کاهش ۶۱ درصدی درآمد مالیات بر دخانیات در بودجه ۱۴۰۱ / لزوم ورود شورای نگهبان

[ad_1]

اگرچه وزارت بهداشت تاکید کرده است که ساختار مالیاتی قانون کنترل دخانیات ناقص است و جنبه درآمدی آن مهمتر از کاهش مصرف دخانیات است، مجلس اخیراً به حذف تبصره 6 جدول 7 در خصوص افزایش مالیات دخانیات رای داد. سال آینده از این محل شاهد کاهش 61 درصدی درآمد دولت خواهیم بود.

گزارش ایسناتا دی ماه سال جاری و لازم الاجرا شدن قانون دائمی مالیات بر ارزش افزوده، ردیف های مالیاتی سیگار شامل درصدهای مندرج در ماده 73 قانون برنامه ششم توسعه، 15 درصد قانون ارزش افزوده مصوب 1387 و قسمت و تبصره 6 می باشد. بودجه 1400 برای هر نخ سیگار تولید داخلی با نشان ایرانی 250 و بین المللی 500 ریال، هر بسته 50 گرمی تنباکو داخلی 33000 ریال و تنباکو وارداتی 100000 ریال با درآمد حدود 70000 میلیارد ریال بوده است. .

با حذف بند و تبصره 6 بودجه سال 1400، با تصویب قانون ارزش افزوده، کمیسیون تلفیق تبصره ای را برای جبران کاهش درآمد مالیاتی دخانیات دولت در لایحه بودجه سال 1401 تصویب کرد. بر اساس این مصوبه از ابتدای سال 1401 قیمت خرده فروشی هر نخ سیگار تولید داخل با برند ایرانی 230 تومان، تولید داخل با برند بین المللی 800 تومان و هر نخ سیگار وارداتی 1500 تومان، هر بسته 50 گرمی است. تنباکوی داخلی و وارداتی 30000 تومان می باشد که باید به عنوان هزینه اضافه شود.

این موضوع با انتقاد تولیدکنندگان از آنچه که احتمال افزایش قاچاق محصولات دخانی نامیدند به دنبال داشت و نمایندگان مجلس در هفتمین جلسه اسفندماه مجلس شورای اسلامی به حذف کامل آن رای دادند.

اما وزارت بهداشت بارها تاکید کرده که ساختار مالیاتی قانون کنترل دخانیات ناقص است و جنبه درآمدی آن مهمتر از کاهش مصرف دخانیات و جبران کاستی های ساختار موجود در ردیف های بودجه سنواتی است. مالیات مضاعف برای این محصول ناسالم اما اخیراً این موضوع تحت الشعاع نبود کل تبصره الحاقی (بند الحاقی 7 تبصره 6 افزایش مالیات بر دخانیات) قرار گرفته و در نتیجه در سال بعد درآمد مالیات بر دخانیات دولت کاهش می یابد.

خواندن
با واردات ۵۰ هزار دستگاه خودرو سواری نیز موافقت شده است
قدرت گرفته از پارسیان لیرز

در این مورد، این خبر را مهندس بهزاد ولی زاده، رئیس دبیرخانه ستاد ملی مبارزه با دخانیات وزارت بهداشت به ایسنا اعلام کرد.: در جلسه 17 اسفندماه مجلس شورای اسلامی، تبصره 7 با ارقام تعدیل شده طرح قبلی به کل بودجه سال 1401 اضافه شد، اما اعلام شد که دو سوم نمایندگان حاضر در صحن به آن رای خواهند داد. تصویب. آن دو سوم آرا برای چه بود؟ اگر پیشنهاد مذکور برخلاف اسناد بالادستی و قانون ارزش افزوده بود، چرا این موضوع از همان ابتدا در جلسه قبلی مجلس در اوایل اسفندماه مطرح نشد؟

وی افزود: 56 درصد از نمایندگان حاضر در جلسه به پیشنهاد کمیسیون تلفیق (بند الحاقی 7 تبصره 6 در خصوص افزایش مالیات دخانیات) رای مثبت دادند اما از آنجایی که اعلام شد نیاز به رای دوسوم است متاسفانه تعداد اعضای حاضر در جلسه دو سوم آرا رای ندادند و این پیشنهاد رد شد.

وی تاکید کرد: در ماده 55 قانون ارزش افزوده آمده است که ماده 73 قانون برنامه و بند ب ماده 69 قانون الحاق پس از تصویب قانون ارزش افزوده ملغی می شود اما در کدام ماده از این قانون آمده است که هیچ قانون باید افزایش یابد مالیات تصویب شود؟ در پیشنهاد کمیسیون تلفیق افزایش مالیات به هیچ یک از مواد قانونی لغو شده اشاره نشده است. از آنجایی که به استثنای تبصره 6 قانون بودجه سال 1400 پس از تصویب قانون ارزش افزوده حذف شد، با حذف تبصره الحاقی (بند الحاقی 7 تبصره 6 در خصوص افزایش مالیات دخانیات) در قانون بودجه سال 1401، درآمد پیش بینی شده است. مبلغ 32 میلیارد تومان از محل بودجه دولت کاهش یافت. نسبت به درآمد 1400 از این محل، دولت در این بخش حداقل 4775 میلیارد تومان معادل 61 درصد کسری بودجه خواهد داشت. بر این اساس، نهادهای نظارتی و نماینده قانونی مجلس و دولت باید در مورد آرای دو سومی مجلس اظهار نظر کنند و توضیح دهند که چه مغایرتی بین قانون ارزش افزوده و تبصره بودجه پیشنهادی وجود دارد که منجر به دو سوم آرا شده است؟

خواندن
تزریق نقدی ارز به اقتصاد افغانستان؛ دومین محموله دلار آمریکا به کابل رسید
قدرت گرفته از پارسیان لیرز

ولی زاده افزود: قرار بود قانون در قانون ارزش افزوده قوانین را درج کند و زمانی که این محاسبات انجام شد، تبصره ای در مورد بودجه نداشتیم و تنها 15 درصد ارزش افزوده قانون قدیم گرفته شد. با در نظر گرفتن درصدهای مندرج در ماده 73 قانون برنامه ششم. یعنی حداقل نرخ به طور متوسط ​​15 درصد از قیمت خرده فروشی این محصولات کشنده. اما قدرت بند 69 ماده 69 قانون الحاق که مستثنی شده بود بسیار بیشتر از این ارقام است. در واقع نمایندگان در کمیسیون تلفیق 40 هزار میلیارد تومان پیشنهاد دادند و با توجه به اینکه این قوانین از نظر ارزش افزوده حذف شده است و فقط قانون ارزش افزوده نمی تواند درآمدهای بودجه را از محل این قانون کسر کند. و این برخلاف اصل 75 قانون اساسی است. قانون اساسی می گوید که اگر هر طرح یا پیشنهادی باعث کاهش درآمد دولت شود، باید طرح جایگزین پیشنهاد شود یا منابع از منابع دیگر در دسترس باشد. دولت در حال حاضر با کسری بودجه مواجه است و اصل 75 قانون اساسی رعایت نشده است.

وی تاکید کرد: با حذف تمامی تبصره الحاقی (تبصره ۷ الحاقی تبصره ۶ در خصوص افزایش مالیات بر محصولات دخانی) کاهش درآمد دولت در این حوزه را خواهیم داشت. درآمد حاصل از قانون مالیات بر ارزش افزوده در ردیف متناظر قانون بودجه سال 1401 معادل 2300 میلیارد تومان است در حالی که دولت در سال 1400 قبل از وضع قانون مالیات بر ارزش افزوده حدود 6000 میلیارد تومان از مالیات بر دخانیات درآمد داشته است. با توجه به اینکه این رقم برای سال آینده 2 هزار و 300 میلیارد تومان برآورد می شود، یعنی دولت در این حوزه 61 درصد کاهش درآمد خواهد داشت که اگر رقم پیشنهادی کمیسیون تلفیق را در نظر بگیریم، بیش از 30 هزار تومان است. بیلیون. تومان در مقایسه با درآمد مقرر در بند ت ماده ۲۶ قانون ارزش افزوده موجب کاهش درآمد می شود. در این راستا لازم است مراجع نظارتی و شورای نگهبان به موضوع بپیوندند و وضعیت را به دقت بررسی کنند، سلامت کشور وضع مالیات و عوارض برای کالاهای مضر برای سلامت بوده است.

خواندن
دیدار وزیر خارجه با همتایان آلمانی،هلندی،قطری،هندی و بوسنیایی خود
قدرت گرفته از پارسیان لیرز

وی افزود: ما تمام تلاش خود را از نظر حوزه سلامت انجام دادیم و در مورد مضرات دخانیات اطلاعاتی را اعلام کردیم و ریالی از نظر درآمدی از این بحث در برنامه کنترل دخانیات پیش بینی نشده بود. از این پس دولت باید مطالبات خود را برای کاهش درآمدها مطرح کند. وزارت بهداشت به دنبال کسب درآمد از محل مالیات بر دخانیات نبود و بدون تخصیص هیچ گونه منابعی از سوی دولت برای کاهش مصرف دخانیات اقدام کرد.

انتهای پیام/

[ad_2]
source

درباره ی admin_asooweb

مطلب پیشنهادی

چاپ پرچم ساحلی سوریه (10)

چاپ پرچم ساحلی بادبانی انواع پرچم ساحلی بادبانی     در هم اکنون حاضر، چاپ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *