تیک تاک ساعت برای بازگشت به برجام

[ad_1]

مذاکره کنندگان پس از 11 روز مذاکرات نفس گیر و رایزنی های سیاسی با هیئت های مذاکره کننده در پایتخت ها، روز سه شنبه به وین بازخواهند گشت.

به گزارش ایسنا، از سرگیری هشتمین دور مذاکرات در سطح کارشناسان قرار است امروز و به دنبال آن نشست های دوجانبه و چندجانبه در سطح معاونان مذاکره کننده برگزار شود. در عین حال، طبق گزارش های چند هفته اخیر پیش بینی می شود مذاکرات هیات ایرانی و هیات 1+4 خارج از چارچوب کمیسیون مشترک برجام انجام شود.

در حال حاضر طرفین در نگارش متن و نزدیک شدن دیدگاه های خود به موضوعات اصلی پیشرفت چشمگیری داشته اند. تعداد براکت ها و ناهماهنگی ها اکنون کاهش یافته است و پیشرفت های قابل توجهی در مورد دو موضوع “تأیید” و “ضمانت” که در دو هفته گذشته مورد بحث قرار گرفته اند، حاصل شده است. اما در زمینه‌های لغو «تحریم‌ها» و «اقدامات هسته‌ای» همچنان به تصمیم‌گیری‌های سیاسی نیاز است.

منابع نزدیک به تیم مذاکره کننده ایران می گویند: «در مجموع دامنه و تصویر توافق نهایی فعلا مشخص است و اگر طرف های دیگر به ویژه آمریکا در روزهای آینده تصمیمات لازم را اتخاذ کنند، توافق قابل قبولی است. قابل دسترسی است.”

طی چند روز گذشته، کشورهای اروپایی عضو برجام و ایالات متحده بار دیگر بر مذاکره‌کنندگان ایرانی برای بازگشت به برجام و رعایت تعهدات برجام در قبال برنامه هسته‌ای فشار آورده و بر موضع خود در قبال برنامه هسته‌ای تاکید کردند. تعیین ضرب الاجل برای پایان مذاکرات ایران از آغاز مذاکرات در ماه دسامبر گفته است که در فضایی منطقی و جدی در حال مذاکره است. علاوه بر این، موضوع بازگشت به برجام با توجه به تحولات سه سال گذشته آنقدر پیچیده و دشوار شده است که کشاندن مذاکرات به مذاکرات محدود زمانی می تواند روند مذاکرات را به طور جدی با مشکل مواجه کند.

خواندن
خرید مبل هوشمند
قدرت گرفته از پارسیان لیرز

ایالات متحده و سه کشور اروپایی سال ها در مورد زمان “فرار هسته ای” ایران فکر می کنند. سال ها است که آمریکا و اسرائیل روی این موضوع مانور می دهند که ایران شش ماه فرصت دارد تا بمب بسازد و هنوز زمان آن فرا نرسیده است. این کشورها با این تبلیغات سعی می کنند مشکل ایران را به عنوان یک مشکل جهانی برای توجیه و پیشبرد اهداف و برنامه های خود نگه دارند، اما ایران مطابق برنامه داخلی خود و همچنین تحت کنترل بین الملل به فعالیت خود ادامه می دهد. آژانس انرژی اتمی داده و تاکنون هیچ نشانه ای از رد گزارش نشده است. اما در روند مذاکرات احیای برجام، این کشورها سعی دارند با استفاده از این عنوان دروغین، فعالیت های هسته ای ایران را که تحت کنترل ایران است، خطرناک جلوه دهند تا از طریق این فشار، ایران از خواسته های خود دست بردارد.

اما اصطلاح تایم لپس هسته ای اصطلاحی است که به کمک محاسبات فرضی ایجاد شده است که نه تنها آمریکا و 1+5، بلکه حتی کارشناسان آمریکایی در نحوه محاسبه این زمان فرضی با هم اختلاف نظر دارند و چنین محاسباتی نمی تواند مبنای تصمیم گیری باشد. و اکشن بودن در وین.

ایالات متحده و سه کشور اروپایی بدون ارائه هیچ گونه ابتکار یا ایده خاصی برای سرعت بخشیدن به روند مذاکرات، ایران را به سمت توافق سوق می دهند. همچنین آمریکا از برجام خارج شده و مسئول شرایط فعلی است، بنابراین عمده تصمیمات سخت برای بازگشت به برجام توسط آمریکا گرفته می شود. اگر دولت بایدن برای بازگشت به برجام جدی است، باید اقداماتی را برای لغو کامل برجام و تحریم‌های دوران ترامپ انجام دهد و تضمین‌های لازم را برای اجرای خوب و مؤثر تعهداتشان ارائه کند.

خواندن
غیر حضوری شدن جلسات صحن شورای شهر تهران برای اصحاب رسانه
قدرت گرفته از پارسیان لیرز

برخی از دیپلمات ها و رسانه های غربی تاکید کردند که بازگشت هیات ها به وین احتمالا آخرین دور مذاکرات خواهد بود. در عین حال، سیاست اصولی ایران از همان ابتدا این بود که ملاک مذاکره، منافع، اصول و دستورالعمل های مذاکرات باشد و زمان رسیدن به توافق به تامین این اصول بستگی دارد. بنابراین امکان دستیابی به توافق در این مرحله منوط به آمادگی و اراده طرف مقابل برای اتخاذ تصمیمات لازم به ویژه در حوزه تحریم و کنار گذاشتن خواسته های غیرممکن به ویژه در خصوص دستاوردهای علمی ایران در این زمینه است. . هسته ای.

اگرچه ایران اعلام کرده است که اگر روند مذاکرات رو به جلو است و برای رسیدن به یک توافق خوب به توافق خوبی نیاز است، آماده مذاکره با هیات آمریکایی است، اما تاکنون هیچ مذاکره مستقیمی بین ایران و آمریکا صورت نگرفته است. کلیه ارتباطات بین دو طرف از طریق مبادله متون غیررسمی نیز توسط هماهنگ کننده مذاکرات اروپایی انجام می شود. مقامات ایرانی بارها تاکید کرده اند که بر اساس نیازهای مذاکرات و منافع مردم ایران عمل می کنند.

انتهای پیام/

[ad_2]
source

درباره ی admin_asooweb

مطلب پیشنهادی

آموزش نصب و پیکربندی و استفاده از Git در لینوکس ایرانیکا سرور

» درج کنیم. برای مثال، اگر بخواهیم مقدار متغییر را ببینیم، از دستور «» استفاده …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *