۲ واکسن جدیدِ ایرانیِ کرونا در انتظار ورود به کارآزمایی بالینی/ دیگر نیازی به واردات نداریم

[ad_1]

عضو کمیته ملی واکسن کرونا با اشاره به آخرین اخبار تولید واکسن‌های ایرانی کرونا گفت: کشور زیرساخت تولید واکسن و هر آنچه را که نیاز داریم ایجاد کرده است و فناوری ساخت انواع واکسن‌ها را به دست آورده‌ایم. بنابراین می توان گفت از امسال دیگر نیازی به واردات واکسن نیست.

دکتر مصطفی قانعی در گفت وگو با ایسنااو درباره دو واکسن جدید که کمیته علمی کرونا قبلاً آنها را وارد فاز آزمایش‌های بالینی توصیف کرده بود، گفت: من در مورد دو واکسن MRNA از Renap و واکسن کشته یا غیرفعال شده از Oswego صحبت می‌کنم. در مورد واکسن MRNA، مرحله پیش بالینی کامل شده است و در انتظار شروع آزمایشات بالینی است. واکسن Oswego نیز مجوز ورود به فاز بالینی را دارد.

وی ادامه داد: علاوه بر این، واکسن نورا فاز 3 کارآزمایی بالینی را به پایان رسانده و در انتظار تایید برای ورود به بازار عمومی است. فکر می کنیم دو واکسن رناپ و اسوه حدود اردیبهشت سال آینده وارد چرخه مصرف عمومی شوند.

وی افزود: در حال حاضر هر سه این واکسن ساخته شده و فقط برای استفاده به عنوان دوز تقویت کننده تایید شده است. زیرا اکثر جمعیت کشور واکسینه شده اند. معمولاً برای مرحله اول آزمایشات بالینی، کار با حدود 40 یا 50 نفر شروع می شود.

وی درباره آخرین اخبار از سایر واکسن‌های ایرانی کرونا گفت: تعداد کل واکسن‌های تولید داخل حدود ۲۰ میلیون دوز فروخته شده است.

غنی همچنین گفت: واکسن برکت کوا ایران اعلام کرده است که با کمک آمیکرون توانسته نوعی واکسن را عرضه کند اما هنوز مجوز استفاده از آن صادر نشده است. واکسن های پروتئینی علیه پاستوکوکوس، اسپیکوژن و کوپارس هنوز در دسترس هستند. دوز استنشاقی واکسن کوپارس نیز در انتظار صدور مجوز برای تزریق این واکسن است، بنابراین ایران جزو کشورهایی خواهد بود که واکسن استنشاقی نیز دارند.

خواندن
بلینکن: به حصول توافق در وین خوش‌بین نیستم
قدرت گرفته از پارسیان لیرز

وی با تاکید بر اینکه به تدریج تحولات مثبت و بزرگی در حوزه واکسن های داخلی رخ خواهد داد، گفت: با وارد شدن واکسن mRNA ایرانی به چرخه مصرف، می توان از آن برای هر گونه جهش ویروس در گردش استفاده کرد. بنابراین آنچه که قول داده بودیم در بهمن ماه در شرایط خوبی باشیم محقق شده است و نیازی به واردات نداریم.

غنی درباره واکسن پاستوکوف نیز گفت: از ابتدای زنجیره تولید این واکسن در ایران تولید نشده است. تولید در کوبا انجام می شود و بطری و فرمولاسیون آن در ایران است. در نتیجه برای واردات آن نیاز به ارز وجود دارد. البته تجهیزات مورد نیاز برای تشکیل خط تولید از همان ابتدای زنجیره خریداری شد. زیرا مواد اولیه پاستوکوک به کوبا عرضه می شود، تامین ارز ضروری است.

وی افزود: برای سایر واکسن ها باید مواد اولیه تهیه شود. اما اگر پول واکسن به موقع و با قیمت مناسب پرداخت شود. این شرکت ها حتی بدون ارز دولتی هم راحت تر از این هستند که بخواهند ارز دولتی بگیرند و بعد در نوبت بانک مرکزی بمانند و تامین ارز و مواد اولیه زمان بر است. اگر مشکلات ارز حل می شد، این مشکلات هم حل می شد. اما اکنون مشکلاتی وجود دارد.

وی همچنین درباره خط تولید واکسن اسپوتنیک در ایران گفت: تولید ایجاد شده است. این واکسن دارای مجوز در روسیه و دارای مجوزهای لازم می باشد. من فکر می کنم محصولات به FDA تحویل داده شده است، اما آنها باید بازار پیدا کنند.

غنی در مورد اقدامات لازم برای اخذ تاییدیه جهانی واکسن های داخلی اظهار داشت: همه واکسیناتورها در حال اقدام هستند. اصل بر این است که ابتدا مقالات خود را منتشر کنید و مدارک لازم را تهیه کنید. سازمان بهداشت جهانی دیگر عجله ای برای تایید یک واکسن ندارد و تایید واکسن دیگر در اولویت نیست. از آنجایی که واکسن و سازنده کافی وجود دارد، در حال خروج از وضعیت اضطراری هستیم.

خواندن
اخلال در پروازهای فرودگاه عدن درپی درگیری میان نیروهای دولت مستعفی
قدرت گرفته از پارسیان لیرز

وی با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود همه‌گیری ویروس کرونا در سال آینده به یک اپیدمی تبدیل شود، گفت: در زمان همه‌گیری نیز به واکسن نیاز داریم. تجربه نشان داده است که این واکسن در افراد بالای 55 سال بیش از شش ماه موثر نیست. بنابراین، احتمالاً در سال‌های آینده نیاز به معرفی دوزهای اضافی از واکسن کرونا خواهیم داشت. کشور زیرساخت تولید واکسن و هر آنچه را که ما نیاز داریم دارد و فناوری هایی برای تولید انواع واکسن ها به دست آورده ایم. بنابراین می توان گفت از امسال دیگر نیازی به واردات واکسن نیست.

انتهای پیام/

[ad_2]
source

درباره ی admin_asooweb

مطلب پیشنهادی

چاپ پرچم ساحلی سوریه (10)

چاپ پرچم ساحلی بادبانی انواع پرچم ساحلی بادبانی     در هم اکنون حاضر، چاپ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *