ویژگی ها و کاربردهای اثر انگشت انسان

تشخیص اثر انگشت, عکس اثر انگشت, شناسایی اثر انگشت

ساختمان اثر انگشت

 

اثر انگشت شما در مورد شما چه می گوید 

هدف از نگارش این محتوا آشنایی شما با اثر انگشت و کاربرد های آن است. حال اگر تمایل دارید که اطلاعات خود را در این زمینه افزایش دهید می توانید با ما در ادامه مطلب همراه باشید.

مقدمه ای درباره اثر انگشت

بدون شک، همه شما با اثر انگشت آشنا هستید و شاید این جمله را شنیده باشید، که اثر انگشت هیچ انسانی بر روی کره خاکی شبیه به هم نمی باشد. به عبارت دیگر می توان گفت اثر انگشت هر انسانی منحصر به فرد است، حتی اگر آن دو نفر، دو قلو یکسان باشند.

 

نکته قابل توجه دیگر در مورد اثر انگشت این است، این پدیده، هرگز در طول زمان تغییر نخواهد کرد و تا پایان عمر انسان، ثابت می ماند. این ویژگی مهم اثر انگشت، سبب شده در تمام امور احراز هویت، اثر انگشت یک مرحله بسیار مهم باشد.

حال اصلا اثر انگشت چیست؟ چه ویژگی هایی دارد؟ برای یافتن پاسخ با ما همراه باشید.

 

اثر انگشت چیست؟

به برجستگی های ریز، که در لایه اپیدرم پوست دست ها و پاها وجود دارد و با چشم غیر مصلح قابل دیدن هستند، اثر انگشت می گویند. ترشحات چربی که در زیر پوست ایجاد می شوند، باعث ماندن جای اثر انگشت بر روی سطوح صاف است. همچنین عوض نشدن اثر انگشت فرد در طول عمر را می توان به عنوان یک امضا یا یک ابزار برای تشخیص هویت نام برد. از آنجایی که هیچ دو انسانی در دنیا، اثر انگشت یکسانی ندارند باید گفت این روش احراز هویت، از دقتی 100 درصدی برخوردار است.

 

نکته ی قابل توجه در مورد اثر انگشت این است که، یک پدیده ای ارثی – محیطی می باشد. که هر چیزی قبل از تولد می تواند روی اثر انگشت تاثیر بگذارد، مانند: پیچیدن بند ناف دور گردن نوزاد، فشار روحی و روانی بر روی مادر، درد زایمان.

 

ساختمان اثر انگشت, اثر انگشت چیست, اثر انگشت انسان

تاریخچه اثر انگشت

 

تاریخچه اثر انگشت

تاریخ نگاران می گویند پیشینه ی اثر انگشت به هفت هزار سال قبل از میلاد مسیح برمی گردد. در آن دوره، کوزه گران چینی برای ثبت کردن آثار خود از اثر انگشت شست دستشان استفاده می کردند. در کتاب جامع التواریخ که آثار یک تاریخ نگار ایرانی به نام (رشیدالدین فیض الله همدانی) بیان شده، چینی ها در گذشته از اثر انگشت برای احراز هویت خود استفاده می کردند. همچنین آثار و شواهدی در بررسی های بابل پیدا شده که مربوط به هزاره ی دوم ، ذکر شده صفحه هایی از گل وجود داشت که اثر انگشت افراد را ثبت می کردند. 

 

بد نیست بدانید، از زمانی که کاغذ و ابریشم در چین روی کار آمد، با فشردن دست بر روی اسناد پیمان های رسمی، مهر را به وجود آورد. یک بازرگان عرب در850 سال قبل از میلاد، به نام ابو زید حسن، شاهد قانونی شدند سند های وام چین بوده است. به دنبال همین موضوع چندین هزار سال ژاپنی ها برای رسمی کردن اسناد خودشان شیوه چینی ها را به کار بردند.

 

تاریخ نگار ایرانی در کتاب جامع التواریخ بیان کرده است که چینی ها با استفاده از اثر انگشت افراد را شناسایی می کردند و توضیح داد، که اثرانگشت دونفر هیچ گاه با هم برار نمی باشد. لذا  در این مدت ایرانیان برای ثبت کردن و مهر کردن اسناد از اثر انگشت شست دستشان استفاده می نمودند.

 

در اوایل قرن بیستم برای روش هایی برای تحقیقات جنایی در غرب با گرایش از تمدن شرق تداول یافت. در آن زمان برای تشخیص هویت، با جوهر خاصی، تصویر هر 10 انگشت را ثبت می کرند. بد نیست بدانید در پایان دهه 1960 انقلاب صنعتی در تشخیص اثر انگشت به وجود آمد، که سیستم ثبت اثر انگشت زنده (به روش الکترونیکی) نام داشت.

 

همچنین پایگاه های داده از اثر انگشت اشخاص به وجود آمد،که این فناوری هر روز پیشرفت های زیادی می کرد یکی از آن ها پیدا کردن سری و با دقت زیاد اثر انگشت فرد مورد نظر از بین دیگر افراد بود.

 

تحقیقات علمی اثر انگشت

همانطور که در مقدمه ذکر کردیم، اثر انگشت در زمان بدو تولد شکل میگیرد و درد ها و شرایط مادر بر روی آن تاثیر میگذارد و بعد از تولد اثر انگشت ثابت میماند. 

اغلب در بین همه موضوعات، افرادی هستند که مخالفت می کنند. وقتی برای اولین بار از انگشت نگاری برای تشخیص هویت استفاده شد، وکلای دادگستری مخالفت کردند، به این منظور که شاید اثر انگشت چند انسان مشابه باشد.

 

اما در این میان انسان شناس معروف انگلیسی (فرانسیس گالتون) با تحقیق و بررسی های خود راجب وراثتی بودن ثابت کرد که نقوش اثر انگشت توارثی نیست و هر شخصی عصر انگشت منحصر به فرد خود را دارد. بد نیست بدانید فورژ دانشمندی که در سال 1792 تحقیقاتی در مورد ازدواج های فامیلی انجام داده است و تا سه نسل بعد آن را پیگیری کرد، اما بعد از این همه بررسی و تحقیق به این نتیجه رسید که اثر انگشت نمی تواند مشابه باشد.

 

اسکن اثر انگشت, تصاویر اثر انگشت, راز های اثر انگشت

کاربردهای اثر انگشت انسان

 

کاربرد اثر انگشت

یکی از پرکاربرد ترین و امن ترین روش ها برای تشخیص هویت، اثر انگشت می باشد. امروزه به دلیل قیمت مناسب و راحت فراهم کردن تجهیزات آن بسیار مورد استفاده قرار می گیرند. مانند:

1- تلفن همراه: یکی از مهم ترین کاربردهای اسکن انگشت، میتوان باز و بسته کردن قفل گوشی بدون نیاز به رمز عبور یا الگو نام برد. همچنین با استفاده از اپلیکیشن، یا انجام برخی تنظیمات داخل گوشی، می توانیم فایل های شخصی یا برنامه های حساس را مجهز به اسکن اثر انگشت کنیم.

 

2- رایانه و لپ تاپ : بد نیست بدانید اثر انگشت در رایانه ها و امنیت برنامه های الکترونیکی اهمیت بسیاری دارند. مانند: حسگر های اثر انگشت که برای ورود و شناسایی در لپ تاپ و رایانه استفاده می شود. هر چند که اغلب هکرهایی هستند که با استفاده از تقلب، بعضی این حسگر ها را دور بزنند ولی بدون شک چیزی از اهمیت این سیستم در امنیت وسایل الکترونیکی کم نکرده است.

 

3- بانکداری:  به دلیل استفاده زیاد از اپلیکشین های بانکداری در تلفن های همراه، به منظور بیشتر شدن امنیت اطلاعات، اهمیت این فناوری چند برار شده است. همین طور در کشور های مختلف بانک ها مجهز به دستگا های خودپردازی هستند که اثر انگشت را اسکن می کنند و نیازی دیگر به رمز عبور نیست و به راحتی میتوانند تراکنش خود را انجام دهند.

 

4- بیمارستان ها: برای حفظ اطلاعات بیماران از سیستم های امنیتی اثر انگشت استفاده می کنند تا مطمئن بشوند فقط کارمندان خود به ان دسترسی دارند.

 

5- خودرو های شخصی: فناوری جدیدی در صنعت خودرو به وجود آمده است که به آن بیومتریک گفته میشود. این فناوری هر روز در حال پیشرفت و گسترده شدن است مانند: حسگرهایی که با استفاده از اثر انگشت خودرو را روشن میکند.

 

6- مدارس: امروزه این سیستم پیشرفته به مدارس هم راه یافته است. بسیاری از کشورها در مدارس خود از اسکن اثر انگشت استفاده میکنند که باعث حفظ و امنیت مدارس می شود. طراحی این سیستم برای معلمان، دانش آموزان، والدین و سرپرستان می باشد که با آن میتوانند حضور و غیاب، تهیه ژتون و ….انجام دهند.

 

7- سالن های ورزشی: اغلب می دانیم برای رفتن به سالن های ورزشی باید از کارت عضویت استفاده کنیم.اما اعضای باشگاه با گذاشتن کارت خود در اختیار دیگران محیط باشگاه را نا امن می کنند. به همین دلیل برخی از مسئولین سالن های ورزشی، برای حفظ امنیت باشگاه از اسکن های اثر انگست استفاده نموده اند. 

 

کاربردهای اثر انگشت انسان, ویژگی های اثر انگشت انسان, سنسور اثر انگشت

اسکن اثر انگشت

 

8- استخدام کاکنان: شرکت ها و کمپانی های بزرگ برای بررسی اطلاعات و سابقه کارمندان جدید خود، به منظور جلو گیری از مشکل های احتمالی مجهز به سیستم اسکن اثر انگشت هستند. همچنین کاربرد دیگر آن، حضور و غیاب کارمندان می توان نام برد.

 

سخن پایانی

لازم به ذکر است که بگوییم، اثرانگشت فناوری جدیدی نیست، اما هر روز در حال پیشرفت در زمینه های گوناگون است. همچنین رمزها و قفل ها، در دنیای امروز کاربرد دارند اما اثر انگشت به دلیل سطح پیشرفته تری در حفظ امنیت کاربران، استفاده بیشتری می شود. که ما برخی از رایج ترین ها را در این مقاله به کار بریم.

 

گردآوری : بخش علمی بیتوته 

 

خواندن
چگونه آب آشامیدنی شما تصفیه می شود؟ (مراحل تصفیه آب)
قدرت گرفته از پارسیان لیرز

درباره ی admin_asooweb

مطلب پیشنهادی

دمای اتاق ایده آل برای خواب در زمستان و تابستان چقدر است؟

مجموعه: آیا می دانید ؟ دمای مناسب اتاق خواب در تابستان و زمستان     دمای …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *