کسب رتبه‌های بالا در شاخص‌های مالکیت فکری و وضعیت شکننده اقتصادی/وجود چالش‌های ۱۲ گانه در کشور

[ad_1]

اگرچه ایران در بسیاری از زمینه‌های مالکیت فکری رتبه بالایی در جهان دارد، اما به دلیل ۱۲ مشکل از جمله رقابت کم در بازار مالکیت فکری در ایران، وجود شکاف عمیق تکنولوژیکی بین ایران و کشورهای پیشرفته و وابستگی صنایع داخلی. در مورد فناوری وارداتی و وجود ضعف‌های ساختاری به‌ویژه ارتباط ضعیف دانشگاه و صنعت، اقتصاد کشور را به دلیل عدم وجود نوآوری در صنعت در وضعیت آسیب‌پذیر قرار داده است.

به گزارش ایسنا، در طول دو قرن گذشته تغییرات تکنولوژیکی رخ داده است، زندگی بشر دستخوش تغییرات بسیار بزرگ و کوچک شده است. زیرا این نوآوری ها باعث افزایش امید به زندگی انسان شده و در عین حال تغییرات پیش بینی نشده ای را در کیفیت زندگی انسان ها به همراه داشته است.

شتاب در توسعه سریع فناوری ها و استفاده از آنها برای حل مشکلات جهانی، روند غالب در دنیای مدرن است و بدیهی است که مالکیت معنوی به عنوان مهمترین زیرساخت اکوسیستم نوآوری و فناوری، نقشی بی بدیل در این امر ایفا می کند. حوزه.

احساس نیاز به سازمان جهانی مالکیت فکری (WIPO) به رویداد 1873 برمی گردد. امسال وین میزبان نمایشگاهی به نام “نمایشگاه بین المللی نوآوری ها” بود و اکثر مهمانان به دلیل ترس از سرقت مالکیت معنوی و نبود راه حل بین المللی برای حمایت از کار خود در این رویداد شرکت نکردند. به لطف این رویداد، 10 سال بعد، کنوانسیون پاریس 1883 برای حمایت از مالکیت فکری برای اولین بار با تلاش متخصصان ایجاد شد و کشورهای عضو یک اداره بین المللی برای دستیابی به اهداف مربوطه ایجاد کردند.

به دنبال این اقدامات، سازمان جهانی مالکیت فکری (WIPO) در سال 1970 تأسیس شد.

طبق ماده 27 منشور حقوق بشر سازمان ملل متحد (حقوق مالکیت فکری)، افراد از حمایت مادی و معنوی حاصل از آثار علمی، ادبی و هنری برخوردارند و در حقوق مالکیت معنوی مانند سایر حقوق مالکیت، فعالیت تجاری و حق مؤلف از نتایج کار یا سرمایه خود بهره مند خواهند شد.

ادامه این تلاش منجر به اعلام این آمار مالکیت معنوی می شود که کشورها را بر اساس تعداد ثبت اختراع، علائم تجاری و سایر اشکال مالکیت معنوی رتبه بندی می کند.

شاخص جهانی نوآوری یکی دیگر از گزارش های سالانه سازمان جهانی مالکیت فکری (WIPO) است که کشورها را از نظر نوآوری رتبه بندی می کند.

خواندن
طوفان گرد و خاک در "آلبرتای" کانادا سانحه آفرید
قدرت گرفته از پارسیان لیرز

مالکیت فکری مجموعه‌ای از قوانین و مقررات است که از فعالیت‌ها و فرآورده‌های اندیشه، خلاقیت و ابتکار حمایت می‌کند و در این راستا به پدیدآورنده آن تعدادی حقوق ماهوی محدود زمانی و حقوق معنوی دائمی اعطا می‌شود. از دیدگاه مدیریت مالی، دارایی ها به دو قسمت مشهود و نامشهود تقسیم می شوند.

گزارش شاخص مالکیت فکری گزارشی است که سالانه توسط سازمان جهانی مالکیت فکری (WIPO) منتشر می‌شود و یکی از مهم‌ترین گزارش‌هایی است که توسط کشورها و چندین سازمان و مؤسسه مورد بررسی قرار گرفته است. مشکلات و کاستی های خود در این شاخص ها را دارند و بر این اساس تلاش می کنند در رتبه بندی سال آینده جایگاه بالاتری داشته باشند.

شاخص IP شامل عناصری مانند علائم تجاری، پتنت ها، طرح های صنعتی، حفاظت از گونه های گیاهی و نشانه های جغرافیایی است که بر اساس تجزیه و تحلیل 180 کشور، دفاتر ملی و مناطق دارای مالکیت معنوی است. بررسی و منتشر شد.

گزارش رتبه بندی کشورها در شاخص مالکیت معنوی در سال 2021

چین، ایالات متحده و ژاپن جزو سه پیشرو برتر مالکیت معنوی در جهان هستند و برنامه هایی برای حوزه های مختلف مالکیت معنوی مانند علائم تجاری، علائم تجاری، طرح های صنعتی و ثبت اختراع دارند و به همین دلیل است که کشوری مانند چین تبدیل به کشوری می شود اولین قدرت در جهان

امیرعباس محمدی کوشکی، رئیس گروه اختراعات ایرانیان در گفت وگو با ایسنا: وی با اشاره به جزئیات گزارش رتبه‌بندی کشورها در شاخص مالکیت معنوی در سال ۲۰۲۱، خاطرنشان کرد: بر اساس این گزارش، ایران رتبه بیست و یکم ثبت اختراع، رتبه سوم علائم تجاری و طرح‌های صنعتی شامل اپلیکیشن‌ها و دستگاه‌های دارای نوآوری را دارد. رتبه دوازدهم و در مجموع ایران از نظر مالکیت معنوی در رتبه یازدهم جهان قرار دارد.

ثبت علامت تجاری

محمدی کوشکی درباره جایگاه جهانی ایران در زمینه ثبت علائم تجاری گفت: ایران طی یک سال گذشته با ثبت 541 هزار و 750 علامت تجاری در رتبه سوم جهان قرار گرفت. رشد علامت تجاری در سال 2020 بسیار خوب بوده است. .

وی با تاکید بر اینکه این رتبه بندی شامل تعداد درخواست های علامت تجاری از تمامی شرکت های ایرانی است، خاطرنشان کرد: این شاخص شامل برندها و محصولات تولیدی مانند عروسک یا لیوان است که برای اولین بار توسط شرکت ها تولید می شود.

خواندن
پیام تسلیت رهبر انقلاب برای درگذشت حجت‌الاسلام شفیعی
قدرت گرفته از پارسیان لیرز

محمدی کوشکی افزود: چین با 9 میلیون و 35 هزار درخواست رتبه اول جهان را به خود اختصاص داد. بیشترین پیشرفت جهانی در ثبت علائم تجاری در کشور چین است و این عدد نشان دهنده تعداد زیاد استارت آپ ها در این کشور است که چین یکی از اولین کشورهایی است که تعداد زیادی علامت تجاری را در دفاتر ملی و بین المللی به ثبت رسانده است.

وی ثبت علامت تجاری را عامل موفقیت استارت آپ ها برشمرد و خاطرنشان کرد: رتبه دوم در شاخص ثبت علائم تجاری را آمریکا با 780 هزار علامت تجاری و پس از آن ایران به خود اختصاص داده است.

محمدی کوشکی با رتبه چهارم اداره ثبت اختراعات اروپا که با 438 هزار و 511 درخواست علامت تجاری در رتبه چهارم جهان قرار دارد، افزود: در مجموع تقاضاهای ثبت علامت تجاری 19.3 درصد در سال 2020 رشد داشته است که در ایران 1.19 درصد بوده است.

به گفته وی، در سال ۱۳۹۸ تعداد ۵۵۴ هزار و ۹۲۵ تابلو در ایران به ثبت رسیده است.

وی نرخ رشد علائم تجاری در سال 2020 را 3.19 درصد اعلام کرد و گزارش داد: 2.17 میلیون درخواست علامت تجاری در جهان رخ داده است که چین رتبه اول را دارد.

کسب رتبه های بالا از نظر شاخص های مالکیت معنوی و وضعیت ناپایدار اقتصادی / داشتن 12 تماس در کشور

ایران رتبه سوم ثبت علائم تجاری و یازدهم جهان در ثبت طرح صنعتی در مجموع برای سه شاخص (علامت تجاری، ثبت اختراع و ثبت طرح صنعتی)، ایران رتبه هشتم جهان و همچنین چین و آمریکا آلمان و ژاپن همچنین به ترتیب در رتبه های اول تا چهارم قرار دارند.

ثبت گونه های گیاهی

متاسفانه در این شاخص اطلاعاتی در مورد ایران وجود ندارد، در حالی که در ایران انواع مختلفی از گیاهان وجود دارد، بنابراین این کشور دارای تعدادی گیاه و گل است که فقط در ایران یافت می شود. ما می توانیم با شناسایی گونه های گیاهی دارو را استخراج کنیم، بنابراین ثبت گونه های گیاهی بسیار مهم است.

رتبه ایران در شاخص تولید IP از نظر تولید ناخالص داخلی

رئیس اداره ثبت اختراعات ایران گفت: بر اساس شاخص تولید ناخالص داخلی دانشگاه‌ها، ایران در بین 10 کشور برتر با بیشترین تعداد درخواست ثبت اختراع مقیم قرار دارد. رتبه بندی کشورها در این شاخص به شرح زیر است:

خواندن
القاصی: هیچ شخصی حق دخالت در رای و تصمیم نهایی قاضی را ندارد
قدرت گرفته از پارسیان لیرز

کسب رتبه های بالا از نظر شاخص های مالکیت معنوی و وضعیت ناپایدار اقتصادی / داشتن 12 تماس در کشور

در صنعت IT که شامل پهنای باند، سرعت اینترنت و … می شود، ایران رتبه 50 دنیا را دارد اما از نظر نوآوری در کسب و کار و تولید فناوری IT رتبه 10 را دارد. نشان می دهد که ایران در نوآوری و خلاقیت بالاتر از میانگین جهانی است، اما از این نوآوری ها در صنعت استفاده نمی شود.

ایران از نظر تعداد مدال های علمی رتبه دهم جهان را دارد اما چرا با وجود این رتبه های بالا وضعیت اقتصادی کشور چندان خوب نیست، محمدی دلیل آن را عدم استفاده کافی از این نوآوری ها و فناوری های تولید شده در صنعت می داند و یادآور می شود: دلیل آن نبود زیرساخت های مناسب است. یکی از اقداماتی که در این زمینه انجام می شود، به دست آوردن فهرستی از اختراعات در زمینه های مختلف است و از سوی دیگر، هر یک از این اختراعات باید به صنایع مربوطه واگذار شود تا مورد استفاده قرار گیرد.

مشکلات سیستم مالکیت فکری در کشور به شرح زیر است:

ردیف مشکلات کشور در حوزه مالکیت فکری
یکی کیفیت پایین ارزیابی و ممیزی درخواست های ثبت مالکیت معنوی
۲ پیچیدگی دعوی قضایی و پیگرد قانونی برای نقض حقوق مالکیت معنوی
3 کیفیت پایین قوانین مالکیت معنوی موجود
4 فقدان آموزش و مهارت در ساختار اجرایی حقوق مالکیت فکری
پنج آگاهی پایین استفاده کنندگان از مالکیت معنوی (دانشگاه ها، محققان، شرکت ها و غیره)
6 ناکارآمدی بازار مالکیت فکری و انتقال حق الامتیاز در کشور
7 رقابت کم در بازار مالکیت فکری در ایران
8 غلبه رویکرد حقوقی و قضایی به موضوع مالکیت فکری در ایران به جای تلقی آن به عنوان بخش مهمی از نظام ملی نوآوری.
نه استقلال بخش مهمی از نظام مالکیت فکری از نظام ملی نوآوری (اجرایی و قضایی)
10 وجود شکاف عمیق تکنولوژیک بین ایران و کشورهای پیشرفته و وابستگی صنعت داخلی به فناوری های وارداتی.
۱۱ وجود ضعف‌های ساختاری به‌ویژه ارتباط ضعیف بین دانشگاه و صنعت
۱۲ ناکامی بخش خصوصی در انجام تحقیق، توسعه و نوآوری

انتهای پیام/

[ad_2]
source

درباره ی admin_asooweb

مطلب پیشنهادی

چاپ پرچم ساحلی سوریه (10)

چاپ پرچم ساحلی بادبانی انواع پرچم ساحلی بادبانی     در هم اکنون حاضر، چاپ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *