راه‌ تبیین، نشان دادن واقعیات تاریخ است

[ad_1]

یک استاد علوم سیاسی در پژوهشگاه علوم انسانی معتقد است که یکی از راه های توضیح، نشان دادن تاریخ است. به همین دلیل است که دشمنان روی تاریخ سرمایه گذاری زیادی می کنند و با کمک فیلم و عکس و کلیپ تاریخ را تحریف می کنند.

به گزارش ایسنا، به نقل از دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله خامنه ای، «بین آنها – ما در این جبهه کجا و کجا؟» 14:00/11/03
«جهاد تبیینی» موضوعی است که در ماه‌های اخیر بارها در بیانات حضرت آیت‌الله خامنه‌ای بر آن تأکید شده و رهبر معظم انقلاب اسلامی ابعاد مختلفی از آن را بیان کرده‌اند. جهاد تبیینی یک وظیفه است. «تبیین جهاد» یک وظیفه قطعی و یک تکلیف فوری است و هرکس بتواند[باید اقدام کند]. » 14.00.11.19

سخنرانی عمومی خطاب به همه آحاد جامعه در جنگ اطلاعاتی دشمن علیه واقعیت های انقلاب اسلامی مردم ایران و توان ایفای نقش آن؛ اما مسئولین در این زمینه مسئولیت بیشتری دارند.

آنچه در پی می آید گفت و گو با دکتر موسی نجفی، استاد علوم سیاسی پژوهشگاه علوم انسانی است که اهمیت تبیین وقایع تاریخی و ارائه گزارشی واقعی از واقعیت های معاصر را مورد بحث قرار می دهد.

پیشینه و دلیل طرح موضوع «جهاد تبیینی» از سوی رهبر معظم انقلاب در این مقطع چیست؟

بحث تبیین فقط مربوط به این دوره نمی شود و ما باید همیشه برای انقلاب تبیین داشته باشیم و از مشکلات آگاهی کامل داشته باشیم. اکنون با توجه به شرایط کشور -البته رسانه های خارجی از اول انقلاب فعال بوده اند و وظیفه هدایت افکار عمومی را بر عهده داشتند- فضای مجازی بسیار قوی شده است و بسیاری از موضوعات کوتاه و نقطه گذاری متوجه ذهن ها می شود. از جوانان مردم و مردم طبیعی است که ما هم در مقابل آنها مقاومت کنیم. بحث شعور هم مهم است و باید بتوانیم با ابزارهای فکری، فکری، هنری، فلسفی و دینی خود را تبیین کنیم.

به نظر شما عدم توضیح در تاریخ معاصر از زمان انقلاب چه آسیبی به ما وارد کرده است؟

برخی تاریخ معاصر ایران را با مشروطیت آغاز می کنند. در آن زمان بیشتر روزنامه ها و کلوپ های شبانه به عنوان رسانه جمعی عمل می کردند. گروه های مذهبی در کار تشکیلاتی و رسانه ای از گروه های طرفدار غرب عقب ماندند. آنها توانستند از این فرصت استفاده کنند. حتی یکی از عواملی که مشروطه را تغییر داد و زمینه را برای کودتای رضاخانی فراهم کرد، عدم توضیح بود. این عدم توضیح به این معنا بود که انقلابی به نام آزادی و عدالت به دست دیکتاتوری مانند رضاخان افتاد و راه نفوذ خارجی باید بسته می شد، اما انگلیس و سایر کشورها نیز از طریق رضاخان وارد شدند. قهرمانان هم حرکت کردند و شخصیتی مثل شیخ فضل الله نوری به شهادت رسید. مدتی طول کشید تا مردم بفهمند چه نوع رهبری را از دست داده اند. این اتفاق به دلیل عدم توضیح و تحلیل افراد رخ داد.

خواندن
آژانس از نصب دوربین‌های نظارتی در تاسیسات نطنز خبر داد
قدرت گرفته از پارسیان لیرز

چرا در سالهای تاریخ معاصر «جهاد تبیینی» به معنای عینی و عام کلمه وجود نداشته است؟

نمی توان گفت که وجود نداشته است، پس این چه انقلاب هایی است که رخ داده است؟ نهضت نفت، انقلاب اسلامی و مشروطه حاصل بیداری اسلامی و جهاد تبیین بود. شاید بتوان گفت در گستره انقلاب، دشمنان توانستند به آن ضربه بزنند و آن را در هم بشکنند و از آن نیز غفلت شد. به محض وقوع انقلاب اسلامی، «جهاد تبیینی» کار خود را کرد و دشمن با تبلیغات خود نتوانست در برابر انقلاب مقاومت کند، اما پس از آن، دشمنان از برتری رسانه ها و راه های خود برای تغییر جهان بینی استفاده کردند. جهت گیری افکار عمومی اما جناح های مذهبی و انقلابی در عین اینکه می توانند از ابزارهای مدرن استفاده کنند، به ابزار سنتی خود نیز مجهز هستند. به همین دلیل توانستند در دوران قبل از انقلاب پیروز شوند، زیرا مخالفان فکر نمی کردند در مساجد، منبرها، حسینه ها و سایر اماکن مذهبی، چنین نیرویی برای شفاف سازی افکار عمومی وجود داشته باشد. برای اولین بار در تاریخ معاصر امام خمینی رحمه الله کشف شد که می توان از این ابزار دینی در راه اندازی یک انقلاب بزرگ دینی- اسلامی استفاده کرد. این نشان می دهد که پیروزی اتفاق افتاد، اما این کافی نیست. چون دشمن برعکس می سازد و باید توضیح داد. سازهای سنتی و مذهبی نیز پس از چهل و پنج سال نیاز به تغییر و به روز رسانی دارند تا در مقابل این موج مؤثر واقع شوند. اما این کار انجام نشد.

اشاره کردید که باید روی روش ها کار کرد. چه سازوکارهایی در زمینه تبیین تاریخی باید شکل بگیرد تا این تبیین در آینده بهتری اتفاق بیفتد؟

یکی از راه های توضیح این است که به خود تاریخ نگاه کنیم و از آن درس بگیریم. مثل مردی که یک بار ورشکست شد و ضرر کرد، دوباره در همان نقطه سرمایه گذاری می کند. یکی به او می گوید بیا این را بخوان چون کسانی که قبل از تو این راه را رفته اند شکست خورده اند و تو این راه را نمی روی. یکی از راه های توضیح دادن، نشان دادن داستان است. به همین دلیل است که دشمنان روی تاریخ سرمایه گذاری زیادی می کنند و با فیلم و عکس و کلیپ تاریخ را تحریف می کنند. مثلاً در مورد تاریخ پهلوی، نشان دادن دوران طلایی این دوره که چنین چیزی وجود نداشت، بسیار دشوار است. دوران پدر و پسر بسیار تاریک است و به سختی می توان آن را طلایی تصور کرد. با توجه به فشار اقتصادی و تحریم هایی که اکنون در جامعه وجود دارد، نیاز به توضیح زیادی وجود دارد. یکی از جنبه های تحریم این است که افکار عمومی را هدایت کنید تا نشان دهید که انقلاب قادر به رفع نیازهای شما نیست. بنابراین باید رژیم قبلی را پوشش دهند. همه چیز متصل است. یکی از جاهایی که دشمنان در کنار معیشت و اقتصاد هدف قرار می دهند، ذهن مردم است. بنابراین راه هایی برای مقابله با آن ها وجود دارد که یکی تولید اقتصادی و دیگری تولید فکر است; یعنی تولید فرهنگی و تولید فکر در شرایط تحریم بسیار مهم است. جهاد تبیینی نقطه تولید فرهنگی برای مقابله با تحریم است. تحریم ها دو طرف دارند. فرهنگی – روانی، اقتصادی و حیاتی. معیشت مردم باید با تولید اقتصادی بهبود یابد اما جبهه فرهنگی باید با تولید فرهنگی و فکری ساماندهی شود.

خواندن
زندانی دارای مشکل روانی از گوآنتانامو به عربستان فرستاده می‌شود
قدرت گرفته از پارسیان لیرز

سیره تشریحی و رهبری امام خمینی (ره) در 43 سال گذشته چه ویژگی هایی دارد؟

امام خمینی(س) در مبارزه با شاه، آمریکا و جنگ حضور داشت. آنها رهبران انقلاب در دوران پس از جنگ بودند، اما آثار جنگ باقی ماند و جبهه گسترده تری علیه رهبری گشوده شد. برخی سوالات در زمان امام خمینی رحمه الله بود اما در زمان رهبر معظم انقلاب جزئیاتی بود. جامعه مشکلات رژیم سابق را پشت سر گذاشت و جنگ تمام شد، اما اکنون مشکل جدیدی به وجود آمده است. چگونه کل کشور باید اداره شود. به نظر من امام خمینی (رحمه الله) بیشتر مخالف انتقال به تراز نظام بودند و رهبر انقلاب بیشتر به تبیین نظام و حرکت آن به سمت تمدن سازی بودند.

به نظر شما مؤسسات و پژوهشکده های تاریخی چه نقشی در تبیین جهاد می توانند داشته باشند؟
«جهاد تبیینی» دو صورت دارد; باید گروه هدف باشد، یک گروه باید نخبه گرا باشد و گروه دیگر اقشار توده ای و وسیع تر. یعنی یکی به سمت قاعده هرم و دیگری به بالای هرم حرکت می کند. توضیح این دو گروه متفاوت است. تبیین این یا آن گروه باید بیشتر علمی و مبتنی بر مبانی متقن و عقلانی باشد و تبیین گروه مردم عادی، توده ها و مردم عادی، هر چند حاوی عقلانیت باشد، باید معطوف به تبلیغ، حماسه، ادب و… هنر و سینما زیرا افراد عادی بیشتر مستعد این مقاصد هستند. تعداد کمی از اهالی به اسناد و مدارک تمایل دارند و به اسنادی که در زمان رژیم پهلوی بوده و نشان می‌دهد رضاشاه به کشوری بیگانه وابسته بوده است، مراجعه نمی‌کنند. مردم آن را می پذیرند، اما برای نشان دادن آن به نسل جوان و مردم عادی، اثر هنری نفوذ روز به روز بیشتر خواهد شد. در این زمینه غربی ها بسیار قوی هستند و کار می کنند و بیکار ننشینند، در شرایط جدید هم از رسانه ها و هم از شبکه های اجتماعی استفاده می کنند. به همین دلیل است که وقتی شورش ها شروع می شود و نارضایتی اقتصادی به وجود می آید، از رسانه ها و فضای مجازی برای جهت دهی سیاسی به خشونت استفاده می شود.

خواندن
برگزاری جلسه غیررسمی هیأت‌های ایران، اتحادیه اروپا و ۱+۴
قدرت گرفته از پارسیان لیرز

با توجه به این فرضیه که ما در علوم انسانی به چارچوب و نظریه های تفکر غربی تکیه می کنیم، توضیح در چنین زمینه ای چقدر محتمل است؟
موضوع این نیست که در انحصار غربی هاست، بلکه این است که اندیشه های ما وجود دارد و نه اینکه همه جا قدرت را به دست گرفته اند و ما بیکار نشسته ایم. کارهای زیادی در این زمینه انجام شده است. در تئوری های اسلامی ما نیز همین انقلاب رخ داده است. انقلاب را به گونه ای تحلیل کردند که یکی از آنها بر اساس کتب علمای خودشان بود و گروهی هم در رسانه های خود از آن استفاده کردند. به صورت گروهی و غیره سرریز می شود. این هم مدل دیگری است که می گوید انقلاب دروغ بود و مردم اشتباه کردند. اینجا هم ده ها نظریه و نظریه وجود دارد و ما سکوت نکرده ایم. این نظریه ها پیش از آنها مطرح شده است و اینطور نیست که ما سکوت کنیم. برخی از رشته های دانشگاهی تحت تسلط نظریه های غربی هستند و اساتید بیشتر آنها را تدریس می کنند و ذهن جوانان و دانشجویان را با نظریه های غربی درگیر می کنند.

در نهایت، اگر نکته ای وجود دارد، لطفا؟
در شرایط دهه پنجم انقلاب باید بتوانیم دقیقا برعکس فضای یأس و انحطاطی که برای انقلاب ترسیم می شود حرکت کنیم و در مقابل این افول اطلاعات هدفمند و در مقابل. ناامیدی را به جامعه امیدوار کنید و نکات مثبت را بیشتر توضیح دهید. به نظر من جامعه ای که امیدش را از دست بدهد ناامید است. انقلاب ربطی به میانه روی ندارد. همچنین باید افق روشن آینده و مسیر سختی را که تاکنون طی کرده ایم به درستی تبیین کنیم.

انتهای پیام/

[ad_2]
source

درباره ی admin_asooweb

مطلب پیشنهادی

آموزش نصب و پیکربندی و استفاده از Git در لینوکس ایرانیکا سرور

» درج کنیم. برای مثال، اگر بخواهیم مقدار متغییر را ببینیم، از دستور «» استفاده …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *