ارزیابی سفیر روسیه درباره دستاوردهای سفر رئیس‌جمهور ایران به مسکو

[ad_1]

سفیر فدراسیون روسیه در ایران سفر اخیر رئیس جمهور کشورمان به مسکو را نقطه عطفی در روابط دو کشور دانست و گفت: روسیه در حال بررسی پیشنهادهای ایران برای توسعه روابط تجاری و اقتصادی است.

به گزارش ایسنا، لوان جاگاریان سفیر روسیه در جمهوری اسلامی ایران در گفت وگو با ریانووستی درباره سفیر اخیر ابراهیم رئیسی رئیس جمهور کشورمان در مسکو و دیدار با همتای روس خود گفت: در این سفر موضوعاتی مورد بحث و بررسی قرار گرفت. ” من با ارزیابی رسانه های ایرانی موافقم که می گویند این سفر نقطه عطفی در روابط دوجانبه تهران و مسکو است.

وی افزود: محوریت دولت کنونی ایران روابط با همسایگان و شرق است که ممکن است کشورهایی مانند روسیه و چین را در برگیرد اما این به معنای عدم همکاری ایران با کشورهای غربی نیست. اما برخلاف دولت قبلی ایران، دولت آقای رئیسی به سمت شرق است.

جاگاریان با بیان اینکه روسیه در دسامبر 2021 متن پیش نویس جدید توافقنامه اصول روابط دو کشور را دریافت کرد، گفت: مسکو در حال حاضر در حال ارزیابی جنبه های مختلف پیشنهادات ایران و بررسی آنها در وزارتخانه های مختلف است. طبیعتا این کار زمان می برد.

وی افزود: سپس با در نظر گرفتن تمامی ملاحظات دریافتی، آماده خواهیم بود تا پیش نویس سند اصلاح شده را برای بررسی بیشتر به همکاران ایرانی ارائه دهیم. در حال حاضر دلیلی برای جلوگیری از انعقاد یک توافق جدید نمی بینم.

این دیپلمات روس همچنین درباره احتمال سفر ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه به تهران و برگزاری نشست سه جانبه ایران، روسیه و ترکیه درباره سوریه در چارچوب مذاکرات آستانه گفت: موضوع سفر پوتین به ایران مورد بحث قرار نگرفت. تا زمان بحث، روسیه و ترکیه همچنان در دستور کار مذاکرات آستانه که در ایران برگزار می شود، باقی می مانند.

خواندن
نقش حوزه های علمیه اهل سنت در توسعه فرهنگ وحدت
قدرت گرفته از پارسیان لیرز

وی همچنین با اشاره به همکاری‌های نظامی-فنی ایران و روسیه خاطرنشان کرد: این همکاری‌ها کاملاً با قوانین فدراسیون روسیه، الزامات بین‌المللی روسیه و رژیم‌های منع اشاعه منطبق است. سابقه همکاری نظامی-فنی ایران و روسیه پنجاه سال است. طی سالیان متمادی، تماس‌های مستمری بین دو کشور در این حوزه حساس با هدف همکاری‌های سودمند متقابل و با در نظر گرفتن منافع دو طرف برقرار بوده است.

جغاریان تاکید کرد که سفر اخیر آقای رئیسی به روسیه بی شک انگیزه جدیدی به همه ابعاد روابط دوجانبه از جمله همکاری های نظامی-فنی خواهد داد.

سفیر روسیه ادامه داد: ایران با در نظر گرفتن پتانسیل روسیه به عنوان یک قدرت فضایی پیشرو برای اجرای پروژه های مشترک به اکتشافات فضایی علاقه نشان داده است. البته این همکاری الزاماً با تعهدات بین المللی روسیه در زمینه منع اشاعه منطبق خواهد بود.

وی درباره پیشنهاد وزیر نفت ایران برای مبادله گاز از روسیه به جنوب ایران برای صادرات به سایر نقاط جهان، گفت: در دیدار جداگانه وزیر انرژی روسیه و وزیر نفت ایران در سفر رئیس جمهور به مسکو، طرف ایرانی با پیشنهاد گسترش روابط تجاری و اقتصادی دو کشور از ادارات مربوطه روسیه دعوت کرد تا این پیشنهادات را بررسی کنند.

جاگاریان همچنین با اشاره به انعقاد تعدادی از توافقات اقتصادی بین دو کشور در سفر ابراهیم رئیسی به روسیه، خاطرنشان کرد: با آغاز این معاملات، نتایج عملی توافقات قابل مشاهده خواهد بود.

سفیر مسکو در تهران در پایان به درخواست ایران برای تسریع در ساخت نیروگاه اتمی بوشهر، واحدهای دوم و سوم آن و همچنین موضوع پرداخت کامل بدهی ایران به روسیه در ارتباط با این پروژه پرداخت. ، از جمله بلوک دوم و سوم او، حتی یک روز هم متوقف نشد. همچنین اظهار نظر در خصوص مسائل مالی و سازمانی مربوط به اجرای این پروژه را مناسب نمی دانم.

خواندن
چطور پرینت بگیرم؟ چاپ دورو، افقی و A5
قدرت گرفته از پارسیان لیرز

انتهای پیام/

[ad_2]
source

درباره ی admin_asooweb

مطلب پیشنهادی

چاپ پرچم ساحلی سوریه (10)

چاپ پرچم ساحلی بادبانی انواع پرچم ساحلی بادبانی     در هم اکنون حاضر، چاپ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *