چرا عکس «بیعت همافران» از پشت گرفته شد؟

[ad_1]

بسیاری از پژوهشگران تاریخ معاصر ایران، عکسی که او گرفته است را کاتالیزور انقلاب 1979 می دانند. عکسی از گروهی از پرسنل نیروی هوایی سلطنتی ایران در 22 بهمن 1357 در مدرسه علوی در حال ادای سلام نظامی به آیت الله خمینی رهبر انقلاب اسلامی. عکسی که در صفحه اول روزنامه کیهان منتشر شد و به «وفاداری به همافران» معروف شد.

به گزارش ایسنا، انجمن عکاسان ایران در یادداشتی به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، یاد و خاطره عبدالحسین پرتوی عکاس ایرانی را گرامی داشت. آنچه در بالا خواندید جملات آغازین متن این یادداشت بود.

پرتوی در 27 اردیبهشت 1372 در سن 72 سالگی درگذشت.

در ادامه یادداشتی بر عکس این هنرمند که به «وفاداری به یاران» شهرت یافت، آمده است:

«این عکس در مدرسه علوی در خیابان ایران (عین الدوله) که در آن زمان اولین اقامتگاه امام خمینی (ره) در تهران پس از بازگشت از تبعید در نوول لوزاتا فرانسه بود گرفته شده است. این عکس در از دو جهت؛ اولاً انتشار آن در آن روزها در انقلاب تأثیر داشت و ثانیاً این تنها عکس ثبت شده از این رویداد است. دیده می شود.

عبدالحسین پرتوی، عکاس روزنامه کیهان که دیدار یارانش با امام را در تاریخ ثبت کرده است، درباره خاطره آن روز می گوید: «روزنامه به من دستور داد که به مدرسه علوی بروم. وقتی رسیدم دیدم خالی است و یکی از اداره مطبوعات دستور داد همه عکاس ها بروند و دستور داد همه عکاس ها را از اینجا ببرند. فهمیدم که این باید یک خبر باشد. دیدم درب کناری مدرسه باز شد و چند افسر نیروی هوایی با لباس نظامی وارد حیاط شدند. به من گفتند اجازه عکس گرفتن ندارید! گفتم بذار بدون اینکه صورت کسی رو نشون بدم عکس بگیرم. اگر نه، چگونه می خواهید آنچه را که اینجا اتفاق افتاده ثابت کنید؟ بالاخره مرا بردند و به دو سرباز تحویل دادند تا اگر کسی به دوربین رو کرد نگذارند عکس بگیرم. عکس را گرفتم و به طرف خود روزنامه دویدم و عکس در صفحه اول روزنامه منتشر شد.

خواندن
نشست سران قوا به میزبانی رییس قوه قضائیه برگزار شد
قدرت گرفته از پارسیان لیرز

پس از انتشار این عکس در روزنامه کیهان، دولت شاپور بختیار این عکس را مجموعه ای خواند و آن را تکذیب کرد. ستاد خبری ستاد کل نیروهای مسلح با اشاره به اظهارات فرمانده کل نیروی هوایی ارتش و نخست وزیر این موضوع را تکذیب کرد. بختیار با حضور در مجلس سنا در 21 بهمن شخصا این عکس را دروغ خواند و عکاس نیز تحت پیگرد قانونی قرار گرفت. روزنامه کیهان در واکنش به این ادعاها عکس هایی از نگاتیوها را برای قضاوت مردم منتشر کرد.

پرتوی به عنوان یک عکاس حرفه‌ای در برهه‌ای مهم از تاریخ معاصر ایران، بی‌تردید با اصرار بر ثبت یک رویداد مهم، تأثیر زیادی در تسریع انقلاب اسلامی داشت. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب امروز در سالگرد انتشار این عکس تاریخی، تصویر منتشر شده از بیعت امام خمینی (ره) را نمونه‌ای از تأثیر ماندگار اطلاع‌رسانی دانستند و گفتند: » (خبرگزاری ایسنا).

عبدالحسین پرتوی سال‌ها پس از مصاحبه گفت: «بعد از سال‌ها تلاش، خیلی‌ها ادعا کردند که عکس وفاداری هموطنان برای خودشان است و با خاطره‌ای اشتباه از این عکس، تاریخ را به اشتباه انداختند و دلم را به درد آوردند. اما ارشاد کتابی منتشر کرد و اسم من را زیر عکس نوشت و همه می‌دانستند عکاس این عکس که در تاریخ انقلاب ثبت شده کیست.

پس از 31 سال کار در روزنامه کیهان، در 27 شهریور 1368 بازنشسته شد و به پاس دوستی و علاقه ای که به استاد حسابی داشت، در معاونت فرهنگی بنیاد حسابی مشغول به کار شد.

در دهه 70 عبدالحسین پرتوی به همراه جمعی از عکاسان مشهور، انجمن صنفی عکاسان ایران را تأسیس کرد و به عنوان هیئت مؤسس این انجمن فعالیت کرد. پس از ایجاد اتحادیه، اعضای شورای موسس اولین کارت‌های عضویت را به ترتیب حروف الفبا دریافت کردند و به این ترتیب عبدالحسین پرتوی به عضویت شماره یک انجمن عکاسان ایران درآمد.

چرا عکس

عکسی از مراسم بزرگداشت عبدالحسین پرتوی.

انتهای پیام/

[ad_2]
source

درباره ی admin_asooweb

مطلب پیشنهادی

آموزش نصب و پیکربندی و استفاده از Git در لینوکس ایرانیکا سرور

» درج کنیم. برای مثال، اگر بخواهیم مقدار متغییر را ببینیم، از دستور «» استفاده …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *