به یاد خالق «نخبه‌کشی»، زنده‌یاد علی رضاقلی

[ad_1]

پس از درگذشت علی رضاقلی، پژوهشگر جامعه شناسی و علوم سیاسی، علی ربیع نماینده دولت دوم حسن روحانی با انتشار یادداشتی به وی تقدیم کرد و از «نویسندگان و مردم دلسوز ایرانی» برای حضور در مراسم یادبود دعوت کرد.

به گزارش ایسنا، در یادداشت ربیع آمده است:

از جمله خبرهای دستاوردی که در چند سال گذشته بیش از هر زمان دیگری می شنویم، صبح امروز خبر درگذشت اندیشمند و پژوهشگر عزیز «علی رضاقلی» را شنیدیم.

نویسنده «جامعه‌شناسی نخبه‌گرایی» و «جامعه‌شناسی استبداد» و پژوهشگر ریشه‌های تاریخی استبداد و عقب‌ماندگی در ایران، جامعه‌شناسی که در لایه‌های پایین‌تر جامعه هم مراحل تحصیلی و هم زندگی را پشت سر گذاشته و مشغولیت به علل توسعه نیافتگی ایران تا پایان عمر. امروز صبح جان به جان آفرین تسلیم شد.

علاوه بر دانش عمیق اجتماعی، ویژگی های انسانی و اخلاقی او قابل تحسین است که به اعتقاد من از سبک زندگی و تجربه او نشات می گیرد.

رضاقلی برای تامین هزینه های تحصیل در طبقات پایین کار سختی می کرد. وقتی به گفت و گو نشست و خاطراتش را مرور کرد، مشخص شد که این زندگی چه تاثیری در برداشت او از مسائل ایران داشته است.

بیوگرافی رضاقلی را می توان یکی از جامعه شناسانی دانست که به جای اندیشیدن به تبیین نظریه های موجود و یا کاربرد آن ها، از طریق نوآوری، نظریه ها را خلاقانه خلق کرده است.

دینداری، انسان دوستی و عشق به ایران، مطالعات او را به دغدغه بیش از یک قرن روشنفکران و دلسوزان ایرانی سوق داد و از توسعه نیافتگی «جامعه شناسی اقتصادی ایران» و «تاریخ اقتصاد سیاسی ایران» برحذر بود. به روایت شاهنامه فردوسی». ، یک خط نوشت.

خواندن
مهم ترین موارد برای خرید فرش دست دوم
قدرت گرفته از پارسیان لیرز

درگذشت این پژوهشگر گرانقدر را به خانواده ایشان و تمامی اعضای جامعه علمی تسلیت عرض می نمایم.

بر اساس سنت غلط ایرانیان که نخبگان در زندگی کمتر مورد احترام قرار می‌گیرند و این یکی دیگر از مظاهر نخبه‌گرایی است، از همه نویسندگان و دلسوزان ایرانی دعوت می‌شود تا در این یادواره شرکت کرده و یاد او را زنده نگه دارند.

به گزارش ایسنا، علی رضاقلی، جامعه شناس و پژوهشگر، صبح هشتم فروردین ماه در سن ۷۵ سالگی بر اثر سکته قلبی در یکی از بیمارستان های تهران درگذشت.

انتهای پیام/

[ad_2]
source

درباره ی admin_asooweb

مطلب پیشنهادی

چاپ پرچم ساحلی سوریه (10)

چاپ پرچم ساحلی بادبانی انواع پرچم ساحلی بادبانی     در هم اکنون حاضر، چاپ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *