بررسی حشرات با تجزیه و تحلیل دی ان ای های موجود در هوا

 حشرات  ,اخبار علمی ,خبرهای علمی

محققان با استفاده از یک دستگاه مکش هوا و چرخاندن هوای جمع‌آوری شده در آب با هدف جذب ذرات دی ان ای توانستند اطلاعات منحصر به فردی در مورد حشرات جمع‌آوری کنند. 

به گزارش مهر به نقل از نیواطلس، پیش از این با تجزیه و تحلیل دی ان ای های موجود در آب، مشخص شده بود چه گونه‌های جانوری و زیستی در مایعات زندگی می‌کنند. حالا برای اولین بار یک گروه علمی با تجزیه و تحلیل DNA یافت شده در هوا، بررسی حشرات را به شیوه‌ای منحصر به فرد انجام داده است.

 

دی ان ای های زیست محیطی یا ای دی ان ای ها از طریق مدفوع، پوست جداشده از بدن یا سایر مواد بیولوژیکی قابل دسترسی هستند و به طور مداوم در محیط اطراف پراکنده می‌شوند.

 

محققان انگلیسی در سال‌های اخیر ای دی ان ای های آبزیان را جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل کرده‌اند تا ببینند چه نوع مرجان‌هایی در اطراف صخره‌ها وجود دارند و آیا کوسه‌های سفید بزرگ در برخی مناطق هستند یا نه.. آنها همچنین eDNA انسان‌های اولیه را در خاک جمع‌آوری شده از غارهای اروپا پیدا کرده‌اند.

 

در آخرین مطالعه، تیمی از دانشگاه لوند به سرپرستی دکتر فابیان راجر به جستجوی eDNA حشرات در نمونه‌های هوای جمع‌آوری‌شده در سه مکان در سوئد پرداختند. به طور کلی، دانشمندان موفق شدند ۸۵ گونه مختلف حشره را شناسایی کنند که شامل انواع مختلف پروانه، زنبور عسل، سوسک، مگس، مورچه و زنبور بودند.

 

eDNA برخی از حیوانات مهره‌دار، مانند پرندگان و پستانداران، نیز در هوا وجود داشت. با این حال، اگرچه تجزیه و تحلیل eDNA منجر به شناسایی برخی از گونه‌های حشرات شد که در سایر تکنیک‌های پیمایش سنتی نادیده گرفته شده بودند، اما برخی از آن‌ها نیز بدین شیوه شناسایی نشدند که از جمله آنها می‌توان به ده‌ها گونه پروانه اشاره کرد. از همین رو مکش هوا و انتقال آن به آب به عنوان یک روش بهتر به کار گرفته شد و انتظار می‌رود با ارتقای این روش در آینده گونه‌های جانوری و زیستی بیشتری شناسایی شوند.

 

خواندن
آب باران آنقدر که فکر می‌کنید تمیز نیست!/ یافته‌های عجیب محققان در ابرهای آسمان
قدرت گرفته از پارسیان لیرز

درباره ی admin_asooweb

مطلب پیشنهادی

آب باران آنقدر که فکر می‌کنید تمیز نیست!/ یافته‌های عجیب محققان در ابرهای آسمان

مجموعه: گزارشهای علمی   مطالعات جدید نشان می‌دهد که حتی ابرها نیز حامل باکتری‌های مقاوم …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *