سردار جلالی: همراهی کلی ما مقابله با نفوذ ناتو در غرب آسیاست

[ad_1]

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور گفت: جنگ اوکراین به عنوان یک چالش امنیتی در منطقه احتمالاً پیامدهای 10 ساله خواهد داشت، مگر اینکه اتفاق خاصی مانند عقب نشینی یک طرف یا چیزی شبیه آن رخ دهد.

به گزارش ایسنا، سردار غلامرضا جلالی در اولین جلسه از دوره آموزشی تخصصی «جهاد تبیان»، حمله روسیه به اوکراین را نقطه عطفی استراتژیک در ایجاد تعادل مجدد امنیت اروپا دانست که بر اساس برخی مفروضات می تواند پیامدهای جهانی داشته باشد. . وی خاطرنشان کرد: در چنین شرایطی ما نیز باید این اتفاقات را بررسی کنیم و ببینیم این حادثه چه فرصت‌ها و تهدیدهایی را برای ما به همراه دارد و چه رویکردهایی را متناسب با آن باید در پیش بگیریم.

وی ادامه داد: در نگاه اول پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، آمریکایی ها با نفوذ فرهنگی و اقتصادی خود سعی کردند جمهوری های جدا شده را وارد ناتو کنند و پروژه انقلاب مخملی در برخی از این کشورها نیز تلاش کرد تا به موفقیت برسد. دولت های طرفدار غرب به مرز روسیه نزدیک بودند.

جلالی گفت: روسیه مدتی درگیر مشکلات اقتصادی و اداری بود اما به تدریج و به ویژه در دوره پوتین با تحولات سیاسی که از درون به وجود آورد، توانست بر مشکلاتی فائق آمده و قدرت خاصی پیدا کند. پوتین با به دست آوردن مجدد قدرت در روسیه توانست رویاهای روسیه را توسعه دهد و تحقق بخشد. برخی می گویند رویای پوتین احیای اتحاد جماهیر شوروی سابق بر اساس روسیه است، در حالی که برخی دیگر می گویند پوتین می خواهد سهم خود را برای تغییر امپراتوری روسیه انجام دهد. البته هنوز برای نتیجه گیری در مورد اهداف پوتین زود است. اما ایده های فرامنطقه ای او در حمله به اوکراین خود را نشان داد.

جلالی تاکید کرد: اولین جلوه روسیه در صحنه بین المللی پس از فروپاشی شوروی، مشارکت در جنگ با داعش در سوریه و حمایت از این کشور بود و در مبارزه با داعش نقش آفرینی کنید. شاید پوتین نیز احساس می کرد که شرایط مناسبی برای خروج از انزوا و ایفای نقش خود در صحنه بین المللی فراهم شده است.

خواندن
نگاه به چهل سال دوم انقلاب باید علمی و دلسوزانه باشد
قدرت گرفته از پارسیان لیرز

جلالی گفت: ورود روسیه به سوریه منجر به دستیابی محور مقاومت به توانمندی نیروی هوایی قوی شد، همانطور که استفاده از توان روسیه تحت کنترل محور مقاومت فرصت خوبی در مقابل استکبار جهانی، رژیم صهیونیستی و داعش بود.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور تاکید کرد: نقش روسیه در سوریه برای اولین بار منجر به خروج روسیه از آمریکا در عرصه بین المللی شد و مذاکرات سوریه بدون حضور غرب و با محوریت ایران، روسیه و ایران انجام شد. ترکیه: به نظر می‌رسد که تجربه سوریه از روسیه به نقش آن در عرصه بین‌المللی اطمینان دارد.

وی با اشاره به اینکه روسیه احساس می کرد امنیت ملی خود در دوران اوکراین در معرض تهدید قرار گرفته است، افزود: روسیه مشتاق تغییر معماری امنیتی اروپا بود و احساس می کرد که خط مقدم ناتو قدم به قدم پیش می رود و به مرز می رسد. استقرار عمده نظامی ناتو بنابراین در سه سال و نیم گذشته، روسیه تلاش های زیادی برای حل این موضوع از راه های سیاسی انجام داده است، اما هر چقدر هم تلاش کرد، نه اروپا و نه آمریکا به تلاش های روسیه اهمیتی ندادند.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور گفت: ورود اوکراین به ناتو به معنای عبور از خط قرمز امنیت ملی روسیه است که به عبارتی آمریکا را همسایه روسیه می کند که برای روسیه بسیار خطرناک است.

وی ادامه داد: یکی از اشتباهات آنها این بود که با وجود اینکه یکی از قدرت های هسته ای جهان بودند، در ازای امنیت و حمایت اروپا، تمام امکانات و توان هسته ای خود را به اروپایی ها منتقل کردند. این توافق گامی خطرناک و شاید درسی برای ما باشد که برای امنیت خود به دیگران وابسته نباشیم.

جلالی با اشاره به اینکه نمونه این توافق با قذافی در لیبی بود که زمانی که زیرساخت های هسته ای از وی گرفته شد، انگلیس با وی موافقت کرد که در صورت حمله نظامی به لیبی از وی محافظت خواهد کرد، افزود: اما پس از مدتی، خود قذافی انگلیسی حمله کردند و معلوم شد که معاهده با غربی ها چقدر باطل است و تاریخ چه درس های بزرگی به ما می دهد که بارها و بارها تکرار می شود. به خصوص در شرایط فعلی که در آستانه توافق آمریکا و اروپا هستیم، باید از این تجربه تاریخی درس بگیریم.

خواندن
مشخصات خرید شیر گازی سیم بال ولو CIM شیر توپی سیم (2)
قدرت گرفته از پارسیان لیرز

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور در پاسخ به این سوال که چرا در چنین شرایطی آمریکا نمی تواند پاسخ نظامی دهد، گفت: اولین عامل قدرت هسته ای بالای روسیه و موشک های دوربرد هسته ای این کشور است که می تواند منجر به جنگ هسته ای شود. نکته دوم این است که روسیه دارای قدرت موشکی قدرتمندی است، هم برد بلند و هم دقیق. نکته دیگر، قدرت فضایی روسیه است که می تواند در سطح فضایی نیز جنگ ایجاد کند. روسیه همچنین دارای بزرگترین ارتش زرهی و هوانوردی بسیار قدرتمند جهان است.

جلالی با تاکید بر اینکه ورود آمریکا به جنگ با روسیه، یعنی ورود به جنگی که یا نباید تمام شود یا اگر وارد شد باید کاملا درگیر شود، گفت: بنابراین خطر ورود آمریکا، خطر است. از جنگ جهانی 3. من به شما هشدار می دهم. طبیعتا آمریکایی ها آموزش و نیروی لازم برای مدیریت جنگ را ندارند.

وی ادامه داد: راهبرد دوم آمریکایی ها علیه روسیه تحریم های گسترده اقتصادی، سیاسی و دیپلماتیک علیه آنها بود و اعلام کردند که به جای جنگ کوتاه مدت به جنگ بلندمدت می رویم. صرف نظر از نتایج و پیامدهای این تهاجم اقتصادی، پیام مهمی برای کسانی بود که از حمایت آمریکا در زمانی که مورد حمله قرار گرفته اند خوشحال می شوند تا بدانند در صورت اقدام نظامی علیه آنها، ایالات متحده می تواند از آنها حمایت کند. . آنها نمی خواهند.

جلالی افزود: نکته بسیار مهم این است که احتمال وقوع جنگ سایبری جهانی در جریان درگیری روسیه و اوکراین وجود دارد. وقتی آمریکایی ها نتوانند وارد عرصه نظامی شوند و رویکرد خود را در قبال تهاجم اقتصادی تغییر دهند، می توانند وارد فضای مجازی شوند. تاکنون عاملان جنگ در جریان حملات سایبری مشخص نشده بودند، اما اکنون ادعا می کنند که اقدام به حمله سایبری کرده اند. استراتژی نهایی آمریکا این است که اوکراین را به عنوان میدان اصلی نبرد شناسایی کند و میدان نبرد را به نبرد تن به تن تبدیل کند تا باتلاقی ایجاد شود که روسیه بتواند در آن گرفتار شود و به راحتی از آن عبور نکند.

خواندن
منتظر سایر آموزش های ما باشید! (5)
قدرت گرفته از پارسیان لیرز

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور در بخشی دیگر از سخنان خود در پاسخ به این سوال که جنگ اوکراین چه فرصت ها و تهدیدهایی برای ایران به همراه خواهد داشت، گفت: البته تهدیدی دور از ذهن. بنابراین حمایت مشترک ما مقابله با نفوذ و حضور ناتو در غرب آسیا خواهد بود. لازم به ذکر است یکی از راهبردهای بلندمدت آمریکا حضور رژیم صهیونیستی در آذربایجان، ارمنستان و گرجستان برای نزدیک کردن پایگاه های خود به ایران است که تهدیدی برای ماست.

وی گفت: نکته دیگر این است که در شرایط کنونی آمریکا دیگر نمی تواند در برجام علیه ایران در برجام به اجماع برسد و ما را به یک قطعنامه برساند. – این یک فرصت است. تا قدرت خود را افزایش دهیم.” چانه زنی ما با مذاکره در برجام دنبال می شود.

اگر از این فرصت‌ها استفاده کنیم و برای آن‌ها ارزش قائل شویم، می‌توانیم جایگزینی برای خدماتی مانند کشاورزی، غذا و … باشیم که روسیه قبل از تحریم از کشورهای دیگر دریافت می‌کرد.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور تاکید کرد: جنگ اوکراین به عنوان یک چالش امنیتی در منطقه پیامدهای 10 ساله خواهد داشت مگر اینکه اتفاق خاصی مانند عقب نشینی یک طرف یا چیزی شبیه آن رخ دهد. باید با شناخت دقیق شرایط از فرصت ها نهایت استفاده را کرد و بر اساس عزت و اقتدار ملی موضع گرفت و منافع ملت خود را در نظر گرفت. باید تلاش کنیم با سنجیدن امکانات و بررسی دقیق و هوشمندانه شرایط، خود را در بهترین موقعیت برای کشور قرار دهیم.

انتهای پیام/

[ad_2]
source

درباره ی admin_asooweb

مطلب پیشنهادی

آموزش نصب و پیکربندی و استفاده از Git در لینوکس ایرانیکا سرور

» درج کنیم. برای مثال، اگر بخواهیم مقدار متغییر را ببینیم، از دستور «» استفاده …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *