ابعاد اهمیت اولین سفر رئیس دولت سیزدهم به کشوری در حاشیه خلیج فارس

[ad_1]

رئیس جمهور کشورمان در نخستین سفر رسمی خود به کشورهای حوزه خلیج فارس و همچنین شرکت در ششمین اجلاس مجمع کشورهای صادرکننده گاز، روز دوشنبه 11 اسفندماه عازم دوحه می شود.

به گزارش ایسنا، سید ابراهیم رئیسی طبق برنامه اعلام شده در بدو ورود به دوحه با شیخ تمیم بن حمد آل ثانی در دفتر دیوان امیری و امیر قطر دیدار خواهد کرد و پس از آن دیداری دوجانبه بین دو مقام برگزار خواهد شد.

وزرای امور خارجه، نفت، نیرو و راه و رئیس سازمان تجارت و توسعه رئیس جمهور را در این سفر همراهی می کنند.

سفر رئیس جمهور به قطر در حالی انجام می شود که محمود احمدی نژاد آخرین بار 10 سال پیش در سال 2011 به دعوت امیر قطر برای شرکت در اجلاس مجمع کشورهای صادرکننده گاز به این کشور سفر کرد و در نشستی با مقامات قطری نیز شرکت کرد. ملاقات کردیم و مشورت کردیم.

مروری بر روابط ایران و قطر در سال های اخیر

روابط تهران و دوحه از زمان استقلال قطر در سال 1971 بر اساس احترام متقابل دوستانه بوده است و در واقع ایران یکی از اولین کشورهایی بود که استقلال قطر را به رسمیت شناخت. پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، دوحه یکی از اولین دولت هایی بود که پیروزی انقلاب اسلامی را تبریک گفت و بر عزم خود برای توسعه روابط دو کشور تاکید کرد.

در طول این سال ها مقامات دو کشور تلاش کرده اند این روابط را در قالب تبادل هیأت ها در زمینه های سیاسی، اقتصادی و تجاری گسترش دهند، اما به نظر می رسد این تلاش ها در توسعه روابط سیاسی دو کشور مؤثرتر بوده است. . وضعیت اقتصادی تهران و دوحه به گفته مقامات دو کشور در وضعیت مناسبی با روابط سیاسی دو کشور نیست.

روابط دو کشور در 10 سال گذشته با فراز و نشیب هایی همراه بوده است، زیرا پس از بحران سوریه، روابط دو کشور تا حدودی سرد شد و پس از حمله به سفارت عربستان سعودی در تهران، قطر درگیر شد. با تعدادی دیگر از کشورهای عربی که به منظور حمایت از عربستان سعودی سطح روابط خود را با تهران پایین آوردند. اما پس از تحریم قطر در سال 2017 توسط برخی کشورهای عربی به رهبری عربستان سعودی، روابط تهران و قطر گرم شد، زیرا در شرایط تحریم های هوایی، زمینی و دریایی برخی کشورهای عربی علیه دوحه، ایران مرز هوایی خود را به دست آورد. . در پروازهای قطر ایرویز از جمله قطر ایرویز و ارسال محصولات به دوحه با ترکیه برای جلوگیری از بحران غذایی به دلیل تحریم ها که منجر به افزایش مبادلات شد.تجارت بین دو کشور تا حد زیادی افزایش خواهد یافت.

خواندن
اولیانوف: مذاکرات در مرحله نهایی است/ به عزم و تلاش از سوی تمام طرف‌ها نیاز است
قدرت گرفته از پارسیان لیرز

بر اساس اخبار نقل شده از لحظات مهم روابط ایران و قطر در دوران تحریم این کشور توسط برخی کشورهای عربی به رهبری عربستان سعودی، دیدارهای متعددی سردار سلیمانی با مقامات قطری از جمله امیر قطر انجام شده است. در این دیدارها سردار سلیمانی با بیان ماهیت گروه تروریستی داعش و خطر این جریان تکفیری برای کل منطقه، به نوعی مقامات قطری را متقاعد می کند که از این جریان تروریستی فاصله بگیرند.

در ژانویه 2009، تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر برای یک سفر یک روزه به تهران سفر کرد و طی آن با حسن روحانی رئیس جمهور وقت ایران و آیت الله خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی ایران دیدار کرد. همانطور که در برخی رسانه ها اشاره شده، یکی از اهداف سفر امیر قطر به تهران تشکر از مقامات ایرانی برای حمایت از این کشور در برابر تحریم های برخی کشورهای عربی بوده است.

از آغاز دولت سیزدهم، تبادلات دیپلماتیک نسبتاً قابل توجهی بین دو کشور صورت گرفته است، مانند سفر شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی وزیر امور خارجه قطر به تهران در 18 شهریور 1400. وی یکی از اولین وزرای خارجه بود که در جریان تشکیل دولت سیزدهم به تهران سفر کرد و با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جدید ایران دیدار کرد. در واکنش به این سفر، حسین امیرعبداللهیان نیز ۲۶ دی ماه به همراه هیئتی به دوحه رفت و علاوه بر دیدار با همتای قطری خود، با تعدادی دیگر از مقامات این کشور عربی از جمله امیر قطر نیز دیدار و رایزنی کرد. .

خواندن
تحریم‌های اروپا علیه نخست وزیر و حلقه نزدیکان رئیس جمهور مالی
قدرت گرفته از پارسیان لیرز

به گفته سفیر ایران در قطر، پس از گذشت حدود دو هفته از این دیدار، پس از حوادث منطقه و مذاکرات وین در ساعت 14:00 در 26 فوریه، شاهد گفتگوی تلفنی وزرای امور خارجه دو کشور بودیم. اهمیت وزرای خارجه دو کشور دو بار تلفنی با یکدیگر گفتگو کردند. این گفت و گوی تلفنی در حالی انجام شد که در همان روز وزیر امور خارجه قطر نیز با همتای آمریکایی خود تلفنی گفتگو کرد. دو روز پس از این تماس تلفنی، در آستانه سفر امیر قطر به واشنگتن برای دیدار با مقامات آمریکایی، وزیر امور خارجه قطر عازم تهران شد و در چارچوب یک سفر یک روزه با همتای ایرانی خود و ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران دیدار کرد. .

در نتیجه این گفت وگوها، در آستانه سفر امیر قطر به واشنگتن و در جریان مذاکرات وین، برخی از تحلیلگران سیاست خارجی بر این عقیده بودند که قطر به دنبال تبادل پیام بین تهران و قطر است. همانطور که مقامات وزارت خارجه کشورمان اخیرا اشاره کردند، تعدادی از کشورها به عنوان میانجی پیام هایی از سوی آمریکا ارسال کرده اند، از جمله درخواست مذاکره مستقیم با تهران.

قطر به دنبال ایفای نقش جدی تری در سیاست خارجی منطقه ای و بین المللی است.

میزبانی قطر از جام جهانی فوتبال 2022، میزبانی از گروه های مقاومت فلسطین، حضور دفتر سیاسی طالبان در قطر و برگزاری مذاکرات بین آمریکا و طالبان در دوحه، تلاش برای ارسال پیام بین ایران و آمریکا و… نشان می دهد که این کشور به دنبال ایفای نقش اصلی در سیاست خارجی منطقه ای و بین المللی است زیرا احتمالاً نقش سابق عمان را در منطقه ایفا می کند.

خواندن
واکنش اعضای فراکسیون زنان مجلس به قتل فجیع زن جوان اهوازی
قدرت گرفته از پارسیان لیرز

میزبانی جام جهانی در قطر امسال فرصت خوبی است تا ایران از این فرصت برای گسترش سهم گردشگری و بازار خود در این حوزه استفاده کند. در همین راستا مقامات ایرانی پیشنهاداتی را برای استفاده از پتانسیل جزایر کیش و قشم به مقامات قطری ارائه کرده اند و دو کشور نیز در تلاش هستند تا تعداد پروازهای بین دو کشور را در این مدت افزایش دهند.

ششمین اجلاس سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز

رئیس جمهور همچنین روز سه شنبه در دومین روز سفر خود به دوحه قطر در ششمین اجلاس سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز شرکت خواهد کرد. اجلاس سران کشورهای صادرکننده گاز حدود 15 سال پیش به پیشنهاد ایران و با همکاری تهران، دوحه و مسکو (دسامبر 2008) تشکیل شد. ایران طی 15 سال گذشته در دو دور در بالاترین سطح در این اجلاس شرکت کرده است. یکی از دوره ها با حضور معاون اول رئیس جمهور و بقیه با حضور معاون وزیر اقتصاد یا نفت از ایران بود.

بر اساس برنامه ای که در حاشیه این اجلاس تدوین شده است، رئیس جمهور با تعدادی از سران کشورهای شرکت کننده دیدار و رایزنی خواهد کرد. می گویند الجزایر، ونزوئلا، نیجریه، موزامبیک، آذربایجان و… در این اجلاس در سطح ریاست جمهوری شرکت خواهد کرد و عراق نیز در سطح ریاست جمهوری یا نخست وزیری در این اجلاس شرکت خواهد کرد.

رئیس جمهور در سفر به قطر علاوه بر دیدارهای ذکر شده، با ایرانیان مقیم قطر و تجار ایرانی و قطری نیز دیدار و گفتگو خواهد کرد. گفته می شود در این سفر رسمی احتمالا تفاهم نامه هایی بین دو کشور در زمینه های مختلف منعقد خواهد شد.

انتهای پیام/

[ad_2]
source

درباره ی admin_asooweb

مطلب پیشنهادی

آموزش نصب و پیکربندی و استفاده از Git در لینوکس ایرانیکا سرور

» درج کنیم. برای مثال، اگر بخواهیم مقدار متغییر را ببینیم، از دستور «» استفاده …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *