سیستم چیلر و فن کویل چیست و تفاوت آنها با هواساز (2)

کلمه هوا خنک به این خاطر به کار رفته که وقتی مبرد پس از کمپرسور وارد کندانسور (از نوع هوا خنک) می شود، داغ بوده و گرمای خود را از طریق کویل پر پیچ و خم و فن به هوا داده و به اصطلاح خنک می شود.

چیلر فن دار

در کاربرد صنعتی مینی چیلر ها آب سرد خروجی از دستگاه مینی چیلر به لوله ورودی یک مبدل متصل شده و پس از به گردش درآمدن در مبدل و جذب حرارت اضافی اسید سولفوریک داغ به مینی چیلر باز می گردد تا مجددا سرد شده و دوباره به سمت مبدل پمپاژ گردد.

چیلر فن کویل چیست

وسپس مبرد چیلر وارد شیر انبساط میشود.شیر انبساط جریان مبرد را در اطراف سیستم اندازگیری می کند.ابتدایی ترین نوع آن شیر انبساط ترمواستاتیک است که با اندازگیری دمای لوله در خروجی اواپراتور جریان را کنترل می کند و میزان جریان را تنظیم می کند تا دما را در نقطه موردنظر تنظیم کند.

قیمت فن کندانسور چیلر

استفاده از خنک کننده بدون یخ به طور متوسط بین 15-20 درصد باعث کاهش راندمان سیستم خنک کننده می شود.

که قابلیت نصب آن در داخل فضا نیز می باشد و این امر از یخ زدگی مینی چیلر در زمستان جلو گیری می کند.

و همچنین یک امر حیاتی، برای دستگاه محسوب میشود. چیلر رایج ترین دستگاه تهویه مطبوع می باشد به خصوص در ساختمان های مسکونی، تجاری و اداری از اندازه کوچک تا متوسط وجود دارد،مینی چیلر معمولا در قسمت بیرونی،روی سقف یا سطح زمین قرار دارند.دلیل این امر این است که چیلر و مینی چیلر هواخنک از برج خنک کننده استفاده نمی کنند،درعوض چیلر گرمای خودرا به هوای آزاد می ریزد بنابراین مینی چیلر نیاز به دسترسی هوای تازه زیادی دارند تا گرمای ساختمان را رد کند.

مبدل حرارتی پوسته و لوله: این نوع از مبدل، از رایج ترین نوع به شمار می آید و از تعدادی لوله که درون پوستهای استوانهای هستند تشکیل شده است.

چیلر فن کویل دیواری

در دستگاه هایی که به کاهش و کنترل دقیق دما نیاز باشد، استفاده از چیلرها و مینی چیلرها مناسب ترین گزینه خواهد بود.

برای رعایت تمام این موارد میبایست از کمپرسورهای نوع اسکرال یا روتاری در مینی چیلرها استفاده کرد که صدا و لرزش کم، مصرف پایین و ضریب عملکرد بالا دارند و تا توان 4/5HP نوع تکفاز آنها موجود میباشد.

از مینی چیلر معمولاً جهت تهویه مطبوع تابستانی مجتمعهای مسکونی، ویلاها، ساختمانهای اداری و تجاری استفاده میشود اما از مینی چیلر میتوان جهت کاربریهای صنعتی نیز استفاده کرد.

در مورد چنین اتاقی باید از سیستم دو لوله ای همراه با گرمایش به توسط المان حرارتی و یا از سیستم چهار لوله ای استفاده کرد .

فن کویل مینی چیلر

مینی چیلر یکی از انواع دستگاههای چیلر و سیستمهای تهویه مطبوع است که به دلیل ابعاد نسبتا کوچکی که دارند به چیلر های خانگی و یا چیلرهای آپارتمانی معروف هستند و جزو سیستم های تهویه لوکس برای مصارف مسکونی به شمار می روند.

در واقع مینی چیلرها نسبت به سایر سیستمهای سرمایشی انبساط مستقیم بیشتر دوستدار محیط زیست هستند. در ضمن مینی چیلرها کاربرد گسترده ای به عنوان خنک کننده دستگاه های صنعتی دارند.

فن دمنده چیلر

از سوی دیگر، بخار حاصله از ژنراتور در کندانسور دستگاه توسط آب برج خنک کننده، تقطیر و مجدداً به اواپراتور باز می­ گردد و در نتیجه سیکل برودتی دستگاه به همین ترتیب تکرار می­ شود.

فن کویل و چیلر

5.اواپراتور چیلرومینی چیلر:جایی است که آب سرد چیلر را تولید می کند و گرمای برگشتی حاصل از “آب سرد “به کندانسور ارسال می کند.

خرید فن چیلر

در شرایط هوای آلوده کلان شهرها کسانی که قصد دارند برای محیط کار یا محل زندگی خود سیستم تهویه مطبوع (HVAC) تهیه کنند انتظار دارند تا علاوه بر اینکه این دستگاه عمل سرمایش و گرمایش را بر عهد داشته باشد از طرفی هوای تازه و مطبوع نیز تولید کند ولی آیا فن کویل ها میتوانند هوای تازه نیز وارد هوای ساختمان کنند؟

تفاوت این دستگاه ها در جهت های پرتاب باد در فضا می باشد و با توجه به محل مورد استفاده، ممکن است از هر کدام از این سیستم ها استفاده شود.

چیلر فن کویل

در صورتی که این دستگاه به عنوان سیستم سرمایش صنعتی استفاده شود، آبی که در آن سرد شده است وارد یک دستگاه صنعتی یال مبدل حرارتی مورد نظر شده و دمای آن را کاهش می دهد.

خواندن
مسجد قزلّی خاستگاه قیام 29بهمن تبریز
قدرت گرفته از پارسیان لیرز

خرید چیلر فن کویل

علاوه بر مواردی که به عنوان تفاوت فن کویل و هواساز ذکر کردیم، این دو سیستم شباهت هایی نیز دارند.

فن کندانسور چیلر

چیلر،چیلر صنعتی و مینی چیلر هواخنک دارای یک کندانسور است که توسط هوای آزاد خنک میشود. هنگامی که مبرد چیلر وارد کندانسور میشود،در امتداد لوله های مس که برای آنها جنس آلومینیوم قرار دارد حرکت کرده و انرژی گرمایی خود را توسط فن های فوقانی به هوای آزاد منتقل می کند.

چیلر فن کویل سقفی

نکته اینجاست که مبرد موجود در اواپراتور به جای جذب گرمای هوا، درون مخزنی از آب قرار گرفته و با جذب حرارت از آب، آب را خنک می کند و این آب خنک شده به عنوان منبع سرمایش به فن کویل ها و هواسازهای داخل ساختمان و یا به یک دستگاه صنعتی منتقل و در آنجا با تبادل حرارت با محیط، هوا را خنک می کند.

• دستگاه فوق یک بسته کامل سرمایشی می باشد و بصورت تست شده و کامل تحویل می گردد. اما در مورد دستگاه های تهویه چه نکاتی مهم است که رعایت شود.

به همین دلیل آب گرم مورد نیاز فن کویل ها بهتر است که توسط دیگ آب گرم در موتور خانه یا توسط پکیج تامین شود.

مینی چیلر های یک پارچه در اصل یک پمپ حرارتی می باشند که می تواند آب گرم مورد نیاز در در زمستان را نیز فراهم نماید البته در بعضی مینی چیلر ها که گرمایش نیز می باشند با قرار دادن یک مشعل ( شعله ) عمل گرم کردن آب نیز انجام شده و آب گرم مورد نیاز فن کویل ها تامین می گردد. ​This content has be en ​do​ne with t he  help of GSA C on tent Gen er at᠎or D em over si᠎on​.

مینی چیلر های یک پارچه در اصل چیلر های کوچکی هستند که برای آپارتمان ها و ساختمانهایی که می خواهند سرمایش و حتی گرمایش مستقلی داشته باشند و مشکلات مربوط به موتورخانه مرکزی را تحمل نکنند به کار می رود. ᠎This da ta was g en erated ᠎wi th the he​lp of GSA  Con tent Gen er​ator DEMO!

همانطور که از نام این وسیله برمیاید، فن کویل شامل دو بخش اصلی فن و کویل می باشد. در ساخت مینی چیلرها علاوه بر قطعات اصلی از قطعات و کنترلآلات دیگری نیز استفاده میشود.

مینی چیلرها از چهار قسمت اصلی کمپرسور، کندانسور، اواپراتور و اکسپنشن ولو (شیر انبساط) تشکیل شدهاند. اکسپنشن ولو (شیر انبساط) در مینی چیلرها میتواند از نوع ترموستاتیک یا الکترونیکی باشد.

این روتورها در جهت خلاف هم دیگر می چرخند و گاز مبرد را به درون خود می مکند. جهت سرمایشهای فرآیندی، خنک،کاری تجهیزات و قالب،ها و کاربریهای متنوع دیگر استفاده میشود.

Conte​nt was g ener​ated with the help of G SA Con​te nt Gener​ator D em oversion.

گاز متراکم شده به کندانسور وارد می شود و توسط آب یا هوای محیط خنک شده و به صورت مایع در می آید که این مایع با عبور از شیر انبساط (اکسپنشن ولو) وارد خنک کننده یا همان اوپراتور میشود.

مبرد میانی وارد چیلر می شود، جایی که تا دمای معینی خنک / گرم می شود. مینی چیلر در سرمایش همانند چیلر بوده و همچنین مینی چیلر برای محیط های مسکونی تا زیربنا 500 متر و تجاری، اداری تا زیر بنا 300 متر استفاده می شود.

مینی چیلر های یکپارچه می توانند به صورت مستقل از هم برای هر طبقه یا واحد ساختمانی نصب شده و در مدار قرار می گیرند.سیستم مینی چیلر کاملا مستقل هستند و با هزینه مناسب جهت اجرا در پروژه های مسکونی ،تجاری و ویلایی میتواند مورد استفاده قرار گیرند.مینی چیلر یکی از سیستم های لوکس و مناسب جهت تهویه مطبوع هر واحد (50 الی 500 متر مربع)به حساب می آید که در ادامه به آنها اشاره میگردد.

این تجهیزات بخشی از سیستم تهویه مطبوع است که در تمامی ساختمان های تجاری، صنعتی و مسکونی کاربرد دارد. تنوع “پمپ گرما” یک نوع سیستم است که به عنوان بخاری و کولر عمل می کند.

اواپراتور در چیلر های تراکمی وظیفه خنک کردن آب در مدار برودتی ساختمان را بر عهده دارد بدین سان که در اواپراتور لوله های گاز مبرد و لوله های آب مدار برودتی قرار دارند و طی جریان تبخیر مایع برودتی و دریافت گرما توسط گاز آب سیستم خنک می شود.

خواندن
اقدام عملی در تخریب بنای مربوط به قوه قضاییه، حرکت در مسیر صیانت از اراضی ملی است
قدرت گرفته از پارسیان لیرز

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ مینی چیلر و داکت اسپلیت دوتا از سیستمهای تهویه مطبوع هستند که در سرمایش ساختمان های مسکونی و مکانهایی که نیاز به سرمایش مستقل دارند، بسیار مورد استفاده قرار میگیرند.

مقدار مبرد مورد استفاده در مینی چیلر در مقایسه با سایر سیستمهای تبرید مستقیم اندک است. ظرفیت پایین، سهولت در جابجایی، مصرف پایین برق و تولید سرما تا دمایهای پایین گاهاً تا زیر صفر استفاده از آنها را در صنایع به شدت گسترش داده است.

در واقع کافی است که به جای آب سرد، آب گرم تولید شده از یک پکیج گازسوز که می تواند هم نوع دیواری یا زمینی آن باشد و یا یک بویلر موتورخانه به فن کویل ها پمپاژ شود تا گرمایش مورد نظر نیز تامین گردد.

بدلیل فشار کمتر اواپراتور نسبت به کندانسور مایع تبخیر می شود که گرمای مورد نیاز این عمل تبخیر از اواپراتور تامین می شود، در نتیجه اواپراتور خنک می شود و پس از این فرایند گاز ناشی از تبخیر مجددا به کمپرسور بر می گردد.

عموماً کندانسور ظرفیت بالاتر از اواپراتور در چیلر به لحاظ انتقال حرارت دارد و این موضوع بیانگر این است که ظرفیت برج خنک کننده همواره بزرگتر از بار سرمایشی چیلر می باشد.

3.فن های کندانسور چیلر و مینی چیلر :این ها هوارا از روی کویل کندانسور مکش می کنند که از طرفین وارد می شوند و پس از عبور از فین ها هوا را از قسمت بالای واحد به سمت بالا و در فضای محیط بیرون می آورند.

مراجعه به مراکز معتبر فروش نیز از نکات مهم خرید مینی چیلر می باشد، چرا که در غیر اینصورت ممکن است در ریسک نداشتن گارانتی معتبر و همچنین بی بهره ماندن از خدمات پس از فروش قرار بگیرید.

و باید به صورت جداگانه خریداری شوند اما در شرکت آریاتهویه تمامی این قطعات داخل یونیت مینی چیلر است و مزیت آن این می باشد که کیت هیدرولیک در معرض باران و گردخاک قرارنگرفته و همچنین پمپ، منبع انبساط و کلیه تجهیزات کیت هیدرولیک هم جز گارانتی شرکت قرار می گیرد.

شرکت تهویه نوین ایرانیان مینی چیلر هایی با برند COOL WAVEبه بازار عرضه مینماید. بیشتر مینی چیلرهایی که در بازار وجود دارند از نوع تراکمی تبخیری هستند اما تعداد محدودی شرکت خارجی اقدام به طراحی و تولید مینی چیلر جذبی نیز نمودهاند که با توجه به گزارش سالیانه سایت علی بابا اقبال برای خرید این نوع مینی چیلرها بسیار کم بوده است.

 Artic le was g​enerated wi th t​he help of G᠎SA Con​tent  Generator​ Demover si on​.

چیلرها به صورت آب خنک، هوا خنک و تبخیری تولید و عرضه می شوند. مینی چیلرها به دلیل طراحی جمع و جور، به فضای کمتری برای نصب نیاز دارند.

به این صورت که دقیقا مشابه سیکل تبرید، گاز مبرد توسط کمپرسوری که با نیروی الکتروموتور به گردش در می آید، از طریق لوله کشی به کویل های واحد کندانسور پمپاژ شده و با عبور از کویل های پر پیچ و خم کندانسور و تبادل حرارت با محیط اطراف، کم کم به شکل مایع مبرد در می آید.

مجموعه ای از لوله های افقی از جنس مس می باشد که حاوی مبرد گرم است،توسط تعدادی ورق فلز نازک از جنس آلومینیوم (که به آن فین آلومینیوم می گویند)در محور عمودی احاطه شده است.به توزیع گرما از از لوله ها و هوایی که از طریق لوله های مسی و ورق های نازک آلومینیوم دمیده می شود ،کمک می کنند.

کندانسور هوایی در مینی چیلرها از تعدادی کویل مسی همراه با فین های عموما آلومینیومی تشکیل شده است که توسط یک فن های آکسیال بزرگ، این عملیات خنک کنندگی انجام میگیرد.

هنگامی که آب سرد تولید شده توسط مینی چیلر، وارد فن کویل می­شود، فرآیند سرمایش صورت خواهد گرفت. چیلر و مینی چیلر “آب خنک”تولید می کنند که توسط پمپ به هواساز و فن کویل منتقل می شود که گرما را از داخل محیط ساختمان گرفته وبه داخل سیستم گردش آب سرمایش منتقل می کند.آب سرمایش چیلر در حدود 7درجه سانتی گراد (44.6درجه فارنهایت) وارد هواساز ویا هواساز هایژنیک و فن کویل سقفی و،فن کویل کانالی ( داکت فن کویل ) می شود و تا زمانی که مبدل حرارتی هواساز یا فن کویل AHU/FCU را ترک می کند تا حدود 12درجه سانتی گراد (53.6درجه فارنهایت)افزایش می یابد و سپس راه خود را به چیلرکندانسور هوایی ومینی چیلر آپارتمانی باز میکند تا قبل از تکرار چرخه،این گرما را به جو بریزد.

خواندن
تک ناک برترین سایت نقد و بررسی و اخبار علمی و فناوری
قدرت گرفته از پارسیان لیرز

فن کویل سقفی) حدود 40% بیشتر از هزینه خرید، نصب و اجرای سیستم داکت اسپلیت برای واحد مسکونی مشابه و با برند مشابه می باشد.

به عنوان نمونه در یک سالن بزرگ تجاری یا اداری در صورتی که قصد داشته کل سالن را با دمای یکسانی گرم یا سرد نمایید بهترین گزینه داکت اسپلیت ها خواهند بود اما در یک ساختمان اداری یا مسکونی که از اتاق های متعددی برخوردار بوده و افراد درون هر اتاق نیز خواهان دمای هوای مختلفی می باشند نیاز است که از سیستم مینی چیلر و فن کویل یا سیستم چیلر مرکزی و فن کویل استفاده شده تا امکان تنظیم جداگانه دما وجود داشته باشد.

در این سیستم یک مولد گرمایی پشتیبان (B) نیز در نظر گرفته شده است. به طور کلی در بیش از ۹۵ درصد مواقع، مینی چیلرها به صورت تراکمی هوا خنک ساخته می شوند تا مشکلات برج خنک کننده به طور کلی حذف گردد.

این ویژگی مینی چیلرها فضای مناسب جهت اضافه کردن سایر تجهیزات مورد نیاز را در اختیار شما میگذارد. تفاوت مینی­ چیلر با چیلر در مدار هیدرولیکی است، چیلرها آب سرد جهت سیستم سرمایش را تولید می­کنند و جهت توزیع آب سرد باید پمپ مناسب در نظر گرفته شود.

از مینی چیلر جهت تهویه مطبوع در ساختمان های کوچک یا متوسط (مسکونی،تجاری،اداری) ترجیح داده می شوند،اخیرا بهبود کیفیت در ساختار چیلرها،از نوع چیلر مدولار و چیلر اسکرال برای تاسیسات بزرگ (هتل وپاساژ)را نیز ممکن می کند .چیلر هوا خنک به خصوص در مواردی که آب کافی نباشد یا آب بسیار گران باشد،ترجیح داده میشود.چیلر آب خنک دارای خازن خنک کننده آب متصل به برج خنک کننده هستند و معمولا برای نصب متوسط و بزرگ که آب کافی باشد ترجیح داده می شوند .علاوه بر این،آنها همچنین در مواردی که نیاز به عملکرد ثابت سیستم دارند،مستقل از دمای محیط (تهویه مطبوع صنعتی،تهویه مطبوع سیستم های دیجیتال و غیره)ترجیح داده می شوند،زیرا ظرفیت های چیلر آب خنک تحت تاثیر نوسانات دمای محیط قرار نمی گیرد.

نوع کندانسور در مینی چیلر میتواند از نوع هوا خنک یا آب خنک باشد اما بطور معمول برای کوچک کردن و یکپارچه کردن سیستم از کندانسور نوع هوایی در ساخت مینی چیلر استفاده میشود.

توجه داشته باشید که بخار آب موجود در کندانسور با فشاری معادل ۱/۰ اتمسفر به حالت مایع در آمده و در قسمت خنک کننده با فشاری برابر ۰۱/۰ اتمسفر مجدد به شکل بخار تبدیل می شود.

همانطور که مبرد انرژی حرارتی خود را منتقل می کند،شروع به جمع شدن به صورت مایع میکند.تا زمانی که مبرد از کندانسور خارج شود،مایع اشباع شده با فشار بالا ،درجه حرارت متوسط خواهد بود.

شما در این قسمت می توانید مشخصات فنی و تصاویر و قیمت و اطلاعات فروش انواع مختلف مینی چیلر تراکمی هوا خنک (کندانسور هوایی) را مشاهده و مقایسه و خرید نمایید.

دربازگشت “آب سرد” گرم شده در جایی وارد اواپراتور میشود که از کنار سطح خارجی لوله های داخلی که حاوی مبرد است عبور می کند ،سپس در انتهای مخالف خارج می شود و انرژی گرمایی خودرا پس داده است.مبرد تنها مایعی است که در هر یک از اجزای چیلر و مینی چیلر حرکت می کند.فشار،دما،آنتالپی و آنتروپی آن را هنگام حرکت در اطراف چیلر تغییر داده و گرما را از آب خنک کننده اواپراتورچیلر گرفته و هوای گرم را توسط کندانسور هوایی چیلربه هوای آزاد انتقال می دهد.

مایعی که فشار از روی آن برداشته شده، به سرعت با گرفتن گرما تبخیر می شود. به علاوه اين كه این نوع از کمپرسورها را در شرایط کاری گوناگون می توان به کار گرفت.

معمولا مینی چیلر ها یک چیلر هوا خنک هستند که با خنک کردن آب در اواپراتور آنرا به داخل ساختمان منتقل می کنند و این آب با چرخش در فن کویل ها عمل خنک کاری ساختمان را انجام می دهد.

چرا که با توجه به ارزان قیمت بودن گاز در ایران نسبت به برق این روش برای بسیار به صرفهتر و معقولتر خواهد بود.

برای کسانی که هر گونه نگرانی در مورد دقیقا کجا و همچنین راهنمایی در مورد چگونگی استفاده از فن چیلر ، شما احتمالا می توانید با ما در صفحه وب تماس بگیرید.

درباره ی admin_asooweb

مطلب پیشنهادی

آموزش نصب و پیکربندی و استفاده از Git در لینوکس ایرانیکا سرور

» درج کنیم. برای مثال، اگر بخواهیم مقدار متغییر را ببینیم، از دستور «» استفاده …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *