عملیات خمکاری ورق فلزی چیست ربات سازان (3)

عملیات خمکاری ورق فلزی چیست – ربات سازان
خمکاری بریک, خمکاری

با این تفاوت که دو علم خمکاری گونیایی روی ورق انجام میشود و از هر دو طرف خم، نیرویی برابر و در جهت مخالف سنبه وارد میشود. یکی از نکاتی که لازم است بدانید این است که در همه ابزارهایی که همزمان دو خم ایجاد می کنند (مانند خم کردن Z) تناژ مورد نیاز برای خم کردن قطعه بسته به ضخامت و نوع ماده به میزان قابل توجهی افزایش می یابد. در لبه فکهای سه گانه مذکور معمولا تیغههایی از جنس فولاد، نصب شده است که قابل تعویض بوده و با تعویض آنها میتوان خمهای مختلفی را به وجود آورد. فک رویی به کمک مکانیزم پیچ و مهره قابل حرکت بوده و به وسیله آن میتوان ورق را بین دو فک محکم کرد. قالبهای خمکاری سهم بزرگی در صنعت دارند که به کمک آنها میتوان خمهای از ۱ تا ۱۸۰ درجه را در قطعات ایجاد کرد. پرس برک یکی از ابزارهای محبوب برای ایجاد خم در ورق های فلزی است که می توان فلزات را با کمک انواع قالب های مختلف مانند قالب V شکل، قالب خمشی چرخشی، قالب های لبه زن، قالب حلقه زنی، قالب 90 درجه، قالب خم و بسیاری دیگر به شکل های مختلف خم کرد. که متداول ترین حالت این است که قطعه کار بر روی یک یا چند لبه صاف از یک ابزار با اعمال فشار خم شدهاست . ᠎Con​tent h as be en g᠎en erated ​by GSA Con​tent  Gener ator Demover​si on.

توسط دستگاهی به نام رول فرمینگ انجام میشود.

روش خمکاری کششی نسبت به خمکاری پرسی، خمکاری فشاری و خمکاری نوردی، جهت ارائه یک خم با کیفیت، بسیار مناسب تر بوده و از این رو در بسیاری از کارخانجات تجهیزات سازی از آن استفاده میشود. هر چه لوله گرانتر باشد، بایستی در خمکاری آن دقت و حساسیت بیشتر به خرج داد، چرا که برخی از انواع لوله در صورت معیوب شدن، دیگر کارایی سابق را نداشته و باید آنها را تعویض نمود. در این خمکاری هر دو ابزار سنبه و پانج به صورت شکل V میباشند. در دستگاه خمکاری لوله به روش پرسی نیروی مورد نیاز توسط یک جک هیدرولیکی تامین میشود و لوله بعد از قرار گرفتن میان دو غلتک خم میشود. در تمامی انواع روش های خمکاری فلزات نیاز است که یک نوع نیرو به ورق وارد شود. خمکاری گونیایی شکل دارای مزیتهای بیشتری نسبت به سایر روشهاست. اگر مجموعه تولیدی کوچک باشد از دستگاه بریک برای ایجاد خم استفاده میشود و اگر دارای مجموعه تولیدی بزرگ باشید عملیات خمکاری توسط دستگاهی به نام رول فرمینگ انجام میشود. از روش خمکاری غلتکی برای خم کردن لولههای دارای ضخامت و سایز بالا مانند لولههای صنعتی و خمکاریهای پیچیده، استفاده میشود. در اینصورت بهتر است بجای استفاده کردن از واژه “ماشین” یا ماشینها از واژه “خط” استفاده کنیم به عبارت ساده Full Automatic sheet bending line . ᠎Th᠎is a᠎rticle h as ᠎been generated by GSA  Content Generator DEMO​.

خواندن
اطلاعیه سفارت ایران درباره نحوه عبور ایرانیان مقیم اوکراین از خاک بلغارستان به سمت ایران
قدرت گرفته از پارسیان لیرز

برای مثال از موارد تولیدی این قالبها میتوان به نبشیها اشاره کرد در این حالت نیروی ورق گیر برابر با نیروی خم کاری میباشد. قطعه کار بر اثر برگشت فنری خود در قالب گیر میکند و قطعه توسط یک بیرون انداز که در قالب قرار داده شده است از قالب به بیرون هدایت میشود. خمکاری فلزات به روش کنترل عددی با کامپیوتر یا همان سی ان سی cnc، یک فرآیند ساخت محسوب میشود که این فرآیند با دستگاههای پرس برک خم بریک cnc انجام میشود. دستگاه cnc پرس برک بهعنوان یکی از دستگاههای پرکاربرد صنعتی محسوب میشود که در قسمتهای مختلف صنعت کاربرد دارد. نحوه عملکرد کلی دستگاه خم کاری پرسی به این شکل است که یک قالب به شکل U دارد که در پایین دستگاه قرار گرفته و یک سمبه سنگین به همان شکل U ولی در ابعاد کوچکتر در پایین دستگاه وجود دارد. همانطور که می دانیم عنصر کربن تاثیر به سزایی در سختی فلزات دارد لذا هر چقدر میزان کربن در یک فلز بیشتر باشد خم کاری آن نیز مشکل تر خواهد بود. همانطور که میدانیم عنصر کربن تأثیر به سزایی در سختی فلزات دارد، لذا هر چقدر میزان کربن در یک فلز بیشتر باشد، خمکاری آن نیز مشکلتر خواهد بود.

ظرفیت خمکاری متغیر بوده و به میزان کربن آنها بستگی دارد. ریل مینیاتوری با قابلیتهای مناسبی که دارد باعث میشود تجهیزات در تابلو برق به خوبی ثابت شوند و از لغزش و خطا و ایجاد سوانح جلوگیری میکند. این ماشینها در دو نوع با فک بالای ساده و یا با فک بالای لقمهای موجود هستند و از نظر ابعاد نیز در طولهای مختلف به بازار عرضه میشوند. در این روش از یک قالب به شکل نیمدایره استفاده میشود که توسط قطعهای به نام رام و با استفاده از نیروی هیدرولیکی، به مرکز لولهای که توسط دو قالب ثابت نگه داشته شده، فشار وارد شده و آن را به صورت مقعر در میآورند. به همین دلیل پیش از شروع عملیات خمکاری، یک فنر را از داخل لوله مسی عبور میدهند. البته به دلیل کشش ایجاد شده هنگام خمکاری ممکن است در پارهای از موارد ضخامت قسمتی از ورق فلزی تغییر نماید. در این روش قالبها ثابت و بیحرکت هستند و از گیرههای متحرک برای ایجاد خم در لوله استفاده میشود. ما برای خم زدن ورقهای فلزی در صنعت از قالبهای فلزی استفاده میکنیم.

خواندن
منع استفاده از کیسه‌های پلاستیکی با آیین‌نامه سازمان حفاظت محیط زیست
قدرت گرفته از پارسیان لیرز

درباره ی admin_asooweb

مطلب پیشنهادی

آموزش نصب و پیکربندی و استفاده از Git در لینوکس ایرانیکا سرور

» درج کنیم. برای مثال، اگر بخواهیم مقدار متغییر را ببینیم، از دستور «» استفاده …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *