آخرین وضعیت همکاری‌های ایران و آذربایجان

[ad_1]

سفیر جمهوری آذربایجان در تهران در تشریح اجرای تفاهم نامه تبادل گاز ایران، ترکمنستان و آذربایجان گفت: این پروژه از اوایل دی ماه آغاز شده و همکاری ها همچنان ادامه دارد.

علی علیزاده در گفت وگو با ایسنا؛ وی در خصوص آخرین وضعیت اجرای تفاهم نامه تبادل گاز ایران، ترکمنستان و آذربایجان، گفت: همانطور که می دانید این تفاهم نامه در عشق آباد امضا شد و اولین تفاهم نامه جدیدی است که با دولت جدید ایران امضا کرده ایم.

وی خاطرنشان کرد: این طرح از ابتدای دی ماه سال جاری آغاز شده و همکاری ها در جهت مثبت ادامه دارد.

پیش نویس تفاهم نامه تبادل گاز از ابتدای دی ماه سال جاری آغاز شده و همکاری ها در جهت مثبت ادامه دارد.

توافقنامه سه جانبه مبادله گاز ترکمنستان به جمهوری آذربایجان از خاک جمهوری اسلامی ایران با حضور روسای جمهور کشورمان و رئیس جمهور آذربایجان در عشق آباد ترکمنستان امضا شد.

بر اساس این قرارداد، سالانه یک و نیم تا دو میلیارد متر مکعب گاز از ترکمنستان به جمهوری آذربایجان از طریق خاک جمهوری اسلامی ایران منتقل می شود.

پیش از این وزیر نیرو کشورمان بر تمایل به توسعه و تداوم تبادل برق بین ایران و جمهوری آذربایجان تاکید کرد و گفت: مطالعاتی در زمینه همکاری ایران، آذربایجان و روسیه در زمینه برق انجام شده و ایران آماده است. برای شروع همکاری در زمینه همگام سازی این کشورها دارای شبکه برق هستند.

در همین راستا وزرای انرژی جمهوری اسلامی ایران، روسیه و جمهوری آذربایجان اخیرا در حاشیه اجلاس سران کشورهای صادرکننده گاز در دوحه دیدار کردند که یکی از محورهای گفت وگوی این مقامات، ارتباط شبکه برق سه کشور

خواندن
امام جمعه تفرش عزل شد
قدرت گرفته از پارسیان لیرز

سفیر آذربایجان در تهران همچنین در مورد مکالمات بر اساس اتصال شبکه برق ایران، روسیه و آذربایجان وی گفت: وزرای انرژی و انرژی هر سه کشور در نشستی در دوحه این موضوع را مورد بررسی قرار دادند، البته پیش از این نیز مذاکرات و تبادل نظر در مورد پروژه برق انجام شده بود.

اقدامات بعدی برای ایجاد کریدورهای انرژی بین ایران، آذربایجان و روسیه در حال انجام است و این لایحه در روزهای آینده اجرایی خواهد شد.علیزاده تاکید کرد: برای ایجاد کریدور انرژی بین ایران، آذربایجان و روسیه کارهایی در حال انجام و در حال انجام است. در واقع هر سه کشور در این زمینه از این لایحه حمایت می کنند و معتقدیم این لایحه در روزهای آینده اجرایی خواهد شد. “

این دیپلمات آذربایجانی همچنین درباره برنامه های کشورش برای افزایش مبادلات تجاری و اقتصادی با ایران گفت: خوشبختانه نسبت به سال گذشته، شاهد افزایش 30 درصدی تجارت بودیمهمچنین می دانید که 132 کیلومتر از اراضی هم مرز ایران و آذربایجان از اشغال آزاد شده است و این اراضی چشم اندازها و فرصت های جدیدی برای همکاری با ایران ایجاد می کند.

وی با بیان اینکه برنامه‌هایی برای احداث گذرگاه‌های مرزی جدید در این مناطق وجود دارد، گفت: از شرکت‌های ایرانی درخواست بازسازی و سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد شده شده و ۱۵ لایحه عمده در حال مذاکره است. در عین حال، این اقدامات مستلزم افزایش گردش مالی و تقویت روابط مالی و اقتصادی دو کشور است.
انتهای پیام/

[ad_2]
source

درباره ی admin_asooweb

مطلب پیشنهادی

چاپ پرچم ساحلی سوریه (10)

چاپ پرچم ساحلی بادبانی انواع پرچم ساحلی بادبانی     در هم اکنون حاضر، چاپ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *