ارتباط پشم گوسفندان با صفحات خورشیدی!

صفحات خورشیدی ,اخبار علمی ,خبرهای علمی

یک مطالعه جدید نشان داده است که چرای دام زیر صفحات خورشیدی می‌تواند کیفیت و کمیت پشم آنها را بهبود ببخشد.

به گزارش ایسنا و به نقل از آی‌ای، مسطح بودن، وسعت زیاد و گرفتن مقدار مناسبی از نور خورشید، اینها سه شاخص بزرگ برای زمینی هستند که برای قرار دادن صفحات خورشیدی مناسب است. اما دام‌ها نیز در چنین زمین‌هایی رشد می‌کنند و به همین دلیل است که تولیدکنندگان انرژی خورشیدی اغلب زمین‌های کشاورزی را اجاره می‌کنند تا مزارع خورشیدی خود را در آنها راه‌اندازی کنند.

 

انرژی خورشیدی می‌تواند مزایای زیست محیطی زیادی را به همراه داشته باشد، اما توسعه آنها به قیمت کاهش تولیدات دام و کشاورزی تمام می‌شود.

 

اکنون بر اساس یک گزارش، مشخص شده است که طی ۴ سال پس از نصب سایت‌های خورشیدی در مزارع “نیو ساوث ولز” در استرالیا، چریدن گوسفندان زیر پنل‌های خورشیدی منجر به تولید پشم بهتر و بیشتری از جانب آنها شده است.

 

کشاورزان این را یک وضعیت کاملا برد-برد توصیف می‌کنند، زیرا گوسفندها با خوردن گیاهانی که زیر این صفحات خورشیدی قرار دارند، کمک می‌کنند تا کارایی این صفحات با رشد گیاهان و سایه‌اندازی آنها روی صفحات خورشیدی از دست نرود و در عین حال، پنل‌ها نیز از خشک شدن خاک جلوگیری می‌کنند و سایه ایجاد می‌کنند.

 

علاوه بر این به گفته برخی از پرورش دهندگان دام، چرای گوسفند در مزارع خورشیدی منجر به افزایش کیفیت و کمیت پشم آنها نیز شده است.

 

برای مثال، “تام وارن” دامپرور و کشاورز استرالیایی، بخش‌هایی از زمین خود را به یک شرکت تولید انرژی خورشیدی اجاره داده است که در آن حدود ۲۵۰ میش و قوچ در میان صفحات خورشیدی چرا می‌کنند. وی می‌گوید، اجاره دادن زمینش به این شرکت برای راه‌اندازی مزرعه خورشیدی و چرای دام در آنجا موجب افزایش درآمد وی شده و “گنجایش برد” زمین نیز تقریباً ۲۵ درصد افزایش یافته است.

 

گنجایش برد یا ظرفیت برد(Carrying capacity) به حداکثر میزان جمعیت یک گونه بیولوژیکی در محیط‌ زیست، اطلاق می‌گردد که با توجه به میزان مواد غذایی، زیستگاه، آب آشامیدنی و سایر نیازهای موجود در محیط بتواند به‌ طور نامحدود ادامه یابد. “ظرفیت برد” در ابتدا برای تعیین تعداد جانورانی مورد استفاده قرار می‌گرفت که می‌توانستند از یک قسمت از زمین، بدون از بین بردن آن استفاده کنند، ولی بعدها این مفهوم به سایر جمعیت موجودات زنده همچون جمعیت‌های انسانی نیز توسعه پیدا کرد.

 

“وارن” در حالی که متوجه افزایش کمیت پشم دام خود نشده است، اذعان کرد که کیفیت آن بهبود یافته است.

 

وی گفت: این به خاطر شرایطی است که دام‌های من در آن زندگی می‌کنند. پشم دام من اکنون نسبتا تمیز، بدون سوختگی و بدون گرد و غبار است. آلودگی این پشم بسیار بسیار کم است و صفحات خورشیدی از آن در برابر نور خورشید محافظت می‌کنند.

 

علاوه بر تمام این‌ها، گله‌ی او تقریباً در تمام سال‌های خشکسالی می‌توانست بچرد، زیرا آبی که صبح‌ها روی صفحه‌های خورشیدی مانند شبنم جمع می‌شد و به روی خاک می‌چکید، مراتع زیر خود را سبز نگه می‌داشت.

 

در عین حال، یک دلال پشم نیز در این منطقه اظهار داشته که چرای حیوانات زیر صفحات خورشیدی برای او پشم‌های بسیار بهتری داده است.

 

وی می‌گوید: در واقع بسیار شگفت انگیز است. برخی از پشم‌ها فوق العاده به نظر می‌رسند. آنها به طور تصاعدی در حال رشد هستند و کیفیت آنها جزو پنج درصد برتر در منطقه است.

 

البته این گزارش‌ها باید با مطالعات متعدد در مقیاس بزرگ پشتیبانی شوند تا مشخص شود که آیا می‌توان با کمترین اثرات زیست‌محیطی به هم‌زیستی کشاورزی و انرژی خورشیدی دست یافت؟ سپس می‌توان مطالعات بیشتری در مورد هم‌زیستی انرژی خورشید و انرژی باد با کشاورزی نیز انجام داد.

 

در همین حال، دانشمندان در حال کار بر روی مفهوم “کشاورزی ولتائیک”(agrivoltaics) هستند، جایی که فناوری خورشیدی با کشاورزی سنتی تلاقی پیدا می‌کند. در این سیستم‌ها، صفحات خورشیدی در سطح بالاتری نصب می‌شوند تا گیاهان بتوانند در زیر آنها رشد کنند و بهره‌وری زمین را به حداکثر برسانند.

 

یک مطالعه از سوی محققان دانشگاه “آریزونا” بر اساس بررسی دقیق ورودی نور خورشید، دمای هوا و رطوبت نسبی دریافت که زمین‌های زراعی کنونی دارای پوشش‌های زمینی با بیشترین پتانسیل انرژی خورشیدی هستند.

 

 

خواندن
نازکترین ورق با خواص فروالکتریک ساخته شد
قدرت گرفته از پارسیان لیرز

درباره ی admin_asooweb

مطلب پیشنهادی

رونمایی از جدیدترین سگ رباتیک چین

مجموعه: نوآوری و کشفیات علمی شرکت دیپ روبوتیکس (Deep Robotics) از عرضه جدیدترین سگ رباتیک …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *