تدوین برنامه عمل داخلی ۱۰ ساله برای مدیریت و کنترل گرد و غبار

[ad_1]

دبیر ستاد ملی سیاست گذاری و هماهنگی ستاد مقابله با پدیده گرد و غبار از تدوین برنامه اقدام داخلی 10 ساله مدیریت و کنترل گرد و غبار خبر داد و گفت: برنامه عملیاتی منطقه ای هشت گرد و غبار تهیه شده است. مراکز در سراسر کشور ما قصد داریم این برنامه را با سازمان های بین المللی به اشتراک بگذاریم.

به گزارش ایسنا، علی محمد طهماسبی بیرگانی وی با اشاره به آغاز تدوین آیین نامه ریزگردها در کشور از سال 1386 گفت: اولین آیین نامه گرد و غبار با عنوان «آیین نامه آمادگی برای مقابله با اثرات مضر پدیده گرد و غبار» در سال 1388 ابلاغ شد، سپس با توجه به تجربیات پژوهشی سنجش اجرایی در کشور، اصلاحاتی در این آیین نامه انجام شد و در نهایت در اردیبهشت ماه سال جاری تحت عنوان «آیین نامه هماهنگی پیشگیری و مدیریت پدیده گرد و غبار» ابلاغ شد.

وی افزود: در خصوص پدیده گرد و غبار، دفتر سیاست و هماهنگی ملی با همکاری نهادهای ذیربط از جمله سازمان های زمین شناسی، هواشناسی و جنگلبانی مطالعات کنترل پدیده گرد و غبار را انجام داده و بر اساس این مطالعات انجام شده است. تعیین کرد که ما حدود 35 میلیون هکتار وسعت گرد و غبار در سراسر کشور داریم که در 23 استان پراکنده است.

تولید سالانه 4 میلیون و 230 هزار تن گرد و غبار از مراکز رفاهی

دبیر ستاد ملی سیاست گذاری و هماهنگی مدیریت مقابله با پدیده گرد و غبار افزود: میزان گرد و غبار ساطع شده از این منطقه 4 میلیون و 230 هزار تن در سال برآورد شده است که به طور متوسط ​​(گرد و غبار ویژه) 122 کیلوگرم در هر سال است. هکتار ذرات کوچکتر از 100 میکرومتر.

طهماسبی بیرگانی در ادامه گفت: از این مساحت حدود یک میلیون و 463 هزار هکتار تالاب و حدود 2.5 تا 3 میلیون هکتار آن زیستگاه های تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست است. سایر مناطق در اراضی کشاورزی و مناطق بیابانی، مراتع و سایر کاربری ها با مدیریت سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری قرار دارند.

خواندن
توطئه‌ در روابط ایران وافغانستان/ابلاغ سیاست‌های کلی تأمین اجتماعی/دست پر دیپلمات‎ها در مذاکرات
قدرت گرفته از پارسیان لیرز

وی از تدوین برنامه اقدام داخلی 10 ساله برای مدیریت و کنترل پدیده گرد و غبار در کشور خبر داد و گفت: بر اساس تحقیقات انجام شده برنامه اقدام داخلی 10 ساله از ساعت 14 الی 14:10 برای 15 دستگاه انجام شد. و تمامی استان های کشور ” 23 استان غبارآلود و هشت استان غبارآلود تهیه و به استان ها آورده شده است. در این برنامه تمامی ویژگی های دستگاه بر اساس موقعیت مکانی و اعتبار آنها ذکر شده است. انتظار می رود این برنامه معیاری برای مدیریت، سازگاری و اقدامات کنترلی آتی گرد و غبار در شورای عالی استان ها باشد.

دبیر ستاد توسعه سیاست گذاری و هماهنگی ستاد ملی مقابله با پدیده گرد و غبار در مناطق گرد و غبار خارج از کشور نیز گفت: مطالعه ای برای مناطق حاشیه ای کشور انجام شد که بیش از 20 کشور در آن مطالعه شده اند. بر اساس این بررسی، در مجموع 270 میلیون هکتار اراضی گرد و غباری شناسایی شد که از جهات مختلف گرد و غبار را به کشورمان منتقل می کند. تراکم کل گرد و غبار حدود 150 میلیون تن برآورد شده است و گرد و غبار ویژه آن 540 کیلوگرم در هکتار است که حدود سه برابر گرد و غبار ویژه تولید شده در کشور است.

وی از تهیه برنامه اقدام منطقه ای برای ریزگردهای پیرامونی کشور خبر داد و خاطرنشان کرد: برنامه اقدام منطقه ای منشاء خارجی گرد و غبار با مطالعات شناسایی مناطق خارج از کشور مطابقت دارد و بر اساس آن دو زیر برنامه تدوین شده است. یکی برای غرب آسیا و دیگری برای بخشی از آسیای مرکزی. زیربرنامه آسیای غربی عمدتاً کشورهای حاشیه خلیج فارس را پوشش می دهد و زیربرنامه آسیای مرکزی نیز شامل کشورهای شمال و شرق کشورمان می شود.

خواندن
کوتاهی‌های عبرت‌آموز - ایسنا
قدرت گرفته از پارسیان لیرز

طهماسبی بیرگانی از تصمیم به اشتراک گذاری برنامه اقدام منطقه ای با سازمان های بین المللی خبر داد و گفت: تصمیم گرفته ایم شرق و شمال شرق را با احساس و اپیدمی که دفتر آن در تهران است و برنامه عملیاتی غرب آسیا را دنبال کنیم. Squa یا UNDP.

خسارت گرد و غبار تنها در 6 استان به ارزش 590 هزار میلیارد ریال

دبیر ستاد ملی توسعه سیاست گذاری و مدیریت هماهنگی ‌ مدیریت گرد و غبار با بیان آسیب‌های زیستی و اقتصادی پدیده گرد و غبار، گفت: استان‌های بزرگ خوزستان، ایلام، کرمانشاه، سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و هرمزگان در که با توجه به قیمت های پایه سال 1397، این پدیده طی یک دوره سه ساله حدود 590 میلیارد ریال خسارت به منابع زیستی و اقتصادی وارد کرد. از این شش استان

وی افزود: این استان ها به گونه ای انتخاب شده اند که بتوانند پراکندگی مناسبی در سراسر کشور داشته باشند. این محاسبه در بخش های مختلف کشاورزی، خانوار، صنعت، بهداشت و درمان و … انجام شده است. بررسی ها نشان می دهد که حدود 54 درصد از کل خسارت فقط مربوط به زیربخش های مختلف کشاورزی است.

طهماسبی بیرگانی تاکید کرد: این زیان ها حدود 1.02 از تولید ناخالص این 6 استان را شامل می شود که رقم قابل توجهی است و با اجرای یک برنامه مناسب می توان از این آسیب جلوگیری کرد.

تخصیص بیش از 2500 میلیارد تن وام گرد و غبار از محل صندوق توسعه ملی

دبیر ستاد ملی توسعه سیاست گذاری و هماهنگی دفتر له مبارزه با گرد و غبار همچنین درباره اعتبارات اختصاص یافته برای بحث مقابله با گرد و غبار گفت: عمده اعتبارات اختصاص یافته برای بحث ریزگردها از محل صندوق توسعه ملی تامین شده و از سال گذشته به طول انجامیده است. 2017 تا 2016. مجموع تخصیص این مبلغ 370 میلیون یورو و دلار (برخی سال ها به یورو و برخی سال ها دلار) بوده که به 10 سازمان و 27 استان گرد و خاکی اختصاص یافته است. معادل ریالی این عدد بیش از 2500 میلیارد تومان است.

خواندن
لوله پی وی سی، لوله پلیکا، لوله U PVC لوله گستر گلپایگان
قدرت گرفته از پارسیان لیرز

وی تصریح کرد: حدود 53 درصد از این وام ها به سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری، 15 درصد به وزارت جهاد کشاورزی، بیش از 9 درصد به سازمان حفاظت محیط زیست و حدود 20 درصد به وزارت نیرو اختصاص یافته است. سهم سایر دستگاه ها به دلیل وظایف و هدفشان کمتر از یک درصد بود.

به گفته طهماسبی بیرگانی، با استفاده از این وام ها حدود 85 هزار هکتار کشت و کاشت، حدود 160 هزار هکتار مراقبت، آبیاری و کشت، حدود یک میلیون و 750 هزار هکتار حفاظت و حصارکشی، 100 هزار هکتار مدیریت کشت و زرع، 60 هزار هکتار کشت و زراعت، آبیاری و کشت. 3000 هکتار بادشکن زنده و غیر زنده و 2500 هکتار مخازن ته نشینی فروخته شد.

وی در عین حال خاطرنشان کرد: وام هایی برای سال 1400 پیش بینی شده است که البته از محل صندوق توسعه ملی نیست.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، طهماسبی بیرگانی درباره اقدامات اجرایی در خارج از کشور نیز گفت: متاسفانه تاکنون نتوانسته ایم اقدام مشترکی در خارج از کشور انجام دهیم، زیرا مشکل ریزگردها برای کشورهای اطراف بسیار زیاد است. این در اولویت نیست، اما قصد داریم در قالب طرح‌های عملیاتی زیرمنطقه‌ای از عراق شروع به کار کنیم. قبل از شیوع کووید، 19 درخواست از سوی این کشور ارسال شده بود، اما با توجه به شرایط فعلی، کار انجام شد. به تعویق افتاد.
انتهای پیام/

[ad_2]
source

درباره ی admin_asooweb

مطلب پیشنهادی

چاپ پرچم ساحلی سوریه (10)

چاپ پرچم ساحلی بادبانی انواع پرچم ساحلی بادبانی     در هم اکنون حاضر، چاپ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *