آفریقا؛ قاره‌ای ناشناخته و غیرجذاب برای دیپلماسی اقتصادی ایران

[ad_1]

در سال‌های اخیر، با توجه به فرصت‌های سرمایه‌گذاری در آفریقا، شاهد افزایش رقابت قدرت‌های جهانی و حتی کشورهای در حال توسعه برای حضور بیشتر در قاره آفریقا بوده‌ایم، زیرا کشوری مانند چین در تلاش برای شناسایی پتانسیل‌های خود در آفریقا بود. او طرح کمربند و جاده را به قاره آفریقا نیز تعمیم داد و حتی برخی از کشورهای عربی منطقه با برخی از کشورهای این قاره قراردادهای راهبردی منعقد کرده اند.

اما به نظر می رسد هنوز ظرفیت های آفریقا برای دولت و ملت ایران ناشناخته است و گسترش روابط با کشورهای این قاره با وجود فرصت های بالقوه و ملموس، برای دولتمردان و تجار ایرانی جذابیتی ندارد. بر اساس تصویری که رسانه های غربی سال ها از این قاره و مردمان آن بر اساس اهداف خود به افکار عمومی جهان ارائه کردند، از فقر و گرسنگی خارج شدند.

به گزارش ایسنا، کارشناسان امور آفریقا، این قاره را بازار مصرف مهمی در سال های آینده برای بزرگ ترین اقتصادهای جهان می دانند، چرا که برخی آمارها و بررسی ها نشان می دهد که وضعیت واردات کشورهای آفریقایی در سال 2018 نشان می دهد که این کشورها 576 میلیارد دلار واردات داشته اند. در میان این کشورها، آفریقای جنوبی با حدود 93 میلیارد دلار، مصر با 80 میلیارد دلار، مراکش با 51 میلیارد دلار و الجزایر با 48 میلیارد دلار، بزرگترین واردکننده این کشور است.

در دوران پس از پیروزی انقلاب اسلامی، توسعه روابط سیاسی و اقتصادی با کشورهای آفریقایی، حداقل در سطح شعار، همواره در دستور کار وزارت امور خارجه ایران در دولت های مختلف قرار داشته است، دستوری که تبدیل به در برخی از دولت‌ها در اولویت قرار گرفت و حداقل در عرصه سیاسی مورد جفا قرار گرفت که در این زمینه می‌توان به فعالیت‌های دولت‌های هاشمی رفسنجانی، خاتمی و احمدی‌نژاد و سفرهای آنها به برخی از کشورهای قاره اشاره کرد. در برخی از دولت ها بر حسب نوع رویکرد دولت بر خلاف شعارها در سطح پایین تری قرار داشت و اقدامات چندانی برای توسعه روابط انجام نشد. .

خواندن
سئو یا SEO چیست و چرا برای کسبوکارتان مهم است؟
قدرت گرفته از پارسیان لیرز

دولت سیزدهم شعار اصلی خود در حوزه سیاست خارجی را سیاست خارجی متوازن و گسترش روابط با کشورهای مختلف از جمله آفریقا در زمینه های سیاسی و به ویژه اقتصادی اعلام کرد، زیرا توسعه روابط با آفریقا به دور از تاثیرگذاری است. مسئولان این دولت گفتند، اقدامات متقابل، برای غلبه بر آنها و ممانعت از اجرای سیاست برخی کشورهای غربی مبنی بر انزوای دیپلماتیک ایران در عرصه جهانی.

برخی از کارشناسان آفریقایی معتقدند همکاری با آفریقا و بهبود روابط اقتصادی با این قاره مستلزم حضور فعال اقتصادی در آفریقا، شناخت بهتر فرهنگ و توانایی های این قاره و اراده ملی تصمیم گیرندگان برای دستیابی به این هدف است. به عبارت دیگر از جمله خواسته ها می توان به گسترش روابط تجاری ایران و قاره آفریقا، گسترش و توسعه روابط بانکی ایران و این قاره، تقویت و توسعه بازاریابی اقتصادی، فعالیت هدفمند رایزنان اقتصادی ایران در این قاره و … انتخاب سفرای تاثیرگذار ایران برای سفر به این کشورها. ، گسترش حمل و نقل بین ایران و آفریقا تلاشی برای توسعه گردشگری بین ایران و کشورهای این حوزه و افزایش مدت سفرهای دیپلماتیک است. .

آفریقا؛  قاره های ناشناخته و غیرجذاب برای دیپلماسی اقتصادی ایران

دیدار وزرای امور خارجه ایران و ایران در تهران

این کارشناسان همچنین مهم ترین موانع توسعه تجارت ایران و کشورهای آفریقایی در سال های اخیر را علاوه بر عدم شناخت دقیق توانمندی های این قاره از سوی دولت ها و تجار ایرانی، نبود زیرساخت های مناسب حمل و نقل تجاری در آفریقا، نبود ارتباطات بین بانکی و موانع، انتقال پول و ضمانت بین تجار و شرکت های ایرانی و آفریقایی، تجار ایرانی نسبت به وضعیت سیاسی و ثبات اقتصادی کشورهای آفریقایی، بوروکراسی و فرآیندهای کاری پرمشغله و عدم آینده نگری ابراز تردید کردند. و توجه به بازار رو به رشد این قاره.

با توجه به اهمیت گسترش روابط سیاسی و اقتصادی با قاره آفریقا به منظور دستیابی به سیاست خارجی متعادل در گفتگو با جعفر کنادباشی کارشناس ارشد آفریقا نتایج سیاست خارجی دولت سیزدهم در هفت ماه گذشته در حوزه تعامل با کشورهای قاره را بررسی کردیم.

او در این مصاحبه تاکید می کند که مهمترین موضوع در توسعه روابط با کشورهای آفریقایی، بحث گسترش تعامل و ارتباط با آنها در دستور کار سیاست خارجی در عمل و در اولویت قرار دارد.

آفریقا؛  قاره های ناشناخته و غیرجذاب برای دیپلماسی اقتصادی ایران

جعفر کنادباشی استاد آفریقا

قنادباشی گفت: در هشت سال گذشته گسترش تعامل با آفریقا در اولویت نبوده و به تعبیری می توان گفت جز در موارد خاص از دستور کار سیاست خارجی خارج شده است. اسلامی و مسلمانی یکی از اولویت های سیاست خارجی است و در این زمینه با توجه به اینکه تقریباً تمامی کشورهای آفریقایی عضو جنبش عدم تعهد و بیش از نیمی از آنها عضو سازمان همکاری اسلامی هستند، لذا گسترش همکاری ها با این یکی از اولویت هایی است که وزارت امور خارجه به آن اشاره کرده است.

وی با بیان اینکه برای افزایش تعامل با قاره آفریقا، انتخاب سفرای قوی و فعال سازی این سفرا برای پیشبرد این سیاست ضروری است، افزود: در این زمینه باید تبادلات دیپلماتیک بین ایران و کشورهای هدف آفریقایی افزایش یابد. “ پتانسیل های آفریقا به ویژه در زمینه اقتصادی باید مورد بررسی و بازنگری مجدد قرار گیرد و با جدیت بیشتری برای گسترش همکاری ها با این قاره برنامه ریزی شود.

وی در پاسخ به این سوال که فکر می کنید دولت سیزدهم در چند ماه گذشته از زمان روی کار آمدن چه کرده است، گفت: نباید در یک دوره شش ماهه از دولت انتظار کار خارق العاده داشته باشیم. و داشتن دستگاه دیپلماسی در این زمینه. البته طی چند ماه گذشته وزیر امور خارجه با برخی از وزرای امور خارجه کشورهای آفریقایی تماس تلفنی داشته است. وی در حاشیه برخی از اجلاس ها با تعدادی از همکاران خود از کشورهای آفریقایی رایزنی کرد و هیئت هایی از آفریقا نیز به تهران آمدند. رئیس جمهور در حاشیه اجلاس گاز APEC در قطر با تعدادی از مقامات آفریقایی حاضر در اجلاس از جمله رئیس جمهور موزامبیک دیدار و بر تعهد دولت سیزدهم به توسعه روابط با کشورهای مختلف آفریقایی تاکید کرد.

وی با بیان اینکه علاوه بر تعامل و فعالیت های سیاسی، با توجه به فرصت های موجود نیازمند توجه به گسترش روابط اقتصادی با آفریقا نیز هستیم، گفت: با توجه به شرایط تحریم در کشور، آفریقا بازار بسیار خوبی برای ما است. ” صادرات در زمینه خدمات فنی و مهندسی و سایر حوزه های فناوری به آفریقا و از فرصت های آفریقا به ویژه در حوزه کشاورزی استفاده خواهیم کرد.

این کارشناس ارشد امور آفریقا بیان کرد گاهی صدای کشورهای آفریقایی در سازمان های بین المللی بسیار تعیین کننده است و شایسته است با همکاری این کشورها زمینه استفاده از آرای این کشورها مطابق با دیدگاه ها و منافع خود در نهادهای بین المللی فراهم شود و زمینه را برای نزدیک ترین همگرایی ممکن فراهم کنیم. از سوی دیگر، ما عضو ناظر اتحادیه آفریقا هستیم و در جلسات آن نیز شرکت می کنیم.

آفریقا؛  قاره های ناشناخته و غیرجذاب برای دیپلماسی اقتصادی ایران

رؤسای جمهور ایران و موزامبیک در قطر دیدار کردند

قندباشی گفت: طی شش ماه گذشته رئیس جمهور و وزیر امور خارجه هنوز به آفریقا سفر نکرده اند، اما بر اساس اخبار منتشر شده، سفرهای دوره ای در این راستا در نظر گرفته شده است. آقای روحانی در هشت سال ریاست جمهوری خود به آفریقا سفر نکردند، در حالی که آقایان هاشمی، خاتمی و احمدی نژاد به عنوان روسای جمهور ایران گهگاهی به آفریقا سفر می کردند و چنین می کردند. مرحله. علاوه بر این، همانطور که گفته شد، نباید به سفرهای دیپلماتیک محدود شود، بلکه باید برای شناخت دقیق‌تر آفریقا از جمله بازار آن برنامه‌ریزی جدی در دستور کار قرار گیرد و سفارت‌خانه‌های ایران در کشورهای آفریقایی نسبت به گذشته فعال‌تر باشند و دستور کار مشخصی تعیین شود. در این زمینه. .

قندباشی با اشاره به حضور پررنگ برخی کشورهای غربی در آفریقا افزود: در سال های اخیر شاهد حضور جدی تری کشورهایی مانند چین، ترکیه و ژاپن، هند، مالزی در آفریقا و حتی بین این کشورها برای تقویت بیشتر بوده ایم. حضور در این قاره.” رقابت وجود دارد زیرا آنها به خوبی از امکانات و پتانسیل آفریقا در دوره جدید آگاه هستند و این چیزی است که ما نباید از آن غافل شویم.

انتهای پیام/

[ad_2]
source

درباره ی admin_asooweb

مطلب پیشنهادی

آموزش نصب و پیکربندی و استفاده از Git در لینوکس ایرانیکا سرور

» درج کنیم. برای مثال، اگر بخواهیم مقدار متغییر را ببینیم، از دستور «» استفاده …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *