی در سطح بالایی قرار دارند. فعالیت توریستی

به گزارش ایسنادکتر کمال الدین کر، مدرس موسسه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی امروز در وبینار آلاینده های نوظهور و پیامدهای آن برای انسان و محیط زیست وی که به صورت آنلاین توسط موسسه ملی اقیانوس شناسی سازماندهی شد، گفت: به عنوان بخشی از این مطالعه، مطالعاتی را برای بررسی توزیع، فراوانی و ترکیب میکروپلاستیک ها در آب های خلیج فارس انجام دادیم.

وی با بیان اینکه این مطالعات با استفاده از کاوشگر خلیج فارس انجام شد، افزود: در این مطالعات 15 ایستگاه در آب های خلیج فارس در نظر گرفتیم که این ایستگاه ها از خورموسی تا تنگه هرمز و ابتدای دریا شروع شد. عمان ادامه داد.

کر، ادامه داد: برای نمونه برداری از شبکه 300 میکرومتری استفاده شد که مجهز به نمونه بردار بود و مرحله بعدی پس از نمونه برداری حذف مواد آلی و جداسازی آن بود. روش های حذف مواد آلی استفاده از اسیدها و بازها و عوامل اکسید کننده و آنزیم ها اما یک عامل مهم در حذف مواد آلی حذف کامل مواد آلی است تا به میکروپلاستیک ها آسیبی وارد نشود و برای این منظور از هیدروژن استفاده کردیم. پراکسید همراه با کاتالیزور سولفات آهن 2.

این محقق ادامه داد: مرحله بعدی تحلیل بصری بود. با استفاده از میکروسکوپ نوری و تست سوزن داغ و همچنین با استفاده از میکروسکوپ نوری، ذرات میکروپلاستیک جمع‌آوری‌شده را به 4 دسته تقسیم کردیم و رنگ‌های میکروپلاستیک را نیز ارزیابی کردیم.

خواندن
برچسب مشخصات کالا و کاربردهای آن Copy (2)
قدرت گرفته از پارسیان لیرز

وی با اشاره به نتایج این مطالعات گفت: در مجموع نتایج این مطالعه نشان داد که از نظر تراکم میکروپلاستیک، ایستگاه 5 واقع در عسلویه بیشترین تراکم میکروپلاستیک را دارد و پس از آن ایستگاه های 9، 14 و 15 در رتبه های بعدی قرار دارند. که در ابتدای تنگه هرمز و ابتدای دریای عمان قرار دارد.

مجری طرح یادآور شد: میانگین تراکم میکروپلاستیک در این محدوده آبی 1.7 برابر 10 برابر 4 برابر کیلومتر مربع بوده است. به عبارت دیگر، ذرات میکروپلاستیک را می توان به طور متوسط ​​«1.7 ضربدر 10 به توان 4» در هر کیلومتر مربع از این منطقه آبی یافت.

وی افزود: اگر این منطقه بزرگ آبی را با 15 آبگیر بررسی شده به دو قسمت غربی و شرقی تقسیم کنید، می بینید که میانگین تراکم میکروپلاستیک ها در قسمت غربی بیشتر از قسمت شرقی است، علاوه بر ایستگاه هایی که کمتر از 20 کیلومتر فاصله دارد.» آنها از ساحل دور هستند. در مقایسه با ایستگاه‌هایی که از ساحل دور هستند، می‌توان دید که ایستگاه‌های نزدیک ساحل نیز نسبت به ایستگاه‌های فراساحلی نسبت به تراکم میکروپلاستیک آسیب‌پذیرتر هستند.

کر با اشاره به وضعیت آلایندگی ایستگاه نزدیک عسلویه با تاکید بر اینکه این ایستگاه دارای بالاترین میزان آلودگی میکروپلاستیک است، خاطرنشان کرد: پالایشگاه ها و صنایع مرتبط زیادی وجود دارد و هر کدام از این صنایع می توانند منبع میکروپلاستیک باشند.

وی منطقه پارس جنوبی را یکی از آلوده ترین مناطق صنعتی جهان دانست و آلودگی های ناشی از فعالیت های صنعتی در این منطقه در دنیا بی نظیر است و در این خصوص تصریح کرد: آلودگی هوا و خاک موجب تلفات گسترده می شود. زندگی گیاهی. بر اساس مطالعات انجام شده توسط محققان ایرانی در ارزیابی میکروپلاستیک ها و میکرولاستیک ها در سطح خیابان های عسلویه، نشان می دهد که در خیابان های عسلویه به ازای هر گرم خاک 60 ذره پلاستیک وجود دارد و این نتیجه با نتایجی که در این مطالعات به دست آورده ایم مطابقت دارد.

خواندن
ایزدی: اینکه انقلاب اسلامی ۴۳ سال تمام تلاش‌ها برای سرنگونی را خنثی کرده دست‌آورد بزرگی است
قدرت گرفته از پارسیان لیرز

به گفته وی، این ذرات پلاستیک در سطح خیابان از طریق رواناب وارد آب های زیرزمینی می شود.

دومین ایستگاه آلوده در سواحل خلیج فارس

وی ایستگاه نزدیک کیش را دومین ایستگاه آلوده در این مطالعات دانست و ادامه داد: این ایستگاه به دلیل ماهیت گردشگری و سواحل وسیع به عنوان چهارمین مقصد گردشگری جنوب غرب آسیا و 2 تا 3 میلیون گردشگر داخلی و خارجی از آن یاد می شود. . به کیش می رسند و حجم زیاد پلاستیک و میکروپلاستیک در این جزیره را می توان ناشی از گردشگری فعال آن دانست.

کر افزود: برآوردهای ما نشان می دهد که بیش از 70 درصد میکروپلاستیک های جمع آوری شده در جزیره الیاف و فیلم هستند. مطالعات مختلف نشان داده است که الیاف عمدتاً به فاضلاب شهری ختم می‌شوند، زیرا بسیاری از الیاف موجود به دلیل رها شدن آب لباس‌شویی به فاضلاب شهری و از طریق زهکش‌ها به آب‌های سطحی ختم می‌شوند.

محقق پژوهشکده اقیانوس شناسی خاطرنشان کرد: در سواحل کیش چنین فاضلاب شهری به دریا تخلیه نمی شود و می توان گفت این الیاف با فعالیت کشتی ها و تخریب پلاستیک ها در سواحل و آنها مرتبط است. در هنگام جزر و مد در آب آزاد می شود.

آلودگی جزیره لابان

کر از جزیره لاوان به عنوان ایستگاه بعدی مورد بررسی در این تحقیق یاد کرد و گفت: چگالی میکروپلاستیک ها در این جزیره 2.5 تا 10 به توان 4 ذره در کیلومتر مربع است. این جزیره یکی از چهار پایانه اصلی صادرات نفت کشور است و این جزیره مرکز عملیاتی 4 میدان سلمان، بلال، رسالت و رشادت است.

خواندن
دادستان جدید مرکز استان زنجان معارفه شد/ تاکید بر صیانت از حقوق عامه و ارتباط با مردم
قدرت گرفته از پارسیان لیرز

وی تاکید کرد: نتایج نشان داد پلاستیک جزیره از نوع فیبری است و از آنجایی که جمعیت آن کمتر از 2000 نفر است، این کمبود الیاف منطقی است.

کر ادامه داد: بر این اساس، ساخت شرکت نفت فلات قاره در لبان در سال های آینده شاهد پیشرفت چشمگیری خواهد بود و این یکی از دلایل افزایش میکروپلاستیک در این ایستگاه است.

آلودگی شمال غربی خلیج فارس

وی در این پژوهش به وضعیت آلودگی ایستگاه خور موسی اشاره کرد و یادآور شد: این جزیره مهم ترین منطقه صیادی است و در این ایستگاه 67 درصد میکروپلاستیک های مشاهده شده به صورت قطعات الیاف بوده است. فاضلاب شهری و صنعتی منطقه پتروشیمی عامل این آلودگی است و با توجه به میزان بالای میکروپلاستیک به نظر می رسد فاضلاب شهری و ماهیگیری در افزایش آلودگی این منطقه موثر باشد.

کر افزود: مطالعات قبلی از وجود میکروپلاستیک ها عمدتاً فیبر در بافت های مختلف ماهی و میگو خبر داده است.

انتهای پیام/

[ad_2]
source

درباره ی admin_asooweb

مطلب پیشنهادی

چاپ پرچم ساحلی سوریه (10)

چاپ پرچم ساحلی بادبانی انواع پرچم ساحلی بادبانی     در هم اکنون حاضر، چاپ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *